سرزمین فرهنگ و موسیقی مقصد بیست و هفتمین سفر استانی رئیس جمهوراست

کردستان در انتظار تحولات تازه


سنندج - استاندار کردستان از نهایی شدن برنامه و زمان سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به این استان در روز جمعه هفدهم‌تیرماه جاری خبر داد.
اسماعیل زارعی‌کوشا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کردستان مقصد بیست و هفتمین سفر استانی آیت‌الله رئیسی است.
وی سفر رئیس جمهور و تعدادی از وزرا ، معاونین رئیس جمهور و معاونین وزرا در جمعه همین هفته به استان را سرآغاز اتفاقات و رویدادهای مهم و اثرگذار برای کردستان ذکر کرد و گفت: مصوبات و اعتباراتی که در سفر آیت‌الله رئیسی نهایی شده است می‌تواند منشأ تغییر و تحولات اساسی در استان باشد.
استاندار کردستان افزود: میزان اعتبارات و دستاوردهای سفر دولت سیزدهم و اطلاعات تکمیلی پیرامون این سفر در روزهای آینده به صورت مبسوط به اطلاع مردم استان خواهد رسید.

ظرفیت های کمتر دیده شده کردستان
«کردستان سرزمین فرهنگ و هنر است» این توصیف رهبر معظم انقلاب در سفر ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۸۸به استان کردستان است. ایشان در بخشی از سخنان خود در میدان آزادی سنندج فرمودند که «کردستان سرزمین فداکاری‌های بزرگ است؛ سرزمین هنر و فرهنگ است؛ سرزمین صفا و وفاداری است؛ سرزمین مردم وفاداری است که در حساس‌ترین سال‌های عمر این نظام و این کشور با مردانگی خود و با رشادت خود، توطئه‌های بزرگی را خنثی کردند.»
استان کردستان با یک میلیون و ۷۶۷ هزار و ۴۹۶ نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد. مهمترین شاخص توسعه استان، بخش کشاورزی است.
کردستان را به «پایتخت دف» و سنندج را به‌عنوان «شهر خلاق موسیقی» در ایران می‌شناسند و نوروز امسال هم جشن بین‌المللی نوروز در سنندج برگزار شد.
کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.
جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می‌کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی و بقیه آن مربوط به بخش زراعت است.

شاخص‌هایی که چندان قابل تعریف نیست
کردستان در کنار ظرفیت‌ها، ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی نیز در برخی شاخص‌ها دارد. بر اساس آمار دریافتی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، نرخ بیکاری استان در سال گذشته، ۱۱.۷ درصد بوده که حدود ۲ درصد از نرخ کشوری(۹.۲ درصد) بالاتر است. بر همین اساس جمعیت بیکار استان کردستان در سال ۱۴۰۰، ۶۲ هزار نفر بوده است.
۹۲ درصد جمعیت کردستان یارانه دریافت می‌کنند و این استان رتبه اول جمعیت یارانه‌بگیر کشور را در اختیار دارد، یعنی از یک میلیون و ۷۶۷ هزار و ۴۹۶ نفر جمعیت استان، یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۳۸۳ نفر یارانه دریافت می‌کنند.
آمار کل خانوارهای استان ۵۸۵ هزار و ۶۹۱ خانوار است که از این میزان ۵۲۸ هزار و ۶۷۷ خانوار استان یارانه دریافت می‌کنند که معادل ۹۰ درصد خانوارهای استان است.
همچنین در حال حاضر ۷۳ هزار و ۴۹۹ خانوار در قالب ۱۵۳ هزار نفر در کردستان زیر پوشش کمیته ‌امداد امام خمینی(ره) قرار دارند.
استان کردستان با بیش از ۲۸ هزار کیلومتر مربع مساحت در همسایگی کشور عراق قرار گرفته و با توجه به موقعیت مرزی بودن و وجود مرز رسمی باشماق و سیرانبند بانه، امکان خوبی برای توسعه در بخش‌های مختلف دارد.
مصوب شدن منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان در سال گذشته و آغاز عملیات اجرایی آن، راه را برای رونق اقتصادی منطقه هموارتر کرده و این مهم نیازمند توجه بیشتر دولت و جذب سرمایه‌گذاران است که قطعاً با راه‌اندازی این منطقه، تحول اقتصادی بزرگی در استان اتفاق خواهد افتاد.
یکی از خواسته‌ها و مطالبات بحق مردم کردستان، تکمیل و بهره‌برداری راه آهن همدان – سنندج است که قرار بود بهمن سال ۱۴۰۰ با تزریق اعتبارات مورد نیاز به بهره‌برداری برسد که محقق نشد. به طور قطع با بهره‌برداری از این پروژه و در مرحله بعد اتصال آن به مرز باشماق و اقلیم کردستان عراق، این استان پله‌های توسعه را سریعتر از هر زمان دیگری طی می‌کند.

بهره‌برداری از راه‌آهن سنندج به ماه‌های آتی موکول شده است
به گفته سالار زارع، مدیر اجرایی پروژه راه‌آهن همدان به سنندج،  پس از ۱۸ سال چشم‌انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید، اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است.
زارع به مهر گفت: پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال ۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.
وی اعلام کرد: طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰ کیلومتر، در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.
زارع اظهار داشت: مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد. این فاز در ۳ قطعه تعریف شد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقیمانده آن در استان کردستان واقع شده ‌است؛ پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور است.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح راه‌آهن همدان- سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود اما طی چند سال اخیر حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به آن تخصیص یافت که نشان از عزم حاکمیت برای به سرانجام رساندن این پروژه زیرساختی مهم داشت.
زارع افزود: تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل 3 قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای 7ایستگاه بهار، آق‌بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
وی اعلام کرد: طول قطعه یک این پروژه ۶۴,۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹,۵ کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.
مدیر پروژه راه‌آهن سنندج اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/16/618985/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها