معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی تأکید کرد

خرید توافقی 130 هزار تن محصول از کشاورزان


امین محمودی
 خبرنگار

محمد ایزدپناه، معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی طی شش ماه گذشته 130 هزار تن محصول کشاورزی خرید، حمل و به فروش رسانده است، به طوری که در سال گذشته میزان زیادی از سیب درختی کشاورزان آذربایجان غربی و شرقی که در معرض فساد بوده و برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد می‌کرد را خریداری کرده است.
وی افزود: میزان خرید این سیب‌ها به بیش از 10 هزار تن می‌رسد که اتحادیه با میانگین قیمتی 1300 تومان در فصل پاییز سال گذشته از کشاورزان خریداری کرد ولی با توجه به تکمیل ظرفیت صنایع تبدیلی این استان‌ها، این میزان محصول به سمت کارخانه فردوس استان خراسان رضوی، شاهرود سمنان و کارخانه آیدا اصفهان بارگیری و در آنجا فرآوری و تبدیل به پوره و کنسانتره شده و به سایر کشورها صادر شد.
این مقام مسئول اظهار کرد: اصلی‌ترین وظیفه اتحادیه مرکزی خرید و فروش محصولات تولیدی اعضا ، تنظیم بازار محصولات کشاورزی و جلوگیری از ورود گسترده سلف خران و دلالان به عرصه تجارت این محصولات است.
معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی تصریح کرد: به همین دلیل از ابتدای سال تاکنون اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی 15 تن زعفران از طریق بورس خریداری کرده که تمامی این محصول به سایر کشورها صادر خواهد شد.
ایزدپناه گفت: در سال گذشته تمامی 60 تن میوه شب عید شامل سیب و پرتقال برای اولین بار به اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی واگذار شد که اتحادیه نیز به این منظور پرتقال را از باغداران مازندران و سیب را از باغداران استان‌های اصفهان، فارس، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی خریداری و به سایر استان‌ها ارسال کرد.
وی اظهار کرد: امسال شرکت بازرگانی دولتی بیش از 4 میلیون تن گندم خریداری کرده که یک میلیون و 500 هزار تن آن را توسط اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی به عنوان مباشر خریداری کرده است و انتظار داریم تا پایان فصل خرید تضمینی گندم به 2 میلیون تن افزایش پیدا کند. 
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در سال گذشته 21 هزار تن خرما روی دست کشاورزان مانده بود که همه این خرماها کیفیت‌شان را از دست داده بودند لکن تمامی آنها را خریداری و به کنسانتره تبدیل و صادر کردیم.
معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی اذعان داشت: در سال گذشته مازاد تولید گوجه در جنوب کشور خصوصاً استان بوشهر سبب شد کشاورزان با ضرردهی فراوان، گوجه خود را کیلویی 600 تومان به دلالان بفروشند که با درخواست وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی هر کیلو گوجه را به قیمت 2 هزار و 600 تومان خریداری کرد که به همین دلیل این امر با اعتراض شدید دلال‌ها روبه‌رو شد. 
ایزدپناه تصریح کرد: مجموعاً 12 هزار تن گوجه از بوشهر خریداری شد که همه این محصولات تبدیل به رب گوجه فرنگی شده و این رب را به سایر کشورها صادر کردیم و تعاونی روستایی نیز به دلیل افزایش قیمت جهانی روی هر کیلو رب گوجه 5 هزار تومان سود کرد. 
وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز 6 هزار تن گوجه از کشاورزان جیرفت کرمان به قیمت 2600 تا 3800 تومان خریداری و در همان منطقه تبدیل به رب گوجه شد که همه این محصول را نیز به دیگر کشورها صادر کردیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: همه محصولات خریداری شده توسط اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، رشد قیمتی به خود دیده‌اند به همین دلیل این اتحادیه به سود قابل توجهی رسیده است. 
ایزدپناه خاطرنشان کرد: برای توزیع داخلی، اتحادیه 200 تن برنج از بازار داخل تهیه کرد و برای فروش در سایت بازرگام نیز 600 تن برنج از کشاورزان داخلی خریداری کرد و با قیمت کیلویی 40 هزار تومان به فروش رساند، در حال حاضر نیز قرار است برنج باسماتی از کشور پاکستان وارد شده و در سراسر کشور توزیع شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نوع مدیریت دولت سیزدهم در تنظیم بازار محصولات کشاورزی تغییر پیدا کرده است به طوری که دیگر کشت قراردادی و خرید توافقی به تدریج جایگزین خرید تضمینی گندم خواهد شد و دولت تا مرحله برداشت محصول کمک‌های شایانی به کشاورزان خواهد کرد و محصول‌شان را خریداری می‌کند.
معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی گفت: طی فصل زراعی جاری بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله برنج شمال، گندم و گوجه به زیر کشت قراردادی رفته است به همین دلیل بازار محصولات کشاورزی از 6 ماه قبل مدیریت شده است، به طوری که دولت در خرید تضمینی، محصول کشاورز را خریداری می‌کرد و سپس برای آن برنامه‌ریزی مناسب را صورت می‌داد. 
وی عنوان کرد: این در حالی است که در مدل خرید توافقی و کشت قراردادی، دولت به صورت جزئی روی کشت، سم، کود، بذر، مقدار تولید و صادرات نظارت کافی دارد و به دولت هزینه‌ای تحمیل نمی‌شود. 
این مقام مسئول افزود: در حوزه گلخانه نیز اتحادیه بیشتر صیفی جات و محصولات گلخانه‌ای را در جیرفت کرمان تولید کرده و همه محصولات را نیز به دیگر کشورها خصوصاً روسیه صادر می‌کند. 
وی گفت: در سال‌های گذشته و با بذور قدیمی از هر هکتار 40 تن گوجه برداشت می‌شد ولی با اصلاح بذوری که صورت گرفته هم‌اکنون در کشور 140 تن گوجه در هر هکتار برداشت می‌شود. 
ایزدپناه خاطرنشان کرد: کشت و صنعت شهید رجایی دزفول، کشت و صنعت جیرفت و اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی زمین‌های خود را به سمت توسعه کشت کالاهای اساسی برده است تا بتوانیم در برخی از محصولات که کشورمان به‌شدت به آنها نیاز دارد، یا خودکفا شویم یا به ضریب خوداتکایی بالاتری برسیم. 
وی گفت: تولید گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، کلزا و غلات مهمترین مسأله کشاورزی در جهان است، به همین دلیل نباید اراضی زراعی کشور صرف تولید محصولات جالیزی از جمله هندوانه که آب زیادی را برای تولید مصرف کرده، هزینه شود زیرا تمامی آبی که برای برداشت این محصول به کار رفته از طریق صادرات هندوانه به دیگر کشورها از بین رفته و با قیمت بسیار اندکی این محصول به فروش می‌رسد.
معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی اذعان داشت: دولت باید با پیاده کردن الگوی کشت در سراسر کشور، کشاورزان را ترغیب کند تا آنها به سمت تولید محصولات استراتژیک متناسب با اقلیم خود بروند، به همین دلیل تولید گوجه و محصولات جالیزی باید محدود به گلخانه‌های کشور شود. 
وی عنوان کرد: همچنین بیشتر زمین‌های زراعی خود را در سال زراعی بعدی که از اواسط مهر 1401 آغاز می‌شود به زیر کشت گندم و دانه‌های روغنی خواهیم برد. 
این مقام مسئول اظهار کرد: برای سال آینده قرار است 100 هزار تن کشت قراردادی ذرت و 100 هزار تن محصول نهایی کلزا را مدنظر قرار دهیم، چون فصل کشت برنج گذشته و به دنبال آن هستیم که خرید توافقی خوبی از کشاورزان مازندرانی داشته باشیم. 
ایزدپناه اظهار کرد: در سال جاری اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی یک سیلوی 100 هزار تنی در زنجان و یک سردخانه 5 هزار تنی در کهریزک تهران برای ذخیره مواد غذایی اعضای خود خریداری کرد تا امنیت غذایی کشور بیشتر دچار مشکل خاصی نشود. 
وی در پایان گفت: اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی از 32 اتحادیه تعاونی استانی و بیش از 1100 تعاونی شهرستانی تشکیل می‌شود و نزدیک به 5 و نیم میلیون بهره بردار و کشاورز در حوزه تعاونی وجود دارد که بزرگترین تشکل کشور است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/9/619166/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها