نوری المالکی، گزینه ائتلاف شیعیان عراق برای نخست‌وزیری


درحالی که یک منبع در چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق از معرفی رئیس ائتلاف «دولت قانون» به‌عنوان نامزد نهایی این چهارچوب برای تصدی پست نخست‌وزیری آتی عراق خبر داده، اخباری نیز مبنی بر مخالفت ائتلاف «الفتح» با این گزینه منتشر شده است.
به گزارش ایسنا، یک منبع در چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق (به جز جریان صدر) در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد که رهبران این چهارچوب و هم‌پیمانان آن در نشست آتی خود نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دولت قانون» را رسماً به‌عنوان نامزد چهارچوب هماهنگی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق معرفی خواهند کرد.
وی افزود: در جلسه‌ای که قرار است برگزار شود همچنین امضای نمایندگان چهارچوب برای برگزاری جلسه پارلمان با حد نصاب کامل پس از تعطیلات عید قربان و تشکیل فراکسیون اکثریت و همچنین تعیین رئیس جمهور جمع‌آوری خواهد شد. در همین حال، یک منبع در ائتلاف الفتح نیز به شفق نیوز گفت: هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و سازمان بدر به رهبری چهارچوب هماهنگی اعلام کرده است که اگر مشخصات و شرایط نامزد نخست‌وزیری عراق مورد توافق قرار نگیرد، ممکن است وی در دولت جدید مشارکت نکند.
در همین حال دیگر خبرها از عراق حاکی است، تلاش‌ها برای تمدید قرارداد بغداد با شرکت انگلیسی «سیرکو» که به همکاری با واشنگتن در ترور فرماندهان پیروزی برداعش در فرودگاه بغداد متهم است، با واکنش‌ شدیداللحن چهره‌های سیاسی این کشور همراه شده است. به گزارش فارس، نیروهای حاضر در چهارچوب هماهنگی بر غیرقانونی بودن تمدید هر قراردادی با این شرکت از سوی دولت پیشبرد امور تأکید دارند. در همین ارتباط «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل‌الحق عراق، تصریح کرد که کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چهارچوب هماهنگی) اجازه تمدید قرارداد شرکت انگلیسی «سیرکو» را که کنترل حریم هوایی عراق را در اختیار گرفته، نمی‌دهد. ضمن اینکه حرکتی برای بازنگری در تمامی قراردادهای منعقده توسط دولت پیشبرد امور عراق آغاز شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7951/4/619227/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها