موضوع برکناری سرمربی تیم ملی فوتبال قوت گرفت، فدراسیون یکبار دیگر تکذیب کرد

اسکوچیچ روی صندلی لرزان


گروه ورزشی/ هیچ‌کس انتظار پنجشنبه‌ای طوفانی را نداشت اما از صبح این روز به یکباره بمباران خبری در رسانه‌های جریان اصلی و البته فضای مجازی شکل گرفت. موضوع اصلی اخبار چیزی بود که مدت‌هاست هرازگاهی داغ می‌شود و بعد از چند روز تب آن فروکش می‌کند؛ برکناری دراگان اسکوچیچ. در واقع ماجرای قطعی بودن حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 قطر یا برکناری او، به یکی از سوژه‌های پرتکرار فوتبال ایران بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی تبدیل شده است. موضوعی که باعث سردرگمی اهالی فوتبال و حتی خود بازیکنان شده و نگرانی‌ها از این همه اخبار ضد و نقیض میان علاقه‌مندان به تیم ملی مشهود است. این در حالی است که اخیراً مسئولان فدراسیون فوتبال و در رأس آنها میرشاد ماجدی سرپرست این فدراسیون تأکید کردند که تغییری رخ نخواهد داد و ایران با سرمربی کروات به کارش ادامه می‌دهد و او در قطر روی نیمکت ایران می‌نشیند. در این میان توئیت یکی از مجریان شبکه خبر تلویزیون، سرآغاز انتشار خبری مشترک در منابع مختلف خبری شد. پیمان اسدیان که قبلاً در توئیتی مدعی شده بود باید بازگشت کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران را جدی بگیریم، پنجشنبه در توئیتی دیگر نوشت: «تغییر سرمربی تیم ملی قطعی شد، کی‌روش گزینه نهایی» به این ترتیب، موضوع بازگشت مرد پرتغالی به تیم ملی فوتبال کشورمان یکبار دیگر مطرح شد. به تبع خبرهای اینچنینی که توسط تعدادی از فعالان رسانه‌های ورزشی منتشر شد، اخباری هم وجود دارد که ابعاد برکناری اسکوچیچ را گسترده‌تر می‌کند. در واقع این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داده که گفته می‌شود یکشنبه گذشته جلسه‌ هم‌اندیشی با حضور مسئولان فدراسیون فوتبال، اعضای کمیته فنی و مجید جلالی در وزارت ورزش برگزار شده است. مسئولان وزارت ورزش که از مدت‌ها قبل قول همه‌گونه حمایت از تیم ملی برای جام جهانی را داده بودند ‌و در چند مرحله حتی پرداخت پاداش‌های بازیکنان و مربیان را هم برعهده گرفتند، در این جلسه که در دفتر‌ محمد پولادگر، معاون وزیر ورزش برگزار شده، صحبت‌هایی پیرامون آسیب‌شناسی و نیازهای فدراسیون برای پشتیبانی استاندارد از تیم ملی انجام داده‌اند تا مشکلات گذشته تکرار نشود و برنامه‌های فدراسیون برای دو بازی تدارکاتی مهم در فیفا دی پیش رو با بن‌بست مواجه نشود. موضوع جلسه مشخصاً حمایت از تیم ملی عنوان شده بود اما پس از شروع صحبت‌ها، بحث به مسأله تغییر سرمربی تیم ملی و همچنین نظرات وزارت ورزش و دیگر نهادهای ذیربط مبنی بر حضور کارلوس کی‌روش برای حفظ آبروی ورزش ایران و خوشحال کردن مردم تغییر یافته است. نکته جالب اینکه درباره یک سرمربی ایرانی هم صحبت مفصلی صورت گرفته و شاید در صورت تغییر دراگان اسکوچیچ و رد پیشنهاد از سوی کی‌روش یا طرح درخواست‌های مالی خارج از توان، سرمربی بعدی تیم ملی ایرانی باشد. در این جلسه تعدادی از اعضای کمیته فنی از عملکرد دراگان اسکوچیچ انتقاد کرده‌اند و او را فاقد توانایی لازم برای مدیریت و هدایت تیم ملی در میدان بزرگ جام جهانی دانسته‌اند. میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون که جزو حاضران بوده، خود نیز بعد از اردوی قطر و باخت مقابل الجزایر، به صورت غیرمستقیم امکان تغییر اسکوچیچ را رد نکرد.
مجموعه این شرایط باعث می‌شود وضعیت فسخ قرارداد با اسکوچیچ مورد بحث قرار گیرد. نظر اکثر افراد حاضر در نشست شروع همکاری با مربی ایرانی و استخدام یک مربی صاحبنام تمرین‌دهنده خارجی بوده است. یکی از حاضران در این نشست نام علی دایی را مطرح می‌کند اما اکثریت افراد جلسه معتقد بودند که دایی چند سال است که مربیگری نمی‌کند و مناسب این جایگاه نیست. این در حالی است که گویا برخی اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم موافق صددرصدی تغییر سرمربی تیم ملی هستند. در این شرایط و در جلسه‌ای دیگر که بیرون از وزارت ورزش برگزار شده، نام کی روش نیز به میان آمده تا احتمال برکناری اسکوچیچ قوت بیشتری بگیرد ولی گویا ابراهیم قاسمپور، پرویز مظلومی که اعضای کمیته فنی هستند، به همراه ماجدی مخالف برگشت کی روش هستند. با این حال، آنچه مشخص است اینکه اسکوچیچ روی صندلی لرزانی نشسته که هر لحظه ممکن است منجر به سرنگونی او شود. 
اصولی: هیچ تصمیمی برای تغییر اسکوچیچ گرفته نشده است
عضو هیأت رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال دیروز درباره شایعات برکناری اسکوچیچ گفت: «آن بزرگواری که اولین بار درمورد حضور کی‌روش توئیت زد، ویدیو و صحبت‌های من در برنامه «در انتهای الوند» را در سایت و شبکه‌شان کار کردند ولی نمی‌دانم ظرف 24 ساعت چه اتفاقی افتاد و به چه چیزی رسیدند که این مسأله را مطرح کردند. تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر تغییر و هیچ مذاکره‌ای با هیچ فردی درخصوص جایگزینی سرمربی تیم ملی انجام نشده است.»احسان اصولی درباره اینکه آیا از نظرات وزارت ورزش و مجلس استفاده می‌کنند؟ پاسخ داد: «بخش فنی وزارت ورزش در این خصوص دیدگاه‌هایی دارد. آنها هم کمیته فنی دارند. وزارتخانه تخصصی ورزش در دولت هستند. من درمورد مجلس صحبت نکردم اما تصمیم را فدراسیون فوتبال و هیأت رئیسه می‌گیرد. من به صرف اینکه تریبون یا کانالی دارم که بازدید کننده بالایی دارد، آیا می‌توانم هر چیزی را بیان کنم یا برای تیم ملی، فدراسیون فوتبال و جامعه فضاسازی کنم؟» اصولی تأکید کرد با کی‌روش، برانکو، دایی و نکونام که نامشان مطرح شده، صحبتی نشده است: «اصلاً درمورد تغییر به جمع‌بندی نرسیده‌ایم که بخواهیم درباره گزینه صحبت کنیم.»

بازتاب
واکنش سخنگوی دولت به احتمال تغییر سرمربی تیم ملی
​​​​​​​
سخنگوی دولت به تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال واکنش نشان داد. علی بهادری‌جهرمی در مورد جلسه معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای صمت و ورزش و جوانان در خصوص بررسی راهکارهای حضور قوی‌تر تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: «پیش از این رئیس‌جمهور دستور داده بود دولت از تمام ظرفیت‌هایش به منظور حمایت و پشتیبانی لازم برای فدراسیون فوتبال و تیم ملی استفاده کند. به هر حال جام جهانی رویداد بسیار بزرگی است و موفقیت تیم ملی در جام جهانی برای همه مردم و دولت خیلی مهم است.» او در گفت‌وگو با شبکه خبر در خصوص اینکه اگر فدراسیون به این نتیجه برسد که مربی دیگری بیاورد، آیا دولت بابت این اقدام حمایت مالی خواهد کرد؟ توضیح داد: «دولت به اینکه فدراسیون در هر حوزه‌ای بخواهد چه تصمیمی بگیرد قطعاً ورود نخواهد داشت. من تخصصی در حوزه فوتبال ندارم که بخواهم اظهارنظر کنم فلان تصمیم‌ مؤثر است یا خیر. موضوع این است که فدراسیون و مسئولان تیم ملی هر تصمیمی بگیرند دولت حامی آن تصمیم خواهد بود. موارد فنی ارتباطی به دولت ندارد؛ فدراسیون فوتبال هرگونه برنامه‌ای در حوزه تقویت تیم داشته باشد می‌تواند تصمیم‌گیری کند. موضوع ما این است که اگر فدراسیون بخواهد بازی تدارکاتی یا اردویی پیش‌بینی کند با مانعی مواجه نباشد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7952/14/619305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها