حزب الله اعلام کرد در مورد حق نفت و گاز لبنان مصالحه نخواهد کرد

عملیات پهپادهای حزب الله روی اعصاب صهیونیست ها


زهره صفاری/ عملیات پهپادی اخیر حزب‌الله بر فراز سکوی گازی کاریش در راستای حفظ منافع ملی و منابع طبیعی لبنان رژیم صهیونیستی را در هراس از قدرت مقاومت دست به دامان غرب کرده، تا مانع فعالیت‌های بیشتر حزب‌الله شود. این در حالی است که در داخل لبنان نیز «سمیر جعجع» همسو با سران رژیم صهیونیستی و نگران از محبوبیت مردمی بیشتر مقاومت، نداهای مخالفت با سلاح حزب‌الله سر داده است. در مقابل مقاومت اعلام کرده است، بر سر حق نفت و گاز لبنان مصالحه نخواهد کرد.
به گزارش سایت «میدل‌ایست مانیتور»، تکانه‌های اقدام اخیر مقاومت لبنان آنقدر شدید بود که بخش مهمی از دستور جلسه نخستین سفر خارجی «یائیر لاپید» در سمت نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را نیز به خود اختصاص داد. اما با‌ وجود رجزخوانی ظاهری صهیونیست‌ها، شبکه خبری الاخبار فاش کرده است که برخی طرف‌های اروپایی و سازمان ملل در تماس‌هایی با حزب الله، با سرپوش گذاشتن بر ناتوانی صهیونیست‌ها برای مقابله با مقاومت، در پیامی از سوی مقامات این رژیم اعلام کردند که «تل‌آویو نمی‌خواهد وارد جنگ شود.»
در این میان اما پیام «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله در چهلمین سالگرد تأسیس این جنبش، با تعیین خط قرمزهای لبنان در آب‌های سرزمینی‌اش، خط و نشانی برای رژیم صهیونیستی و دشمنان بیروت بود: «امروز ما با خواست بحق خود برای بازپس‌گیری ثروت گازی و نفتی لبنان در آب‌های سرزمینی‌اش روبه‌رو هستیم و تعلل‌های پیاپی برای حل و فصل این مناقشه دیگر سودمند نخواهد بود.»
وی با تهدیدی آشکار علیه رژیم صهیونیستی افزود: «لبنان قدرت کافی برای پایان دادن به این وقت‌کشی‌ها دارد و این فرصت را به طرف اسرائیلی نخواهد داد تا با حضور در منطقه دریایی مورد مناقشه کاریش به استخراج نفت و گاز بپردازد. موضع ما کاملاً مشخص است و ما بر سر حق نفت و گازمان مصالحه نخواهیم کرد.»
تلاش اپوزیسیون به نام لبنان، به کام دشمن
در شرایطی که امریکا و شرکای لبنانی اش در هراس از محبوبیت و قدرت مقاومت در دولت آتی، با شمشیر کشیدن علیه حزب‌الله، هیزم بر آتش بحران سیاسی عروس خاکسترنشین خاورمیانه می‌ریزند، معاون دبیرکل حزب‌الله بر تسریع حل و فصل تنش‌های سیاسی لبنان تأکید کرد. «نعیم قاسم» در این باره گفت: «امریکا و شرکایش نمی‌خواهند لبنان، دولت داشته باشد چرا که نمی‌خواهند بیروت از رنج و تنش خلاصی یابد.»
با‌ وجود این درخواست‌ها اما تنها چند هفته‌ای تا اعلام نامزد پیروز ریاست جمهوری لبنان، هنوز هیچ یک از کاندیداهای جانشینی «میشل عون»، شانس برتر به‌شمار نمی‌روند. در این شرایط «سمیر جعجع»، رئیس حزب نیروهای لبنانی با اظهارنظرهای جنجالی سعی در مطرح کردن خود دارد. با این حال «جعجع» از چند روز پیش به وضوح دوران «میشل عون» را به نقد کشیده و خواستار اتحاد اپوزیسیون برای ممانعت از روی کارآمدن نیروهای 8 مارس شده بود. او گرچه وعده‌های زیادی برای حضورش در کرسی ریاست جمهوری داده اما اعلام کرده است تنها در صورت خلع سلاح حزب‌الله برای تشکیل دولت با مقاومت پای میز مذاکره می‌نشیند: «اگر حزب‌الله به حزبی شبیه همه احزاب لبنانی بدل شود؛ به عبارت دیگر از تصمیم‌های راهبردی دولت، امنیت و تصمیمات نظامی به نفع خود بهره‌گیری نکند و زرادخانه‌اش را به ارتش لبنان تحویل دهد با آنها مذاکره می‌کنم. اما امروز قطعاً آن روز نخواهد بود.»
به نوشته «یورونیوز»، این اپوزیسیون حتی برای مخالفت با حزب الله، پیروزی اقتدارآمیز لبنان در عملیات پهپادی اخیر را نیز نادیده گرفت و همسو با رژیم صهیونیستی در صف منتقدان نشست: «اگر دولت لبنان از این اقدام حزب‌الله مطلع بوده مرتکب اشتباه شده است اما اگر بنا به مداخله حزب‌الله بدون اطلاع دولت در این مسأله بوده است دولت باید علناً از این جنبش بخواهد اقداماتش را متوقف کند.»
پس‌لرزه‌های تمام نشدنی کاریش برای صهیونیست‌ها
گرچه در چند روز اخیر پس از هجمه انتقادی شدید کارشناسان نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی علیه تل‌آویو، از «لاپید» گرفته تا برخی وزرایش، پروژه تهدید حزب‌الله را کلید زده و مدعی پاسخ به هر گونه تحرک علیه این میدان گازی شده‌اند اما عمق فاجعه رخ‌داده برای این رژیم تا حدی بوده است که دیگر مذاکره با غرب و درخواست مساعدت را کافی ندانسته و این بار با یک تهدید همه جانبه، شرط دادن نفت و گاز به غرب را مقابله با حزب‌الله اعلام کرده‌اند. به نوشته العالم به نقل از شبکه 13 رژیم صهیونیستی، سران تل‌آویو در پیام شدیداللحنی با نامیدن حزب‌الله به‌عنوان یک تهدید جهانی، به غرب هشدار دادند که در صورت مقابله نکردن با حزب الله، دیگر خبری از کمک‌های سوختی و گازی نخواهد بود.
ضربه عملیات پهپادی اخیر حزب‌الله که به نوشته الاخبار دومین اقدام مقاومت در روزهای اخیر در کاریش بوده است، تنها به اعتبار امنیتی آن محدود نمی‌شود. شبکه العالم اعلام کرد سهام شرکت انرژین، مالک حقوق اکتشاف، حفاری و استخراج در میدان گازی کاریش و تعدادی از میادین در آب‌های فلسطین اشغالی از طرف رژیم صهیونیستی پس از این عملیات مقاومت به پایین‌ترین سطح خود از ماه گذشته رسیده است. شبکه الاخبار با انتشار گزارشی در این باره نوشت: «دوشنبه گذشته، در نخستین روز کاری پس از عملیات پهپادی حزب‌الله گرچه شاخص سهام این شرکت در تالار بورس لندن و تل‌آویو تغییری را نشان نمی‌داد اما با باز شدن معاملات روز سه‌شنبه در بورس لندن، قیمت سهام شرکت انرژین با 6،6 درصد کاهش به پایین‌ترین سطح خود از ماه مه گذشته رسید و مشخص شد دلیل عدم سقوط ارزش سهام انرژین در روز اول پس از عملیات حزب الله، فرایند حمایت جعلی سهام از سوی حامیان رژیم صهیونیستی بوده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/4/619225/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها