اخبـــــار


رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت خبر داد
افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور

گروه اجتماعی/ رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور خبر داد و گفت: تا امروز ۴۵ ابتلا و ۳ فوتی ناشی از این بیماری در کشور به ثبت رسیده است.
دکتر بهزاد امیری در نشست خبری با خبرنگاران، به مناسبت روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، با اشاره به اینکه در منطقه ما تب کریمه کنگو شایع است، اظهار کرد: این بیماری ویروسی است که امسال شاهد افزایش آمار ابتلا به آن هستیم‌. امسال تا اول خرداد ۲۲۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در عراق گزارش شده است. در ایران هم علی‌رغم اینکه سال قبل ۱۳ ابتلا و یک فوتی ناشی از این بیماری داشتیم، امسال تاکنون ۴۵ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو گزارش شده است و ۳ نفر نیز جان باختند.
وی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان را یکی از چالش‌های نظام سلامت خواند و اعلام کرد که در کنترل تب کریمه کنگو مشکلات زیادی داریم. همچنین بیماری هاری و حیوان‌گزیدگی از دیگر مشکلات ما است به‌طوری که هر ساله با افزایش موارد حیوان‌گزیدگی در کشور مواجه هستیم. در سال قبل بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در کشور ثبت شده است که عمده عامل گزش سگ‌های بدون صاحب بودند.
به گفته دکتر امیری؛ گاهی جراحت ناشی از سگ‌گزیدگی به حدی شدید است که شدت جراحت و خونریزی سبب مرگ شده است. هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق بزاق آلوده حیوان هار هنگام گزش سبب درگیری سیستم اعصاب مرکزی انسان می‌شود و اگر درگیری ایجاد شود بیماری هاری مستقر شده و دیگر فرد درگیر بیماری محکوم به مرگ است‌. بالغ بر ۷۰۰ واحد درمان و پیگیری از هاری ایجاد کردیم که خدمات شبانه‌روزی دارند. شست‌و شو و ضدعفونی کردن زخم، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری از خدمات ما است.
وی افزود: اگر کسی که توسط حیوان هار دچار گزش شده باشد بموقع به ما مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد در ۹۹ درصد موارد از بروز بیماری هاری در او پیشگیری می‌شود. مشکل ما این است که تعدادی از افراد دچار حیوان‌گزیدگی به علت عدم توجه به این امر یا به ما مراجعه نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند و یا تعداد دفعات مناسب برای دریافت واکسن (۳ نوبت) نزد ما نمی‌آیند و دچار هاری می‌شوند. سال قبل ۱۶ نفر در ایران به علت هاری فوت کردند که عمده آنها برای دریافت خدمات به ما مراجعه نکرده بودند. دکتر امیری گفت: عمده‌ ۱۶ فوتی ناشی از هاری از اتباع بودند. تقاضا داریم حتماً در صورت حیوان‌گزیدگی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. همه خدمات مربوط به درمان هاری رایگان است.
وی افزود: درمورد بیماری کیست هیداتیک سال قبل ۴۱۳ مورد شناسایی شده است. البته اعتقاد داریم احتمالاً موارد بیش از این بوده است زیرا یا بیمار علائم خاصی نداشته و یا به ما مراجعه نکرده است. در زمینه بیماری تب شالیکاران در سال قبل ۲۵۱ مورد ثبت و شناسایی کردیم. درمورد بیماری سیاه‌زخم نیز ۱۰۷ مورد ثبت و شناسایی شده است.

به مناسبت روز عرفه امکان پذیر شد
بازگشایی مرز زمینی عراق برای زائران انفرادی

گروه اجتماعی/ محمد صدارت، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مهران خبر داد: عبور انفرادی از مرز عراق به مناسبت روز عرفه فقط تا روز یکشنبه مجاز است و زائران می‌توانند به صورت زمینی از مرز عبور کنند، یعنی تا روز عید قربان ورود زمینی امکان پذیر بوده و پس از آن ممنوع است، این در حالی است که برگشت مشکلی ندارد.
به گفته صدارت، در چند روز عرفه نیازی به ثبت در سامانه سماح وجود ندارد و بعد از عید قربان در قالب کاروان‌های حج و زیارت همانند قبل بدون ویزا می‌توان از مرز عبور کرد. وی درباره خروج انفرادی بیان کرد: بابت تردد انفرادی، ویزا برداشته شده و باید گذرنامه معتبر با 6 ماه اعتبار به همراه باشد، علاوه بر آن مبلغ 15 هزار تومان بابت عوارض خروج از کشور بوسیله سامانه سداد پرداخت شود، البته بهتر است که زائران این پرداختی را در شهر محل سکونت خود از طریق سامانه داشته باشند، چون در مرز، حدود نیم تا یک‌ساعت معطلی دارد و گرمای هوا آزاردهنده است. به همراه داشتن کارت واکسن کرونا با دو دوز تزریق نیز الزامی است، از طریق لینک salamat.gov.ir کارت واکسن بین‌المللی خود را می توانید دریافت کنید. چنانچه کارت واکسن ندارید، کشور عراق pcr هم قبول می‌کند.
او در ادامه اضافه کرد: زائران توجه داشته باشند که در زمان عرفه موکب‌ها محدود هستند و مانند اربعین زیاد نیستند، بهتر است از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشید.
این در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز به طور رسمی اعلام کرد که مرز زمینی عراق برای شرکت زائران مشتاق در مراسم عرفه باز شده و این امر از روز دوشنبه قابل اجرا است. محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در عراق با اعلام این خبر اضافه کرد که سقف حضور زائران ایرانی برای مشارکت در زیارت عتبات عالیات در روز عرفه و شرکت در این مراسم دینی ۵۰ هزار نفر است. پیش از شیوع کرونا، میزان ورود زائران برای شرکت در مراسم عرفه و زیارت عتبات عالیات ۲۵ هزار نفر بوده است. سفارت ایران در عراق با پیگیری‌های مجدانه توانسته است دو برابر ورودی زائران در سال‌های قبل را میسر کند. زائران مشتاق می‌توانند برای شرکت در زیارت عتبات عالیات در روز عرفه با گذرنامه و کارت واکسن معتبر به مرزهای شلمچه و مهران مراجعه کنند.

واریز سود سال مالی ۱۴۰۰ به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان

نایب رئیس هیأت مدیره مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از منظور شدن ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سود سال مالی ۱۴۰۰ به حساب اعضا خبر داد و گفت: بیش از ۶ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال از این سود که متعلق به اعضای بازنشسته است به‌صورت نقدی به حساب آنها واریز شده است.
حمید باقرنژاد ضمن اعلام این خبر افزود: با برگزاری مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ مصوب شد که ۱۰۰ درصد سود ۳۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی در بین فرهنگیان عضو این مؤسسه تسهیم شود.
وی تصریح کرد: بیش از ۶ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال از سود حاصله متعلق به اعضای بازنشسته بازه زمانی اول مهر ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ است که روز سه‌شنبه ۱۴ تیر به‌صورت نقدی به حساب آنها واریز شده و قابل برداشت است که نسبت به دوره‌های گذشته دو ماه زودتر محاسبه و پرداخت شده است. معاون مالی و سرمایه انسانی مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه میانگین سود اعضا در سال مالی ۱۴۰۰ بیش از ۴۸ میلیون ریال بوده است، بیان کرد: بیشترین سود تسهیم شده ۲۷۵ میلیون ریال است که برای یک سال مالی، سود قابل توجهی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/22/619073/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها