خبر خوان


ذخایر آب سدهای کشور به 24،83 میلیارد مترمکعب رسید

آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن 286 روز از سال آبی، تا 14 تیرماه (سال آبی 1401-1400) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود 24،83 میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر 4 درصد کاهش است.
به گزارش وزارت نیرو، «فیروز قاسم زاده» مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور اظهار کرد: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 27،95 میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 4 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 27 درصد، 33 درصد، 55 درصد و 62 درصد است.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای عبور بدون تنش از فصل گرمای پیش‌رو، رعایت الگوی بهینه مصرف از سوی مردم، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

تخصیص نیم‌درصد ارزش صادرات کشاورزی برای جبران آب

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: طرح واریز نیم درصد از ارزش صادرات محصولات کشاورزی به خزانه‌داری کل کشور در قالب بودجه امسال، اقدام مؤثری برای جبران حجم بالای آبی است که از طریق تولید و صادرات محصولات غیراساسی کشاورزی مصرف می‌شود.
به گزارش ایرنا، اتابک جعفری‌لور افزود: فضای مجلس کارشناسی است و از نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی به واسطه پیشنهاد واریز نیم درصد از ارزش محصولات کشاورزی صادراتی به خزانه‌داری کل کشور قدردانی می‌شود.
جعفری‌لور گفت: چنانچه شاهد بودیم بخش قابل‌توجهی از آب کشور به‌واسطه تولید محصولات غیراساسی از جمله هندوانه به صورت مجازی صادر می‌شد و این موضوع قابل توجیه نبود.
وی اضافه کرد: واریز نیم درصد از ارزش محصولات کشاورزی صادراتی به خزانه‌داری کشور برای شروع خوب است و باید کارهای بهتری در داخل کشور و به نفع خود مردم انجام داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/14/619027/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها