اخبار


زمان ترخیص نهاده‌های دامی به یک پنجم تقلیل یافت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ترخیص نهاده‌های دامی وارداتی از زمان پهلوگیری در اسکله توسط دامپزشکی به یک پنجم تقلیل یافت.
به گزارش «ایران» به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، سید محمد آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشستی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور و دیگر مسئولان کشوری و استانی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به منظور بررسی راهکارهای تسهیل در ترخیص نهاده‌های دامی برگزار شد، افزود: تسریع در ترخیص نهاده دامی وارداتی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است. وی با اشاره به اینکه سلامت و کیفیت نهاده‌های دامی یکی از دغدغه‌های وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان دامپزشکی کشور است، اظهار داشت: اطمینان از سلامت نهاده و کالای استراتژیک کشور جهت مصرف دام و طیور برعهده سازمان دامپزشکی کشور است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی‌های بین بخشی در این وزارتخانه، مقرر است در کوتاه‌ترین زمان نسبت به ترخیص نهاده‌های دامی اقدام شود.
 
واردات ۱۵۰ هزار تن شکر از ابتدای سال

دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر گفت: با واردات ۱۵۰ هزار تن شکر از ابتدای سال، قیمت هر کیلو شکر درب کارخانه ۳ تا ۴ هزار تومان کاهش یافته است.
غلامحسین بهمنی گفت: با واردات شکر و روند نزولی قیمت، بازار به تعادل رسیده است. به گفته وی، بنابر آمار از ابتدای سال، ۱۵۰ هزار تن شکر وارد شده و مقادیر زیادی در راه است که با وجود این، کمبودی در عرضه نداریم. بهمنی می‌‌گوید: هم اکنون قیمت شکر در بازارهای جهانی حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار کاهش یافته به طوری که قیمت هر تن شکر تحویل بنادر ایران به ۵۵۰ دلار رسیده است. دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر گفت: نبود سیستم توزیع مناسب و دخالت دولت بر عرضه و نظارت بر قیمت‌ها از دلایل اصلی محدودیت عرضه شکر در فروشگاه‌هاست. بررسی‌های میدانی نشان می‌‌دهد که قیمت کنونی هرکیلو شکر ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان و هربسته شکر یک کیلویی ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است که طبق گفته دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر، قیمت هر کیلو محصول در کارخانه از ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده است.
بنا بر آمار سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که یک‌ میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تأمین می‌‌شود. با توجه به پیک مصرف شکر در تابستان، ماهانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن محصول مورد نیاز است.
 
کشتی جدید اقیانوس‌پیمای حامل ۶۵ هزار تن گندم وارد کشور شد

شرکت بازرگانی دولتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک فروند کشتی اقیانوس‌پیمای حامل بیش از ۶۵ هزار تن گندم خریداری ‌شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در بندر شهید بهشتی چابهار پهلو گرفت. کشتی حامل 65 هزار و 336 تن گندم شامگاه نهم تیرماه در سواحل چابهار پهلوگیری کرده و در حال حاضر، عملیات تخلیه و حمل ‌و نقل محموله‌های آن از اسکله دوم بندر چابهار به‌مقصد انبارهای گندم آغاز شده است.
این گزارش می‌افزاید: بیش از 6 هزار تن از محموله‌های گندم این کشتی غول‌پیکر پس از بارگیری و به‌منظور ذخیره‌سازی به مقاصد مورد نظر ارسال شده و بارگیری باقی‌مانده گندم‌ها نیز در جریان است که طی روز جاری و روزهای آینده به مراکز نگهداری ارسال می‌شوند. بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تاکنون 365 هزار تن انواع کالاهای اساسی از مبدأ بندر چابهار وارد کشور شده که 217 هزار تن آن به مراکز ذخیره‌سازی این کالاها در سراسر کشور ارسال شده است.
  
کاهش ۲۰ درصدی سطح کشت زعفران 
در سال جاری

رئیس شورای شهرستان تربت حیدریه از کاهش ۲۰ درصدی سطح کشت زعفران در سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی جهانشیری، رئیس شورای شهرستان تربت حیدریه اظهار داشت: با افزایش هزینه‌های تولید زعفران در سال جاری در صورتی که قیمت زعفران به قیمت واقعی خود نرسد، کشت زعفران برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و شاهد خواهیم بود که هر سال سطح کمتری از مزارع کشور به کشت زعفران اختصاص خواهد یافت و جایگاه ایران به عنوان قطب زعفران دنیا به خطر خواهد افتاد.
وی گفت: در سال ۹۹ طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید زعفران در کشور ۴۳۰ تن بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ تن تقلیل یافت و با توجه به مشکلات آب و هوایی در سال جاری و گرمای بی سابقه تابستان امسال، پیش‌بینی می‌شود که محصول کمی از مزارع برداشت گردد. رئیس شورای شهرستان تربت حیدریه افزود: حدود سه سالی است که با توجه به هزینه‌های بالای کاشت و داشت زعفران و قیمت تمام شده زعفران نه تنها افزایش سطح زیر کشت زعفران نداشتیم بلکه رشد سطح زیر کشت منفی شده و از طرفی کمبود بارندگی در سال زراعی گذشته و گرمای هوا در تابستان قطعاً پیاز زعفران را دچار تنش خواهد کرد که این تنش‌ها منجر به کاهش محصول زعفران در سال جاری خواهد شد.
وی گفت: نکته قابل تأمل این بود که علی‌رغم کاهش محسوس زعفران در سال گذشته قیمت زعفران تنها حدود دو و نیم برابر افزایش داشت و به میانگین ۴۰ میلیون تومان رسید در صورتی که انتظار رشد قیمت بسیار فراتر از آن می‌رفت. البته مهم‌ترین دلیل آن وجود بیشتر از ۲۰۰ تن زعفران کهنه از سال قبل بود که عرضه این زعفران‌های کهنه توانست تا حدی جلوی رشد نجومی زعفران را بگیرد. اما امسال با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی زعفران کهنه در انبارها وجود ندارد، پیش‌بینی می‌شود قیمت زعفران با رشد چشمگیری مواجه شود.
جهانشیری تصریح کرد: همچنین عدم پذیرش واقعی‌سازی قیمت زعفران توسط صادرکنندگان و خریداران خارجی و عادت به سودهای نجومی، باعث شده بود تا افزایش قیمت زعفران در بازه کوتاه مدت را برنتابند اما بعد از گذشت مدتی، رقابت بر سر خرید زعفران قوت گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/9/619012/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها