کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک طرح تبادل زندانی با ایران را تصویب کرد

چتر حمایت کنگره بر سر تروریست ها


گروه سیاسی/ محکومیت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی به 20 سال حبس یکی دیگر از پرونده‌هایی است که برخی کشورهای اروپایی در اجرای عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار خود قرار داده‌اند. امری که با نقض مصونیت دیپلماتیک و بدعتی غیرقابل قبول پیرامون دیپلمات کشورمان صورت گرفته است. یازدهم تیرماه سال ۱۳۹۷ بود که بلژیک و اتریش، همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران به اروپا مدعی شدند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را با اتهاماتی واهی و اثبات نشده که آن هم با ادعاهای سازمان منافقین مرتبط بود، بازداشت کرده‌‌اند. در این رابطه بلژیک یک زوج ایرانی‌الاصل را بنا به اتهاماتی در پاریس بازداشت کرد و همزمان نیز بروکسل مدعی شد که اسدالله اسدی، رایزن سوم در سفارت ایران در اتریش را در راه بازگشت از لوکزامبورگ در ایالت بایرن آلمان به‌دلیل اتهاماتی اثبات نشده بازداشت کرده است.
مقامات آلمان اسدی را در حالی دستگیر کردند که برای تعطیلات به آلمان رفته بود. مقامات این کشور مدعی شدند که مصونیت دیپلماتیک در حالی که او خارج از اتریش به سر می‌برد، شامل وی نمی‌شود و او را به بلژیک تحویل دادند که دادگاه آن دستور بازداشت وی را صادر کرده بود. وقوع این رویداد دور از انتظار در حالی بود که دستگیری یک دیپلمات با اتهامات بدون سند و بازجویی و بازداشت او، پایه‌گذار یک خط مشی نادرست در مناسبات عرصه بین‌الملل به شمار می‌آمد که می‌توانست مبنایی خطرناک را در روابط کشورها و برخوردهای امنیتی با عناصر دیپلماتیک به جای گذارد. خاصه آنکه این اتفاق نخستین‌بار پس از انعقاد کنوانسیون سال ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک انجام می‌شد که دیپلمات یک کشور خارجی در یک کشور ثالث با اتهام کیفری از نوع تروریستی محاکمه می‌شود.
تکاپوی منافقین و امریکایی‌ها
در کنار تحولات مربوط به این پرونده، خبر تصویب لایحه مبادله مجرمان بین بلژیک و ایران در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک سبب شده تا برخی از محافل رسانه‌ای مدعی شوند که این طرح امکان مبادله میان ایران و بلژیک با اسدی را فراهم می‌کند. اگر چه دولت بلژیک این موضوع را رد کرده اما گروهک منافقین با همراهی تنی چند از نمایندگان کنگره امریکا و محافل رسانه‌ای وابسته به این کشور و گروه‌ها تلاش می‌کنند دراین خصوص جنجال‌سازی کنند. کار به جایی رسیده که 13 عضو دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای به نخست‌وزیر بلژیک خواستار آن شده‌اند که پارلمان بلژیک با هر توافقی که با جمهوری اسلامی منجر شود، مخالفت کند که این اقدام مداخله‌آمیز به وضوح از هماهنگی پیشینی منافقین با ایالات متحده که دستشان به خون بیش از 17 هزار شهید ایرانی آلوده است، حکایت دارد. چه آنکه مقامات مختلف دولت‌های امریکا همچنان در حال رفت و آمد با تروریست‌های آلبانی‌نشین هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/5/619205/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها