نخست وزیر سابق ژاپن با شلیک گلوله‌های سلاحی دست ساز کشته شد

جهان در شوک ترور «آبه»


زهره صفاری
«آبه شینزو»، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن در جریان سخنرانی کمپین انتخاباتی حزبش در شهر نارا، از پشت سر هدف گلوله سلاحی دست ساز قرار گرفت و به دلیل شدت جراحات در مسیر بیمارستان جان باخت.
بنا بر گزارش NHK خبرگزاری رسمی ژاپن، ضارب که مردی 41 ساله از اهالی شهر نارا بود، صبح دیروز در حالی که تصاویر دوربین‌های خبری، حضور او را در پشت ستونی در نزدیکی جایگاه سخنرانی «آبه شینزو» ثبت کرده‌اند، در غفلت محافظان و در فرصتی مناسب از پشت سر «آبه» دو بار به سینه و گردن او شلیک کرد اما پیش از فرار دستگیر شد.
«آبه» که بشدت خونریزی داشت بسرعت با امداد هوایی به بیمارستان انتقال یافت اما در مسیر بر اثر شدت خونریزی ایست قلبی کرد و تلاش پزشکان برای نجات او بی‌ثمر ماند. ضارب «آبه» که با هویت «یاماگامی تتسویا» شناسایی شده، تا سال 2005 سه سال در نیروی دریایی ژاپن سابقه خدمت دارد و در بازجویی‌های اولیه انگیزه‌اش از این ترور را نارضایتی از نخست‌وزیر سابق اعلام کرده، اما هنوز ابعاد این نارضایتی مشخص نشده است.
ترور در امن‌ترین کشور جهان
«آبه شینزو» در حالی صبح دیروز در حلقه محافظانش هدف شلیک گلوله‌های اسلحه‌ای دست ساز قرار گرفت که آمارها نشان می‌دهد ژاپن از دهه 1930 میلادی تاکنون هرگز شاهد ترور مقام عالیرتبه و رده اولی نبوده است. علاوه بر این به نوشته «بی‌بی‌سی» حمل سلاح گرم در ژاپن ممنوع بوده و به‌ندرت سوءقصدی سیاسی رخ می‌دهد. در سال 2014، وقوع شش حمله مرگبار با سلاح که در مقایسه با شمار 33 هزار و 599 حمله خشونت بار امریکا آمار قابل توجهی به نظر نمی‌رسید، قوانینی در ژاپن مصوب کرد که براساس آن دارندگان سلاح باید تست‌های سنگین سلامت روانی را بگذرانند و تنها تفنگ‌های ساچمه‌ای و بادی مشمول این قانون نمی‌شود.
ابراز همدردی رهبران جهان با ژاپن
«آبه شینزو» که با حضور در ریاست دولت ژاپن از دسامبر 2012 تا سپتامبر 2020، عنوان باسابقه‌ترین نخست‌وزیر این کشور را از آن خود کرده بود و به خاطر سیاست اقتصادی خاصش موسوم به «آبنومیک» برای مهار تورم شهرت بسیاری داشت، در سال 2019 به رغم عملکرد قابل قبولش، با تصمیمی ناگهانی، مشکلات جسمانی‌اش را بهانه استعفا قرار داد و از سمتش کناره‌گیری کرد. اما با توجه به سابقه حضور او در دولت، سیاست‌های او همچنان بر عملکرد دولت سایه انداخته بود. در پی ترور این سیاستمدار 67 ساله رهبران جهان در آسیا و اروپا و امریکا ضمن ابراز تأسف، مراتب همدردی خود را اعلام کردند. وزارت خارجه ایران نیز با تروریستی خواندن این حمله، آن را محکوم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7952/4/619252/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها