خبرخوان


15 درصد حقوق دولتی معادن در استان‌ها 
هزینه می‌شود

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق قانون 15 درصد از حق دولتی معادن باید در منطقه هزینه شود که تا سال‌های قبل بخشی از درآمد فعالان اقتصادی معادن به دولت داده می‌شد، اما طبق قانون بودجه امسال باید 15 درصد از این رقم در خود منطقه هزینه شود.
او افزود: در سال‌های قبل این ارقام وارد خزانه و بودجه و صرف مصارف فوری دولت می‌شد، اما در سال 1401 با تصویب مجلس، قرار شد دولت مقدار 15 درصد از حقوق دولتی معادن را جدا کند و این مبلغ وارد خزانه کشور نمی‌شود که در بخش دیگری اختصاص یابد، بلکه این میزان در داخل همان استان می‌ماند و در اختیار استانداری و شورای برنامه‌ریزی استان قرار می‌گیرد. وزیر صمت گفت: بر اساس قانون بودجه، رقم قانونی حق دولتی معادن امسال معادل 40 هزار میلیارد تومان خواهد بود که قرار است 15 درصد از این رقم صرف بازسازی ویرانی‌های ناشی از فعالیت معدنی و تخریب محیط‌ زیست در منطقه شود و تا حدی آثار مخرب زیست‌محیطی فعالیت معادن را جبران کند.
او در مورد اینکه مجری قانون معادن چه نهادی است، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به نیابت از دولت حقوق دولتی معادن را دریافت می‌کند که این رقم در سال‌های گذشته به خزانه می‌رفت، اما امسال 15 درصد از این رقم وارد خزانه نمی‌شود و در اختیار استاندار و شورای برنامه‌ریزی استان برای هزینه‌کرد در همان استان قرار می‌گیرد.

۹۹ درصد نازل‌های سوخت استاندارد است

عباس نوری، مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: بیش از ۹۹درصد از نازل‌های بنزین در استان تهران، استاندارد هستند و شهروندان باید هنگام سوخت‌گیری، به برچسب‌های استاندارد نصب‌شده روی نازل‌ها توجه کنند.
او افزود: در جریان بازرسی بازرسان استاندارد از نازل‌های جایگاه‌های سوخت مایع استان مشخص شد در سه ماهه نخست سال‌جاری فقط کمتر از یک درصد از نازل‌ها، با الزامات استاندارد انطباق نداشته و برای رفع نقص از چرخه مصرف خارج شده‌اند. نوری با اشاره به آزمون فصلی هر نازل، چگونگی رفع نقص نازل‌های غیراستاندارد را توضیح داد و گفت: اگر نازل مورد نظر امکان اصلاح داشته باشد، توسط واحد مهندسی شرکت نفت اصلاح و پس از تأیید در آزمون مجدد، برچسب‌گذاری و در غیر این صورت نازل از چرخه مصرف خارج می‌شود. مدیرکل استاندارد استان تهران با تأکید بر توجه شهروندان به برچسب‌های الصاقی روی نازل‌ها، تصریح‌کرد: درصورت تأیید صحت عملکرد نازل، برچسبی متناسب با فصل سال روی آن الصاق می‌شود که بهار رنگ سبز، تابستان رنگ قرمز، پاییز رنگ زرد و زمستان رنگ سفید است.

واردات سالانه یک میلیارد دلار انواع پارچه به کشور

امین مقدم، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی گفت: با وجود توان و ظرفیت تولید پارچه در کشور، سالانه یک میلیارد دلار انواع پارچه وارد کشور می‌شود.
او افزود: مصرف انواع پارچه در کشور حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مربع است که در حال حاضر، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمربع آن در کشور تولید می‌شود و حدود ۹۰۰ میلیون مترمربع آن از طریق واردات تأمین می‌شود. عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری مناسب در زنجیره صنعت نساجی و واردات بی‌رویه را دو دلیل عمده در کاهش تولید پارچه مورد نیاز کشور عنوان کرد و گفت: تولیدی که بتواند علاوه‌بر تأمین نیاز داخلی، رقابت پذیر و صادرات محور نیز باشد، نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است و بخش عمده سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی نیز مربوط به تجهیزات و ماشین‌آلات است، اما با توجه به محدودیت‌هایی که برای ورود ماشین‌آلات در این صنعت وجود دارد، نمی‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی برای تولید با کیفیت و صادرات محور را در این صنعت انجام داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/12/619129/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها