«ایران» از روند هفتگی معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

کاهش 0.84درصدی شاخص کل بازار سهام


 گروه اقتصادی/با اتمام معاملات در روز چهارشنبه، پرونده معاملات سهام در هفته جاری با افت 0.84درصدی شاخص کل بازار سهام بسته شد تا یک هفته ناامیدکننده دیگر برای سهامداران رقم بخورد.
در این هفته شاخص کل بورس که کار خود را در عدد یک میلیون و 512 هزار واحد آغاز کرده بود، در روز شنبه حدود 11 هزار واحد کاهش یافت تا به عدد یک میلیون و 501 هزار واحد برسد. اما این روند در سه روز معاملاتی بعد تغییر کرد و شاخص توانست در روز سه‌شنبه عدد یک میلیون و 511 هزار واحد را بازیابی کند. رقمی که در روز چهارشنبه و با افت 8 هزار و 472 واحدی از دست رفت و شاخص در ارتفاع یک میلیون و 502 هزار واحد به کار خود پایان داد تا در مجموع هفته در حدود 0.73 درصد از ارتفاع خود را از دست داده باشد. این روند نزولی برای شاخص فرابورس شدید‌تر نبود و این شاخص با کاهش ارتفاع 1.35 درصدی که درمجموع هفته به ثبت رساند، تا عدد 20 هزار و 135 واحد کاهش یافت.
ارزش معاملات هفتگی به پایین‌ترین سطح از 6ماه گذشته رسیده است
در جریان معاملات این هفته؛ ارزش معاملات خرد در بازار روند نزولی خود را که از اواخر اردیبهشت ماه شروع شده بود، ادامه داد تا میانگین معاملات 5 روزه بازار با ثبت عدد حدودی 3 هزار و 460 میلیارد تومان در پایین‌ترین رقم خود طی 6 ماه گذشته قرارگیرد. آمارها نشان می‌دهد که هرچند ارزش معاملات سهامداران حقیقی در این هفته روند نزولی داشته، اما همچنان ارزش سهام فروش رفته از سهام خریداری شده توسط این طیف از فعالین بازار ، بیشتر بوده و در مجموع یک هزار و 792 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار خارج شده است. آمارها نشان می دهدصندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، دو مقصد بورسی بخشی از پول‌های خارج شده از روند معاملات سهام بوده‌اند.
ارزش معاملات خرد که به عنوان یکی از نماگر‌های نشان‌دهنده رونق در بازار سهام شناخته می‌شود برای تحلیل عملکرد کلی بازار اهمیت ویژه‌ای دارد و افزایش یا کاهش در این نماگر می‌تواند نشان‌دهنده انتظارات حاکم بر بازار باشد.
63 درصد از نماد‌های بازار کاهش قیمت داشتند
بررسی روند معاملات هفته جاری نشان می‌دهد که از مجموع  نمادهای معاملاتی موجود در بازار سهام (بورس و فرابورس)، 242 نماد با افزایش و 419 نماد نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. بنابر این می‌توان نشان داد که در مقابل 37 درصد از نمادهایی که توانسته‌اند با افزایش قیمت، معاملات هفتگی خود را به پایان رسانند، 63 درصد نمادهایی که مورد معامله قرار گرفته‌اند نزول قیمت را تجربه کرده‌اند که از این تعداد، 13 نماد بیش از 10 درصد، 92 نماد بین 5 تا 10 درصد و کاهش قیمت 314 نماد نیز کمتر از 5 درصد بوده است.
از طرفی 166 نماد رشد قیمتی تا 5 درصد، 54 نماد رشد قیمتی تا 10 درصد و 21 نماد نیز رشد قیمتی بالاتر از 10 درصد را به ثبت رسانده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/10/619190/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها