در تیراندازی های شیکاگو، فیلادلفیا و ایندیانا در رژه روز استقلال امریکا 9 نفر کشته و 39 نفر زخمی شدند

مردم کشی در امریکا روی حالت رگبار


تنها 10 روز پس از آنکه «جو بایدن» مصوبه کنگره امریکا برای کنترل سلاح را امضا کرد، مرد مسلحی در حاشیه جشن‌های مربوط به روز استقلال امریکا در شیکاگو، با تیراندازی‌های کور 6 نفر را کشت و 30 نفر را زخمی کرد. این سی و نهمین کشتار با سلاح در امریکا در 6 ماه نخست سال میلادی است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، عامل این تیراندازی که به گفته پلیس از علاقه مندان به اسلحه و تیراندازی است، ساعت 10 و 45 دقیقه صبح روز دوشنبه به وقت محلی روی پشت بام یکی از مغازه‌های نزدیک به محل برگزاری جشن‌های چهارم جولای (استقلال امریکا) رفت و بعد از اینکه رژه و مراسم مربوط به این روز شروع شد، به سمت بیش از 30 هزار شرکت‌کننده در این مراسم شلیک کرد تا خانواده‌هایی که با کودکان خود آمده بودند تا در کنار تماشای کارناوال‌های مربوط به این روز، با فرارسیدن شب به تماشای آتش بازی بنشینند، روزی تلخ را به پایان برسانند. به گفته پلیس زخمی‌ها بین 8 تا 85 ساله بوده‌اند.

​​​​​​​بنفشه غلامی/ تنها 10 روز پس از آنکه «جو بایدن» مصوبه کنگره امریکا برای کنترل سلاح را امضا کرد، مرد مسلحی در حاشیه جشن‌های مربوط به روز استقلال امریکا در حومه شیکاگو، با تیراندازی‌های کور 6 نفر را کشت و 30 نفر را زخمی کرد. این سی و نهمین کشتار با سلاح در امریکا در 6 ماه نخست سال میلادی است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، عامل این تیراندازی که به گفته پلیس از علاقه مندان به اسلحه و تیراندازی است، ساعت 10 و 45 دقیقه صبح دوشنبه به وقت محلی روی پشت بام یکی از مغازه‌های نزدیک به محل برگزاری جشن‌های چهارم جولای (روز استقلال امریکا) رفت و بعد از اینکه رژه و مراسم مربوط به این روز شروع شد، به سمت بیش از 30 هزار شرکت‌کننده در این مراسم شلیک کرد تا خانواده‌هایی که با کودکان خود آمده بودند تا در کنار تماشای کارناوال‌های مربوط به این روز، با فرارسیدن شب به تماشای آتش بازی بنشینند، روزی تلخ را به پایان برسانند. به گفته پلیس زخمی‌ها بین 8 تا 85 ساله بودند.
«ران توزان» یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم چهارم جولای شهر شیکاگو که وقتی تیراندازی‌ها شروع شد، خانواده‌اش را رها و فرار کرد، به «آسوشیتدپرس» گفته است: «تیراندازی دیگر تبدیل به یک مسأله رایج درامریکا شده است و انگار تا وقتی که قوانین درست جاری و رایج نشوند، باید همین منوال هر روز ادامه پیدا کند.» او می‌گوید: «اینها تبدیل به درد مشترک امریکایی‌ها شده است.» «ریچارد کافمن» ، پزشکی که در صحنه تیراندازی حضور داشت نیز به خبرگزاری «رویترز» گفته است: «صداها شبیه صدای آتش بازی بود. اما بعد متوجه شدیم یک نفر در حال تیراندازی است. فکر کنم صدای شلیک حداقل 200 گلوله را شنیدم و بعد آدم‌هایی را دیدم که خونین بودند. نمی‌دانم خون خودشان بود یا خون دیگران. اما همه جا پر بود از خون.» بر اساس تصاویری که از محل تیراندازی شیکاگو منتشر شده، در پایان این رویداد، آنچه بر جا ماند، اجساد کشته شدگان، پیکرهای نالان زخمی‌ها، پرچم‌های بر زمین افتاده امریکا، پاکت خوراکی های نیم خورده، جعبه‌های شکلات له شده و کلاه‌های جشن و... بودند.
دستگیری عامل تیراندازی
به گفته «لو جاگمن»، رئیس پلیس بخش هایلند پارک، اندکی بعد از شروع تیراندازی، پلیس عامل این واقعه را که نام او «رابرت ای کرایمو» اعلام شده، شناسایی کرد و تصویر او را در اختیار نیروهای خود در سراسر ایالت قرار داد و ده‌ها نیروی پلیس نیز خانه‌ای در نزدیک «هایلند پارک» را که تصور می‌شد، محل سکونت عامل تیراندازی است، محاصره کردند. اما در نهایت یکی از نیروهای پلیس با استفاده از تصویر منتشر شده «رابرت ای کرایمو» وی را در 6 کیلومتری محل تیراندازی شناسایی و اعلام کرد، او را بدون موتورسیکلت هوندایی که با آن از صحنه تیراندازی فرار کرده بود، دیده است و احتمال می‌دهد وی مسلح باشد. پلیس امریکا در نهایت بعد از یک تعقیب و گریز نه چندان طولانی، «کرایمو» را دستگیر کرد. 
واکنش بایدن
به گزارش «رویترز»، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در پی این رویداد، گفت که او و همسرش از شنیدن خبر این تیراندازی شوکه شده‌اند. او گفت: «از اینکه می‌بینم شماری از امریکایی‌ها در روز استقلال جان خود را به خاطر خشونت‌های با سلاح از دست می‌دهند، متأسفم.» او همچنین مدعی شد: «دست از مبارزه با خشونت بر نخواهم داشت.»  این در حالی است که او هفته پیش بعد از افزایش جنایات با اسلحه و به وقوع پیوستن چند کشتار با اسلحه در امریکا، مصوبه کنگره درباره کنترل سلاح را امضا کرد اما به نظر می‌رسد، خشونت‌ها با اسلحه در امریکا قرار نیست بزودی به پایان برسد. زیرا ساختار این کشور، تمایل به حمل سلاح و فرهنگی که اسلحه را بخشی از زندگی عادی مردم معرفی می‌کند، دست و پای هر قانونی را می‌بندد.
یک رویداد عادی
همان طور که «سی‌ان‌ان» در تحلیلی نوشته است، «در فضای کنونی امریکا، دیگر هیچ کس در هیچ کجا نمی‌تواند مطمئن باشد که در امنیت به سر می‌برد. تیراندازی هایلند پارک شیکاگو، اکنون به ردیف دیگر کشتارهای خونین امریکا مثل مدرسه اوالده، مدرسه کلمباین و ده‌ها تیراندازی دیگر پیوسته که قربانیان آنها با تصور اینکه در محلی امن هستند، مورد خشونت واقع شدند. اما این تنها بخش ماجرا نیست. آنچه شاهد هستیم، بیانگر چرخه مرگ با شلیک گلوله در امریکا است. یکشنبه مردی سه نفر را در تیراندازی در کپنهاگ دانمارک کشت. این برای مردم این کشور رویدادی غیر معمول بود اما برای مردم امریکا تیراندازی‌ها و مرگ‌ها بر اثر آن تبدیل به یک مسأله عادی شده است و دیگر کسی از آن تعجب نمی‌کند.» «استفان کالینسون» نویسنده این تحلیل سپس تأکید کرده است: «رویدادهای مربوط به تیراندازی چهارم جولای در شیکاگو یک بار دیگر نشان داد که گسترش سلاح‌  در جامعه امریکا، باعث اصلی افزایش کشتارها در این کشور است. پس تا زمانی که هر امریکایی حق حمل سلاح دارد، این کشتارها پایان نمی‌گیرد و با تصویب قوانینی مانند آنچه هفته پیش بایدن آن را به امضا رساند، هیچ امنیتی در جامعه این کشور برقرار نمی‌شود.»
3 کشته و 7 زخمی در ایندیانا
در حالی که کشتار شیکاگو، توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده است، خبرهای داخلی امریکا نشان می‌دهد، حوادث مرگبار روز استقلال امریکا، تنها به کشتار شیکاگو ختم نشده است. بنا بر گزارش «یورو نیوز»، مقامات محلی امریکایی خبر دادند، دو نیروی پلیس این کشور در حاشیه مراسم مربوط به چهارم جولای در شهر فیلادلفیا هدف گلوله قرار گرفتند اما از این تیراندازی جان سالم به در بردند. همچنین در تداوم سریال تیراندازی‌های خیابانی در امریکا، شهر«گری» در ایالت «ایندیانا» شاهد تیراندازی و کشته و مجروح شدن شماری از شهروندان امریکایی در جریان جشن‌های مرتبط به روز استقلال امریکا بود. به گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در تیراندازی در یک جشن خیابانی در شهر«گری» در نیمه شب سه‌شنبه به وقت محلی سه نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. پلیس این شهر از اعزام نیرو به محل حادثه بعد از این ماجرا خبر داد و اعلام کرد که مجروحان با خودروهای امدادی به بیمارستان انتقال یافتند.

بــــرش
وحشت شیکاگو را چه کسی رقم زد
​​​​​​​«رابرت ای کرایمو»، عامل جنایت 22 ساله است. او که با نام «بابی» هم شناخته می‌شود، خواننده رپ است و در شبکه اجتماعی او ده‌ها ترانه رپ با مضامین خشونت‌آمیز دیده و شنیده می‌شود. در یکی از پست‌های او مردی دیده می‌شود که با یک تفنگ، جسدی را روی زمین می‌کشد




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/1/619113/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها