ایران خواستار آزادی فوری شهروند زندانی خود در سوئد شد

شنای سوئدی در باتلاق منافقین


گروه سیاسی/ ایران خواهان آزادی فوری حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد شد. این مهم را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلفنی روز گذشته با «آن لینده»، همتای سوئدی خود مطرح کرد. نوری، شهروند ایرانی و از کارمندان اسبق قوه قضائیه است که آبان ۱۳۹۸ در حالی که در یک سفر شخصی راهی سوئد شده بود، در بدو ورود به این کشور از سوی نیروهای امنیتی سوئد بازداشت شد. این شهروند ایرانی که بر مبنای ادعا‌های موهوم زندانبانی از اعضای گروهک تروریستی منافقین در سال‌های دهه ۶۰ دستگیر شد، بیش از 2 سال است که با بدترین شرایط در زندان سوئد به سر می‌برد. این در حالی است که این دستگیری بدون انجام تحقیقات جامع و مستقل و صرفاً بر مبنای پرونده‌سازی طراحی شده از سوی برخی سرویس‌های متخاصم با اظهارات مغرضانه و دروغ‌پردازی شماری از اعضای سازمان منافقین صورت گرفته است. در پی این تلاش‌های مغرضانه بود که دستگاه قضایی سوئد در روند ناعادلانه و سیاسی، این شهروند ایرانی را که بعد از برگزاری 90 جلسه دادگاه تنها کمتر از ۲۰ ساعت فرصت دفاع به او داده بودند، محکوم کرد و منابع دیپلماتیک از احتمال صدور حکم بلندمدت خبر داده‌اند.
دستگاه قضایی سوئد بر پایه ادعای گروهک منافقین که مدعی هستند نوری در طول سال‌های دهه ۶۰ زندانبان آنها بوده، حکم به دستگیری او داده است اما این در حالی است که او ۳۰ سال پیش از خدمت در قوه قضائیه ایران استعفا داده و در طول سال‌های پس از آن، به شغل آزاد اشتغال داشته است. اما منافقین تلاش می‌کنند اینگونه القا کنند که نوری در سال‌های دهه ۶۰ مسئولیت مهمی در زندان‌های اوین و رجایی شهر داشته و در سال‌های اخیر نیز دارای مسئولیت و ارتباطات گسترده با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بوده است.
ابتدا دستگیری بعد مستندات ساختگی
پیشتر کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه سوئد ابتدا نوری را بر مبنای یک‌سری اتهامات واهی دستگیر کرد و بعد از آن به سراغ این رفت تا بتواند یک‌سری مستندات ساختگی را فراهم و کیفرخواستی را برای ایشان تنظیم و به دادگاه ارسال کند، نسبت به شرایط زندان برای این شهروند ایرانی اعتراض کرده و گفته بود: «به نوری برای مدت یک سال و نیم اجازه دسترسی به خانواده را ندادند و حتی وقتی خانواده وی دو بار برای ملاقات با ایشان به سوئد سفر کردند دولت و مقامات قضایی آن کشور اجازه دیدار به آنها را ندادند.»
ادعای سوئد: تحت تأثیر تبلیغات قرار نمی‌گیریم
در پی این تحولات وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خواستار آزادی فوری نوری شد. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم توجه هر دو طرف بر رفع سوء‌تفاهمات و موضوعاتی که در راه توسعه مناسبات دوجانبه مانع ایجاد کرده، تأکید کرد و افزود: «روابط دیرینه دو کشور نباید تحت تأثیر تبلیغات و اقدامات بی‌پایه و اساس یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن علیه ملت ایران بر همگان روشن است، قرار بگیرد.» امیرعبداللهیان در همین چهارچوب خواستار آزادی فوری نوری شد. «آن لینده»، نیز در این گفت‌وگوی تلفنی روابط با ایران را برای سوئد ارزشمند خواند و با اشاره به تلاش‌های گروهک منافقین برای تأثیرگذاری بر دادگاه حمید نوری، شهروند ایرانی که به اتهامات بی‌اساس در سوئد مورد محاکمه قرار گرفته، اعلام کرد: «دولت و سیستم قضایی سوئد تحت تأثیر تبلیغات این گروه قرار نخواهد گرفت.»
وزیر خارجه سوئد در حالی در گفت‌و‌گو با وزیر خارجه کشورمان ادعا می‌کند که کشورش تحت تأثیر تبلیغات گروه منافقین قرار نمی‌گیرد که سوئد در سال‌های گذشته به محلی برای استقرار گروه‌ها و جریان‌هایی تبدیل شده که سابقه جنایات خشونت بار و خونین آنها علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نمانده است. امری که بی‌تردید در دستگیری بی‌دلیل شهروند ایرانی بنا بر ادعاهای اثبات نشده و واهی نمایان شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/5/619204/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها