اخبار


آغاز ثبت‌نام مجدد نهضت ملی مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از آغاز ثبت‌نام مجدد طرح نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی از  ۱۵تیرماه در ۴استان و بیش از ۴۰شهر خبر داد.
پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درخصوص جزئیات ثبت‌نام مجدد طرح نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی اعلام کرد: ثبت‌نام برای استفاده از تسهیلات مسکن در حوزه یارانه‌ای از ۱۵تیر در سامانه ثمن به نشانی saman.mrud.ir آغاز می‌شود.
اصلانی ادامه داد: در این دوره از ثبت‌نام‌ها با توجه به اینکه برای هر شهری که توانستیم زمین جدیدی تهیه کردیم یا نسبت به ظرفیت‌های قبلی متقاضی مؤثر وجود نداشت و مازاد ظرفیت بود،  به مرور ثبت‌نام‌ها آغاز می‌شوند و مردم می‌توانند مراجعه و ثبت‌نام کنند.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: در حال حاضر در ۴استان برای حدود ۴۰شهر ظرفیت‌ ثبت‌نام شناسایی کردیم که به مرور افزایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: زمین‌ها و ظرفیت‌های جدیدی که در هر شهر شناسایی ‌شود به مرور، سامانه برای ثبت‌نام در آن شهرها باز خواهد شد.
اصلانی در خصوص پاسخ‌دهی به سؤالات مردم در مورد وام ودیعه مسکن اعلام کرد: متولی اصلی وام ودیعه مسکن بانک مرکزی است که سهمیه‌ها را برای بانک‌ها تعیین کرده است. وزارت راه‌وشهرسازی نیز یک توزیع استانی از نیاز، برای بانک مرکزی ارسال کرده است. چنانچه فردی به بانک مراجعه کند و بانک به دلایل واهی وام ودیعه مسکن را پرداخت نکند، می‌تواند به سرپرستی آن بانک در استان مراجعه و موضوع را پیگیری کند.
وی تصریح کرد: براساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها اگر سهمیه وام ودیعه مسکن را پرداخت نکنند مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد. بنابراین امسال چنین مشکلی وجود نخواهد داشت و بانک‌ها راغب هستند وام ودیعه مسکن به مردم پرداخت شود.
 
سهم 70درصدی کالاهای اساسی از واردات

حمیدرضا شهرکی‌ثانوی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از ابتدای سال‌جاری تا دهم تیرماه بالغ بر ۵میلیون و ۸۰۰هزار تن کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از بنادر کشور توسط ۲۳۹هزارسفرکامیون حمل شده که به لحاظ تناژ حمل‌شده بالغ بر ۶درصد نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. 
وی افزود: از کل کالاهای اساسی حمل شده در کشور، بیش از ۳میلیون و ۵۷۲هزار تن کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) توسط ۱۴۵هزار سفرکامیون حمل شده که ۶۱درصد کل کالاهای اساسی حمل شده از بنادر کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص جابه‌جایی نهاده‌های دامی از بنادر کشور گفت: براساس میزان تقاضا، از ابتدای سال نهاده‌های دامی در اولویت ویژه برای حمل قرار داشته است که برای تحقق آن عمدتاً در سالن‌های اعلان بار در پایانه‌های بار در مبادی ورودی کشور، سهم عمده‌ای از کالاهای اساسی اعلام شده را نهاده‌های دامی تشکیل داده است. به طور کلی ۲۱درصد محموله‌های جابه‌جا شده در سطح کشور را کالاهای کشاورزی، دامی و غذایی تشکیل می‌دهند.
شهرکی‌ثانوی بیان کرد: لازم به ذکر است ۴.۴درصد از کل حمل کالا در کشور سهم کالاهای اساسی وارداتی از بنادر است و نهاده‌های دامی ۷۰درصد از کالاهای اساسی وارداتی حمل شده از بنادر را به خود اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: در خصوص توزیع لاستیک و روغن در بنادر نیز هماهنگی‌های لازم با وزارت صمت به عمل آمده و لاستیک از طریق سامانه کالای وزارت صمت در حال توزیع است.
شهرکی‌ثانوی عنوان کرد: درخصوص توزیع روغن قیمت درب کارخانه در پایانه‌های بار، مسافر و بنادر نیز، هماهنگی لازم به عمل آمده و وزارت صمت در حال استقرار شعب توزیع روغن در بنادر و پایانه‌ها است.

رشد چشمگیر تجارت با همسایگان 

معاون وزیر راه‌وشهرسازی از آغاز فرایند ترانزیت ۱۰میلیون تن کالای روسیه از مسیر ایران به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، دریای‌عمان و اقیانوس‌هند خبر داد.
علی‌اکبر صفایی گفت: با افزایش ناوگان دریایی در جنوب و شمال ایران، تبادل تجاری با کشور‌های همسایه رشد چشمگیری خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در داخل کشور هم تلاش کرده‌ایم مشکلات مردم را در بنادری که اقتصاد محلی و منطقه‌ای را رونق می‌بخشند حل کنیم و توسعه این بنادر را در دستورکار قرار داده‌ایم.
صفایی با اشاره به تردد ۳۴۰شناور از آغاز امسال تاکنون در بندر خرمشهر گفت: طرح جامع بندر اروندکنار هر چه سریع‌تر اجرا خواهد شد که در این طرح به محوطه‌سازی بندر توجه جدی خواهیم داشت.
صفایی با اشاره به ظرفیت‌سازی در تمام شقوق حمل‌ونقل برای بخش خصوصی گفت: تسهیلاتی از مکانیزم وجوه اداره شده و مکانیزمی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و در کنار آن موضوع صندوق توسعه حمل‌ونقل، برای بخش خصوصی بویژه در حوزه دریایی در نظر گرفته شده است.
صفایی افزود: در مورد شناور‌های مسافربری دریایی، تجهیزات بندری و شناور‌های رو-رو اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

تخصیص 600میلیارد تومان قیر برای آسفالت معابر شهری

 معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: امسال ۶۰۰میلیارد تومان قیر برای آسفالت معابر خاکی شهرها تخصیص می‌یابد.
محمد آیینی افزود: این میزان قیر برای آسفالت ۱۶۲ هزار هکتار از معابر خاکی و فاقد آسفالت شهرهای کشور تخصیص خواهد یافت.
وی ادامه داد: سالانه سه هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت معابر خاکی شهرها نیاز بوده که با تحقق آن امید است در پایان دولت سیزدهم شاهد آسفالت تمامی این معابر باشیم.
وی با اشاره به رویکردهای سازمان بازآفرینی شهری اضافه کرد: احصای مجموعه نیازهایی که در حوزه نوسازی و خدمات زیربنایی و روبنایی و نیز توانمندسازی شهروندان وجود دارد، از رسالت‌های این سازمان است.
وی بیان کرد: با توجه به سکونت حدود ۳۰درصدی شهروندان برخی شهرها در مناطق حاشیه‌ای و نیز بافت فرسوده شهری، براساس قوانین موجود باید ۳۰درصد از اعتبارات تملک دارایی‌ها برای نوسازی و بهسازی این مناطق اختصاص یابد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: عمده مشکلات محله‌ها و بافت ناکارآمد، کم‌برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های مختلف شهری از جمله فضاهای بهداشتی و نیز محرومیت‌های اقتصادی و معیشتی است.
وی ادامه داد: براین اساس نهادهای حمایتی چون بهزیستی، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ستاد برکت و سایر نهادها می‌توانند با شناسایی خانوارهای محروم برای نوسازی مسکن‌های فرسوده و ناکارآمد آنان، نسبت به اجرای طرح‌های مسکن‌سازی اقدام کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/11/619199/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها