با آغاز تعطیلی سه میدان گازی دریای شمال، بهای گاز طبیعی اروپا رکورد زد

تشدید التهاب گازی قاره سبز با اعتصاب کارگران نروژی


زهره صفاری/ کارگران نروژی سکوهای گازی و نفتی دریای شمال در اعتراض به عدم تناسب نرخ صعودی تورم و دستمزدهایشان، با تعطیلی سه میدان گازی مهم این کشور، اعتصاب خود را آغاز کردند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، این اعتصاب‌ها که به گفته برگزارکنندگان در روزهای آینده شدت خواهد یافت، در شرایطی صورت می‌گیرد که اروپا به‌دلیل تحریم‌های گازی روسیه با افزایش بهای انرژی و کمبود گاز طبیعی روبه‌رو است . به زعم ناظران این اقدام کارگران به وضعیت انرژی در قاره سبز وارد خواهد آورد.
هر چند اخبار مربوط به در پیش بودن این اعتصاب هفته گذشته منتشر شده بود، اما دیروز «آدون اینگوارتسن»، رهبر اتحادیه کارگری «لدرنه» در گفت‌و‌گو با رویترز به طور رسمی شروع آن را اعلام کرد. در همین حال شرکت گازی «اکوینور» نروژ کانون این اعتصاب نیز از بسته شدن سه میدان «گوردرون»، «اوزبرگ جنوبی» و «اوزبرگ شرقی» و در نتیجه آن دست از کار کشیدن 74 کارگر از ساعت 22 دوشنبه به وقت محلی خبر داد و اعلام کرد در صورت اجرا نشدن خواسته‌های‌شان سه میدان دیگر شامل «کریستین»، «هیدرون» و «آستا هانستین» نیز از نیمه شب چهارشنبه و میدان هفتم نیز از صبح چهارشنبه تعطیل خواهد شد.
این شرایط تا 9 جولای ادامه خواهد داشت و سه میدان دیگر نیز که در تولید حامل‌های انرژی دیگر میدان‌های نفتی و گازی نروژ مؤثر هستند، تعطیل خواهند شد. در صورت تحقق این روند تولید حامل‌های انرژی این کشور شامل نفت خام و دیگر مواد نفتی تا 160 هزار بشکه و تولید گاز طبیعی 230 هزار بشکه کاهش خواهد داشت.
اعضای اتحادیه کارگری لدرنه از روز پنجشنبه مخالفت خود با دستمزدهای توافق شده شرکت‌های گازی و رهبران اتحادیه نروژ را اعلام کردند این در حالی است که دیگر شرکت‌ها و اتحادیه‌های گازی و نفتی این کشور، این توافق را پذیرفته و حاضر به اعتصاب نشدند.
خسارت اروپا و تدبیر نروژ
بنا بر اعلام کارشناسان، در روز نخست اعتصاب سه سکوی گازی نروژ، شاخص بهای گاز طبیعی اروپا به بالاترین سطح در سه ماهه گذشته رسیده است. طوری که به نوشته سایت «اینوستینگ»، در ساعت 2 و 45 دقیقه بامداد دیروز گاز طبیعی TTFهلند با 2.2 درصد افزایش قیمت از 166.6 یورو در هر مگاوات بر ساعت به 168.5 یورو در مگاوات بر ساعت رسید.
در این شرایط با توجه به اینکه سه میدان گازی «هیدرون»، «کریستین» و «آستا هانستین» نروژ روزانه حدود 333 هزار بشکه نفت و 264 هزار بشکه گاز طبیعی تولید می‌کنند، اگر طبق برنامه از پیش اعلام شده، اعتصاب‌ها به تعطیلی این سه میدان گازی نیز بینجامد، اروپا در برهه فعلی در تنگنای سختی قرار خواهد گرفت. چراکه در حال حاضر با توجه به رویکرد خصمانه غرب در قبال مسکو با آغاز بحران اوکراین، روسیه صادرات نفتی و گازی به هلند و دانمارک را به طور کامل قطع کرده و سهمیه بسیاری از مشتریان بزرگ خود مانند آلمان و ایتالیا را نیز به نصف رسانده است. اوضاع تنها در برخی کشورهای اروپایی مانند اتریش با نرمش کرملین اندکی بهتر است اما این امر نیز نمی‌تواند بحران نفت و گاز و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در قاره سبز بهبود بخشد. وضعیت هشدار در قاره سبز در حالی برقرار شده است که آلمان به برنامه‌هایش برای ایجاد زیرساخت‌های جایگزین نفتی و گازی تسریع بخشیده و دولت نروژ نیز اعلام کرده در صورت پایان نیافتن اعتصاب‌ها، برای جلوگیری از پیامدهای سخت‌تر وارد عمل خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/4/619083/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها