تعارض بین حمایت از حقوق حیوانات و ایمنی و سلامت محیط و شهروندان همچنان ادامه دارد

سگ‌های ولگرد شهرک دامشهر قم جمع‌آوری شدند


ایران زمین - در پی حمله سگ‌های ولگرد و جان باختن ۲ کودک در هفته گذشته به دلیل شدت جراحات؛ فرماندار قم از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهرک دامشهر خبر داد. این در حالی است که هنگام جمع‌آوری سگ‌های ولگرد عده‌ای با عنوان حامیان حقوق حیوانات سعی در ممانعت از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد داشتند که بنا بر اعلام دادستان عمومی و انقلاب قم پنج نفر از عوامل خودسر در موضوع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در دامشهر این استان بازداشت شدند.
«عباس ذاکریان» فرماندار قم در توضیح نحوه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهرک دامشهر به ایرنا گفت: پس از وقایع تلخ اخیر و مرگ این دو کودک ۳۰۰ سگ بلاصاحب و ولگرد از سطح شهرک دامشهر قم جمع‌آوری شد.
وی با اشاره به اینکه ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب و ولگرد از سطح شهرک دامشهر قم به پایان رسیده افزود: روند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بدون صاحب اکنون در دامشهر به خوبی پیگیری می‌شود و تعداد قابل توجهی از آنهاجمع‌آوری شده و به محل سایت نگهداری شهرداری قم منتقل شده‌اند.
فرماندار قم با اشاره به اینکه این طرح همچنان ادامه دارد ابراز داشت: شناسایی و شناسنامه‌دار کردن سگ‌های دارای صاحب و الزام افراد به پرکردن فرم مسئولیت‌پذیری و همچنین انجام واکسیناسیون سگ‌ها نیز که عمدتاً از سگ‌های نگهبان هستند در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی هنوز در شناسنامه دار کردن سگ‌های نگهبان دچار ضعف هستیم و در بازدیدی که از برخی دامداری‌ها انجام شد مشاهده گردید که سگ‌های نگهبان فاقد شناسنامه هستند.
شهرک صنعتی دامشهر قم به مساحت ۶۶۴ هکتار، در سال ۷۵ در کیلومتر ۱۳ محور قم - جعفریه ساخته شده است.
در همین حال «حسن توحیدی» مدیر کل دامپزشکی قم در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: سازمان دامپزشکی وظیفه سلامت سگ‌های صاحب دار را بر عهده دارد و سازمان وظیفه‌ای در قبال سگ‌های بلاصاحب ندارد و وظیفه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهر‌ها برعهده شهرداری‌ها و در روستاها برعهده دهیاری‌ها است.
وی با اشاره به اینکه در این شهرک حدود 1300 واحد دامداری وجود دارد که قاعدتاً هرکدام نیز سگ نگهبان دارند، افزود: در این شهرک نظارت بر سلامت سگ‌های نگهبان برعهده سازمان دامپزشکی است که ما در حال حاضر در حال واکسیناسیون این سگ‌ها هستیم و کارت واکسیناسیونی که به صاحبان آنها می‌دهیم به نوعی شناسنامه برای این سگ‌ها است.
در همین حال احمدی یکی از کارگران این شهرک گفت: از بیرون شهرک دامشهر ضایعات گوشت و مواد خوراکی اضافی برای سگ‌های ولگرد آورده می‌شود و از سوی دیگر شاهد حضور تعداد قابل توجهی لاشه دام هستیم که این امر موجب شده تا سگ‌های ولگرد از باقیمانده این کشتارهای از دست رفته و رها شده در محدوده شهرک استفاده کنند و در نهایت شاهد تجمع و ازدیاد سگ‌های ولگرد در این منطقه باشیم که در این زمینه باید وظایف مشخصی برای افراد و نهادها تعریف شود تا لاشه دام‌ها در منطقه رهاسازی نشود.
«ناصر رعیت پور» مدیرعامل شرکت بهپرور دامشهر نیز به خبرگزاری مهر گفت: در سال ۱۳۹۰ کل منطقه دامشهر قم از وجود سگ‌های ولگرد پاکسازی شد.
وی افزود: ۱۷۵۰ قلاده سگ در آن سال جمع‌آوری و مدیریت شد و سال ۱۴۰۰ نیز در سه مرحله پاکسازی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سگ ولگرد صورت گرفت و در سال‌جاری نیز پس از وقوع حادثه جان باختن این دو کودک اقدامات لازم برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شروع شده است.
معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد با روش «یوتانایز» در مشهد
مهمترین چالش برخورد با معضل سگ‌های ولگرد، تعارض بین دو موضوع حمایت از حیوانات و حفظ ایمنی شهروندان و بهداشت محیط است. همین تعارض باعث شده تا هر موقوع بحث جمع‌آوری و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد مطرح می‌شود، حامیان حقوق حیوانات نیز با ادعای حیوان آزاری موضعی سرسختانه داشته باشند. چنان که در شهرک دامشهر قم، هنگام جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، عده‌ای با عنوان حامیان حقوق حیوانات، درصدد ممانعت از جمع‌آوری سگ‌ها برآمدند. این معضل در مشهد بویژه در شهرک‌های حاشیه‌ای این کلانشهر نیز وجود دارد. معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: آخرین شیوه‌نامه‌ وزارت کشور در خصوص سگ‌های ولگرد جمع‌آوری و یوتانایز یا همان مرگ با ترحم است که ما موظف به انجام همین شیوه‌نامه هستیم.
علــــی نجـــــفـی در خـصـــوص افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و معدوم‌سازی آنها بیان کرد: این فرایند به این صورت است که در اقدام اولیه با یک تزریق، حیوان به حالت بیهوشی نزدیک می‌شود و سپس با تزریق دوم، سکته قلبی به حیوان دست می‌دهد؛ چون حیوان بیهوش است، دردی را احساس نمی‌کند و پس از مرگ جسد حیوان معدوم می‌شود.
وی ادامـــــــه داد: بـــــه تــــازگـــــی شیوه‌نامه‌ای در حال نگارش است که هنوز ابلاغ نشده ولی مراحل اولیه آن طی شده که در آن با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و شبکه‌های دامپزشکی، سگ‌های ولگرد واکسینه، فرایند عقیم‌سازی آنها طی و در عرصه‌هایی که مورد تأیید محیط زیست است، رها می‌شوند. این شیوه‌نامه هنوز نهایی نشده و به شهرداری‌ها هم ابلاغ نشده‌است.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد در خصوص عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد تصریح کرد: برخی سمن‌ها بودند که داوطلبانه فرایند عقیم‌سازی سگ‌ها را انجام می‌دادند. به طور مثال در شهر نیشابور که به عنوان مدل الگویی در کشور معرفی شد، سمن‌ها در حال انجام این کار بودند. رویکرد شیوه‌نامه جدید هم برگرفته از عملکرد داوطلبانه مردم شهر نیشابور است. آنچه تا کنون در فرایند عقیم‌سازی انجام می‌شده، اقدام رسمی از سوی شهرداری نبوده است و سمن‌ها به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دادند.
وی در مورد اخباری مبنی بر معدوم‌سازی سگ‌ها به روش حبس کردن و غذارسانی نکردن عنوان کرد: خیر چنین چیزی درست نیست و ما به طور مرتب اعلام کردیم، اگر گروه‌های مردم نهاد و حمایتی مایل هستند، می‌توانند از سوله‌های شهرداری که سگ‌‎ها را به روش یوتانایز معدوم می‌کنند، بازدید کنند.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، قبلاً بدین صورت بود که پیمانکار به ازای تحویل دادن هر قلاده سگ ولگرد، مبلغی را دریافت می‌کرد. این موضوع مورد اعتراض برخی از گروه‎‌ها قرار گرفته بود و می‌گفتند که پیمانکاران از مناطق دیگری سگ می‌آورند و بعضاً توله‌کشی می‌کنند که درآمد کاذب کسب کنند. برای رفع این مورد، مکانیزم را معکوس کردیم. به پیمانکار بابت معدوم‌سازی قلاده‌ای سگ پول نمی‌دهیم، بلکه با آنها قرارداد می‌بندیم که اگر در سطح شهر سگی مشاهده شود پیمانکار جریمه می‌شود.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد درخصوص اینکه مردم در جهت جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد چه کاری می‌توانند انجام دهند، گفت: چرخه زاد و ولد در حیوانات وابسته به منابع غذایی‌ است. اگر ما منابع غذایی را برای حیوانات محدود کنیم، زاد و ولد آن‌‎ها کاهش پیدا می‌کند. مردم می‌توانند با بیرون گذاشتن بموقع زباله‌های خود، قبل از جمع‌آوری توسط ماشین‌های زباله، نقش بسزایی را در کاهش منابع غذایی ایفا کنند. این موضوع در خصوص گربه‌های خیابانی هم صدق می‌کند.
نجفی ادامه داد: بحث ترحم در فرهنگ ما نهادینه است ولی بعضی اوقات این ترحم مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ما در حوزه شهری اگر غذای این حیوانات را فراهم کنیم، ممکن است افزایش زاد و ولد و بیماری‌هایی مثل پشه سالک و عفونت‌های روده‌ای را در پی داشته باشد. اگر مردم در خارج از حوزه شهری به این عمل بپردازند بهتر است. نمی‌گوییم این کار را انجام ندهند، می‌گوییم در خارج از حوزه شهری اقدام به غذادهی کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/16/618986/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها