منابع خبری از برگزاری رزمایش مشترک «ایران، روسیه و چین» در آب‌های امریکای لاتین گزارش دادند

«مثلث مهار» در حیاط خلوت امریکا


گروه سیاسی/ حضور ایران در رزمایش مشترکی که قرار است ماه آتی میلادی به همراه روسیه و چین و 10 کشور دیگر در آب‌های ونزوئلا برگزار شود با واکنش هراس‌آلود رسانه‌های امریکا به پیشروی و گسترش نقش‌آفرینی نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران تا محدوده‌ای که امریکایی‌ها آن را حیاط خلوت خود می‌دانند، مواجه شد.
نشریه امریکایی واشنگتن فری‌بیکن روز گذشته این خبر را با عنوان «رزمایش در حیاط خلوت امریکا» و به نقل از گزارش اخیر اندیشکده «مرکز جامعه آزاد امن» منتشر کرد و نوشت: «همزمان با تشدید تنش‌ها میان روسیه با کشورهای غربی و متحدان امریکا در «ناتو»، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد روسیه، چین و ایران در حال آماده‌ شدن برای برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی در امریکای جنوبی‌‌اند تا نشان دهند نیروهای آنها چگونه می‌‌‌توانند به «حیاط خلوت» ایالات متحده برسند.» در همین راستا، «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی به واشنگتن فری‌بیکن گفت که روسیه، ایران و چین با حضور در این رزمایش در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی هستند و با عادی‌سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر امریکای لاتین هستیم.
همچنین گزارش فری‌بیکن با بیان اینکه «این بازی‌های جنگی که به عنوان رقابت «تک‌تیرانداز مرزی» شناخته می‌شود و نشان‌دهنده آن است که دشمنان امریکا از سراسر جهان در حال متحد شدن هستند» مدعی شد: «ایالات متحده امریکا به لحاظ تاریخی نسبت به حضور نظامی دیگر کشورها در این منطقه بشدت حساس است، تا آنجا که در سال 1962 و در دوران جنگ سرد، امریکا بر سر استقرار سامانه‌های موشکی شوروی سابق در کشور کوبا، تا آستانه یک جنگ هسته‌ای ویرانگر پیش رفت و به مسکو اولتیماتوم حمله هسته‌ای داد.» واشنگتن فری‌بیکن در عین حال افزود: «رزمایش کشورهای رقیب امریکا در نیم‌کره غربی یکی از آشکارترین نشانه‌ها است که نشان می‌دهد ائتلاف دولت‌های ضد امریکا در امریکای لاتین برای تقویت روابط با روسیه، چین و ایران تلاش می‌کنند.»
گام بعدی «مثلث مهار»
اگرچه در رزمایش مشترک پیش‌رو بیش از 10 کشور و تعداد قابل‌توجهی از کشورهای امریکای لاتین حضور دارند با این حال کانون اهمیت موضوع حضور ایران، روسیه و چین به عنوان مثلث کشورهایی است که صف‌بندی جدی در برابر ایالات متحده دارند و در ائتلاف سه‌گانه با تحکیم همکاری‌های نظامی، امنیتی و سیاسی‌شان بلوک جدیدی از قدرت را در برابر رویکرد یکجانبه‌گرایی امریکا و متحدانش معرفی کرده و به‌دنبال تحقق مهار هژمونی آن هستند. از حیث همکاری‌های نظامی این نخستین‌بار نیست که سه کشور رزمایش مشترک برگزار می‌کنند. ایران، روسیه و چین سه سال متوالی است که به برگزاری رزمایش‌های مشترک می‌پردازند. همچنان که اوایل بهمن ماه سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های دریایی را در آب‌های اقیانوس هند برگزار کردند و از شکل‌گیری یک کمربند امنیت دریایی برای مقابله با تهدیدات فرامنطقه‌ای خبر دادند. آن رزمایش مشترک فرصتی بود برای به نمایش درآمدن بیش از پیش ظرفیت‌های نظامی ایران در همکاری عملیاتی با قدرت‌های بزرگ دریایی؛ قدرت نظامی ای که در سال‌های اخیر و با حضور ناوگروه‌های خود در آب‌های آزاد نشان داده است تا چه حد می‌تواند در تأمین امنیت آب‌های بین‌المللی نقش‌آفرین باشد.
جمهوری اسلامی ایران با حضور در رزمایش مشترک در آب‌های ونزوئلا علاوه بر نمایان ساختن قدرت دریایی و نظامی خود اثبات می‌کند که دامنه تأمین امنیت دریایی خود را تا هزاران کیلومتر دورتر از جغرافیای سرزمینی تعریف کرده و برای تأمین امنیت دریایی خود تنها به محدوده خلیج‌فارس اکتفا نکرده است. کما اینکه همچنان که امیردریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش بارها در اشاره به حضور ناوگان ایران در آب‌های بین‌المللی تأکید کرده دریاهای آزاد متعلق به همه کشورهاست و حضور در این دریاها بر اساس عرف بین‌المللی و قوانین حقی است که جمهوری اسلامی ایران از آن کوتاه نخواهد آمد.
ترس صهیونیست‌ها از اقتدار دریایی ایران
خبر نقش‌آفرینی ایران در رزمایش مشترک در امریکای جنوبی در عین حال باطل‌السحر خواب‌های رژیم صهیونیستی نیز بود. این خبر همزمان با آن منتشر شد که «بنی گانتس» وزیر دفاع اسرائیل در نشستی با نشان دادن تصاویر ماهواره‌ای از گشت‌زنی دائمی سه ناوچه جنگی ایرانی در دریای سرخ گفت: حضور نظامی ایران در دریاها افزایش یافته و گسترده‌تر از یک دهه گذشته شده است. وی همچنین مدعی شد که حضور نظامی ایران در دریای سرخ تهدیدی مستقیم علیه تجارت، بازار انرژی و اقتصاد جهانی است. گانتس در تصاویری که از کشتی‌های کلاس «هنگام، موج و بندرعباس» ایرانی نشان داد، ابراز نگرانی کرد که ایران در حال ایجاد و تثبیت جای پای خود در دریای سرخ است و ناوهای ایرانی در ماه‌های گذشته در دریای سرخ اقدام به گشت‌زنی کرده‌اند.
اسرائیل از امریکا درس بگیرد
این اظهارات وزیر اسرائیلی در حالی منتشر شد که هیمنه پوشالی حامی این رژیم نه‌تنها امروز و با انتشار یک خبر از برگزاری رزمایش در حوالی مرزهایش به لرزه درآمده است بلکه پیش‌تر در مقابل اراده ایران برای تعاملات اقتصادی با ونزوئلا به عنوان شریک راهبردی‌اش و صادرات بنزین به این کشور فروریخته بود. ایران در یک مرحله با ارسال 5 نفتکش به آب‌های ونزوئلا که با تهدید امریکا مواجه شده بود، نشان داد که به پشتوانه قدرت خود، صادرات نفتی‌اش را ارتقا خواهد داد. حال آنکه اولین محموله صادراتی ایران در زمان دونالد ترامپ رقم خورد که هم نتوانست آسیبی به اراده ایران وارد کند و هم اینکه سیاست اصلی او- یعنی فشار حداکثری و به صفر رساندن صادرات نفت ایران- را در چشم همگان به تمسخر گرفت. همچنان که پس از آن نیز تهران و کاراکاس برای به رخ کشیدن ناتوانی قدرت امریکا در مقابل اراده‌شان با انعقاد قرارداد راهبردی ۲۰ ساله تقویت همکاری‌های تجاری و خرید‌ و فروش نفت میان دو کشور را در دستور کار قرار دادند.
حال ایران به پشتوانه قدرت دریایی خود، در روند صادرات نفت به سوریه نیز بارها قدرت خود را به نمایش گذاشت و هر بار تقلاهای بیهوده برای جلوگیری از این روند از طریق توقیف نفتکش‌های حامل نفت صادراتی ایران با ظهور همین قدرت به شکست انجامید. چنان‌که در هفته‌های گذشته توقیف نفتکش ایرانی توسط یونانی‌ها بلافاصله با توقیف دو نفتکش این کشور در خلیج فارس و دریای عمان پاسخ داده شد و یونانی‌ها را به صدور حکم لغو توقیف نفتکش ایران ناچار ساخت و بار دیگر شکستی بزرگ‌تر از شکست‌های قبلی به اراده امریکا و صهیونیست‌ها وارد ساخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/5/619206/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها