رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:

رویکردهای اجتماعی در کشور تقویت شده است


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در حال حاضر هم در قوه قضائیه و هم در نیروی انتظامی شاهد استقرار و تقویت رویکردهای اجتماعی در نگاه به آسیب‌های اجتماعی هستیم که این امر از دو دهه قبل آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، سید حسن موسوی چلک اظهار کرد: در مددکاری اجتماعی دو مأموریت کمک به ارتقای کیفیت زندگی مردم و کمک به توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی داریم؛ یعنی اگر این دو مأموریت و آن هدف غایی مددکاری اجتماعی که بهزیستن اجتماعی مردم است را مدنظر قرار دهیم، طبیعتاً یکی از مواردی که می‌تواند این مأموریت‌ها را تحت شعاع قرار دهد و امکان تحقق آن را کمتر کند، آسیب‌های اجتماعی است. حوزه آسیب‌های اجتماعی حوزه‌ای کاملاً مرتبط با مددکاری اجتماعی است، گرچه آنچه که امروز در این حوزه کار می‌کنیم بیشتر بعد از بروز آسیب‌های اجتماعی است.
وی معتقد است که بیشترین قدرت مددکاری اجتماعی در پیشگیری سطح یک (قبل از اینکه افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند) است. مددکاران اجتماعی در تمام سطوح پیشگیری سطح یک (اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی) سطح دو (مداخله و ارائه خدمات) و سطح سه برای  بازتوانی افراد نقش مهم و کلیدی را می‌توانند در کنار سایر حرفه‌ها همچون روانشناسی، روانپزشکی و حقوق ایفا کنند.
وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی موضوع مهمی در کشور است، خاطرنشان کرد: سال ۹۹، حدود ۶۰۰ هزار پرونده قضایی در حوزه سرقت داشتیم. آماری که رضا مسعودی‌فر قائم مقام معاونت اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم  قوه قضائیه اعلام کرده است، در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰  هزار مورد بود؛ بخشی از آن قطعاً به مشکلات اقتصادی برمی‌گردد.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در مدیریت هوشمند برخوردهای قضایی و انتظامی آخرین راهکارند، اینجاست که مددکاران اجتماعی با مداخلات‌شان در کنار روانشناس و جامعه‌شناس می‌توانند مداخله کنند چرا که طبیعتاً باید کار تیمی و رویکرد چند نهادی را مبنای مداخلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی قرار دهیم. تجربه نشان می‌دهد که با رویکرد قهری چیزی جز زیرزمینی کردن آسیب‌های اجتماعی و جرایم اتفاق نخواهد افتاد. خوشبختانه در حال حاضر هم در قوه قضائیه و هم در نیروی انتظامی شاهد استقرار و تقویت رویکردهای اجتماعی هستیم که از دو دهه قبل آغاز شده است و هر ساله هم تقویت می‌‌شود ولی این تقویت متناسب با نیاز نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/22/619215/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها