محمدباقر قالیباف در جریان سفر استانی خود به کهگیلویه وبویراحمد مطرح کرد

تحرک دولت مشوق نظارت ستادی مجلس


گروه سیاسی/ دور دوم سفرهای نظارتی رئیس مجلس شورای اسلامی با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد. محمدباقر قالیباف در این سفر نظارتی که با همراهی رؤسای کمیسیون‌های انرژی، عمران، کشاورزی و صنایع انجام شد از دو پروژه سد مخزنی تنگ سرخ بشار و پتروشیمی گچساران بازدید کرد. سفرهای نظارتی رئیس مجلس که نظارت بر اجرای مصوبات، بررسی میزان پیشرفت پروژه‌های اصلی و اتخاذ تصمیمات لازم برای تسریع در اجرای آنها از اهدافشان اعلام شده از شهریور ماه 1399 و با سفر به خوزستان آغاز شد. سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و کرمان از جمله دیگر استان‌هایی بودند که در دور اول و تا پایان آن سال مقصد این سفرهای نظارتی قرار گرفتند و اگر چه برخی محافل رسانه‌ای آن سفرها را تبلیغاتی تعبیر کردند اما قالیباف خود با رد این تعبیر انجام چنین سفرهایی را ضروری و ادامه‌دار توصیف کرد. حال سفر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نخستین سفر دور دوم این سفرها پس از برگزاری جلسات متعدد میان نمایندگان استان و وزرایی که با مشکلات این خطه مرتبط هستند و نیز سفر معاون نظارتی رئیس مجلس به استان برای احصای مشکلات انجام شد.
اقدام مشترک دولت و مجلس در مناطق محروم
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس صبح دیروز در بدو ورود به کهگیلویه و بویراحمد با اعلام اینکه مرحله دوم سفرهای نظارتی با عنوان «نظارت‌های ستادی» انجام می‌شود، توجه به مناطق محروم را یکی از رئوس تدوین برنامه هفتم توسعه دانست. وی در عین حال با اشاره به فاصله‌ای که بین سفرهای نظارتی ایجاد شده است، گفت: در دوره قبلی سفرها، فعالیت و تحرک دولت سابق آنقدر که باید و شاید وجود نداشت و ما بیشتر پروژه‌ها را در حوزه میدانی دنبال می‌کردیم، اما با روی کار آمدن دولت جدید و حضور میدانی خوب، این جهت به ما در مجلس شورای اسلامی داده شد تا با نگاه و نظارت ستادی به معنای نظارت و کنترل بر پروژه‌ها مخصوصاً در آستانه برنامه هفتم توسعه بتوانیم در سیاستگذاری‌ها و رهیافت‌هایی که بویژه برای استان‌های محروم وجود دارد، اقدام کنیم. رئیس مجلس با بیان اینکه بویژه در حوزه زیرساخت‌ها و راه‌ها با توجه به پراکندگی استان باید اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد، ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته با روستاهای زیر 20 خانواری که در مسأله برق، آب و گاز دچار مشکلاتی هستند روبه‌رو هستیم که باید رسیدگی‌هایی صورت گیرد و در برنامه هفتم توسعه این‌گونه پروژه‌ها و مشکلات دیده شود. رئیس قوه مقننه در عین حال با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس تصریح کرد: امیدواریم در برنامه بعدی توسعه بتوانیم پروژه‌های زمان‌بر و طولانی را تعیین تکلیف کنیم و با آغاز برنامه برخی از پروژه‌ها را که بیش از 2 دهه زمان برده است ساماندهی کنیم.
اولویت رفع مشکل تملک اراضی برای پروژه سد مخزنی
رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از طرح سد مخزنی تنگ سرخ بشار، ضمن استماع مشکلات مردم بومی منطقه اولویت در اجرای این طرح را رفع مشکل تملک اراضی مردم دانست و با اعلام قول پیگیری مشکلات ساکنان منطقه، گفت: باید با ارزش سنجی اراضی، خسارات وارد شده به مردم تعیین و کارشناسی شود. همچنین زمین‌ها باید با قیمت روز کارشناسی شود، نه اینکه نزدیک به 10 سال زمین‌ها از افراد گرفته شود و ارزشیابی با نرخ 10 سال گذشته صورت گیرد.
از جمله اهداف سد مخزنی تنگ سرخ بشار می‌توان به تأمین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 20 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب صنعتی یاسوج به میزان 13.3 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 33 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب شرب شهر شیراز به میزان 56 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 34.45 میلیون مترمکعب در سال، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه و کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت آن به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه بشار اشاره کرد.
جلوگیری از هدررفت ۶۰ میلیارد دلاری
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن نظارت میدانی از پروژه پتروشیمی گچساران و دیدار با کارکنان این واحد عظیم صنعتی، گفت: این پروژه با تبدیل اتان به پلی اتیلن از هدر رفت خوراکی که در پتروشیمی بید بلند تولید می‌شود، جلوگیری می‌کند که این خود اتفاق بزرگی در حوزه پتروشیمی است. سرمایه‌ای که در بید بلند تولید و از بین می‌رفت و فقط آلودگی هوا ایجاد می‌کرد نزدیک به 60 میلیارد دلار بود که با طراحی متخصصان داخلی این پتروشیمی راه‌اندازی شد و سرمایه‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفته است. وی افزود: با توجه به وجود حداقل 20 درصد از صنایع نفت و گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد، امیدواریم صنایع پایین دستی این پروژه نیز هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/2/619093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها