وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اهدای جوایز شایستگان تقدیر سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال:

نگاه جزیره‌ای به فرهنگ نداریم


گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌و‌نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بر عدالت فرهنگی به‌عنوان شعار و مبنای عمل دولت مردمی تأکید کرد و گفت:«نگاه جزیره‌ای و بخشی به فرهنگ نداریم چراکه معتقدیم همه در کنار هم مسئولیت و وظیفه عمل داریم.»
با وجود افتخارات بزرگ در حوزه کتاب برخی درصدد سیاه‌نمایی هستند. آن‌طور که در گزارش ایرنا آمده، محمدمهدی اسماعیلی در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌و‌نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز قلم(سه‌شنبه چهاردهم تیرماه)، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برپایی این رویداد فرهنگی، حوزه کتاب را از بخش‌های افتخار‌آمیز کشورمان برشمرد و گفت: «با وجود این همه افتخارات بزرگ در این حوزه متأسفانه برخی رسانه‌های سیاه و معاند درصدد هستند کشور ما را در زمینه فرهنگی و کتاب ضعیف جلوه دهند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: «مصمم هستیم تا نهضت بزرگ کتابخوانی را بنا بر رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی ایران در دستور کار قرار داده و خودمان را متعهد می‌دانیم تا این مسیر پررونق پیش رود و همواره علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شاهد افزایش میزان سرانه مطالعه در سراسر کشور باشیم.» اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: «ما وظیفه خود می‌دانیم تا حمایت‌های لازم را در راستای نهادینه شدن عدالت فرهنگی و همچنین عملی کردن این مهم به کار گرفته و آن را در سراسر کشور انجام دهیم. افزون بر این، عدالت فرهنگی مبنای عمل دولت است. هر عضو از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید از چتر حمایتی برخوردار شود و عدالت فرهنگی را به نوعی احساس کند از این‌رو تمام تلاش و توان خود را به کار خواهیم گرفت تا این مهم در کشور نهادینه و اجرایی شود.»
جشنواره فیلم امسال متفاوت و نزدیک به آرمان‌ها خواهد بود
بنا بر خبر دیگری، وزیر فرهنگ در حاشیه برپایی این مراسم، توضیحاتی نیز درخصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال ارائه کرد و همچنین به نکاتی درباره ماجرای توقیف برخی نمایش‌ها پرداخت و از دیگر مسائل حوزه فرهنگ و هنر گفت. وی در همین خصوص اظهار کرد: «اگر ما معتقدیم ایران عزیز ما پر و آکنده از شخصیت‌های علمی و فرهنگی است که در حوزه‌های محلی و منطقه‌ای می‌درخشند، وظیفه ما تجلیل از آنها و الگو قرار دادن‌شان است.» او همچنین اظهار کرد: «قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر را از بهمن سال گذشته راه‌اندازی کردیم، در حالی‌که خیلی از این مسائل را رسانه‌ای نکرده‌ایم. اما اکنون بیش از ۳۸هزار نفر در آن آموزش می‌بینند. ما در اینجا متوقف نشدیم. ما به درس‌آموختگان این مرکز مجوز آموزش می‌دهیم و این اقتصاد فرهنگ و هنر را در این مناطق تقویت می‌کند.»
وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم‌های سینمایی استراتژیک در جشنواره فیلم فجر پیش رو نیز گفت: «روزانه این بحث را دنبال می‌کنم. شورای ویژه‌ای را در بنیاد فارابی تشکیل دادیم و همین حالا پروژه‌های متعددی شروع شده است. ان‌شاءالله امسال در جشنواره فیلم فجر همه آن حرف‌هایی را که درباره تولید فیلم‌های فاخر زده‌ایم، جامه عمل می‌پوشاند و همه پیش‌شرط‌هایش را فراهم کرده‌ایم. یک جشنواره متفاوت و نزدیک به آرمان‌هایی را که در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی دنبال می‌کنیم، شاهد خواهیم بود.»
 جایی که قانون نقض ‌شود، محل خط قرمز ما است
اسماعیلی در توضیحاتی در زمینه توقیف برخی نمایش‌ها نیز گفت: نمایش «مخاطب» که متوقف شد، پس از اینکه اشکالاتش برطرف شد، تا انتها اجرا شد. در همه بحث‌ها تمکین به قانون و اجرای قانون را داریم. جایی که قانون نقض می‌شود، محل خط قرمز ما است. کسی که از ما مجوز می‌گیرد، باید مطمئن باشد کارش اجرا می‌شود، مگر اینکه در اجرا از آن مجوز تخطی کند. مثلاً در تئاتر که اجرای زنده دارد، ممکن است این اتفاق بیفتد یا در موسیقی با شروطی مجوز داده می‌شود، باید در اجرا هم دقت لازم اتفاق بیفتد.»
او سپس با بیان اینکه آنچه مجوز می‌گیرد، همان باید ساخته شود و ما از همان حمایت می‌کنیم، افزود: «سالی نزدیک به ۱۰هزار مجوز تئاتر می‌دهیم. یک مورد یک اشکالی پیدا می‌کند، همان برجسته می‌شود. ما با نقض قانون برخورد می‌کنیم.»  
  دولت با همه مشکلات اقتصادی برای بخش فرهنگ هزینه می‌کند
عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه گسترش و افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی امروز با همین رویکرد دسترسی مردم به کتاب در حال پیگیری است، عنوان کرد: «رئیس‌جمهور در دو هفته ‌آینده سفری به استان همدان خواهند داشت و در جلسه پیش از سفر؛ نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای ارتقای وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان بودجه مصوب کردیم. دولت با همه مشکلات اقتصادی برای بخش فرهنگ هزینه می‌کند. در کنار هر مجموعه فرهنگی که در کشور افتتاح می‌شود باید یک کتابفروشی هم تأسیس شود.»
اسماعیلی افزود: «در ارومیه با یک فعالیت جهادی، مجموعه بزرگی را ماه گذشته افتتاح کردیم. برای این مجموعه در طول ۱۵ سال ۸۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده بود اما دولت جدید؛ در طول ۹ ماه، ۸۵ میلیارد تومان هزینه و مجموعه را افتتاح کرد؛ مجموعه‌ای که شبیه تالار وحدت در تهران است و دارای تالارهای موسیقی و تئاتر است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دایر کردن کارگروه حمایت از تولید کاغذ داخلی  با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: «معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت هفتگی گزارش پیشرفت کار را به من ارائه می‌کند و ۵ مجموعه داخلی تولید کاغذ اکنون مورد حمایت قرار گرفتند. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا به شعار راهبردی که در ابتدای دولت از آن صحبت شده جامه عمل بپوشاند شعاری که محتوای آن ملی شدن صنعت نشر است. در همین وضعیت اقتصادی و در شرایط حذف ارز ترجیحی با عنایت شخص رئیس‌جمهور بحث واردات کاغذ با نرخ ارز تبدیلی را در آخرین روزها و ساعات پایانی حذف ارز ترجیحی انجام دادیم.»
اسماعیلی در پایان وعده داد تا آمار نمایشگاه مجازی کتاب گذشته با جزئیات منتشر شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/23/619031/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها