اخبار


‌رونمایی از اسکناس‌های جدید 1000 و 2000 تومانی

اسکناس‌های یک‌ هزار تومانی و دو هزار تومانی که در قسمتی از آن، چهار صفر حذف شده است، امروز وارد بازار شد. به گزارش فارس، ‌اسکناس‌های 10 هزار ریالی و 20 هزار ریالی که زمان ‌رئیس‌کلی عبدالناصر همتی در بانک مرکزی و با امضای وی روی اسکناس چاپ شده بود، وارد بازار شد‌. در قسمت بالای این اسکناس‌ها صفرها کمرنگ نمایش داده شده و در قسمت پایین اسکناس، صفرها کاملاً حذف شده است. این اسکناس‌ها به میزان زیاد در دوران مدیریت همتی چاپ شده بود.

 
بانک‌ها نباید کپی مدارک را دریافت کنند

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی گفت: هرگونه خدمات بانکی که نیاز به ارائه مدارک احراز هویتی مشتریان دارد با ارائه اصل مدرک و بدون اخذ کپی در شعب بانک‌ها قابل اجراست.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، «علیرضا قیطاسی» با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص دولت الکترونیک از طریق بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ به شبکه بانکی ابلاغ شد، گفت: بعد از پیگیری‌هایی که انجام شد در پایان سال ۱۴۰۰ مجدداً بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کرد که تمامی شعب بانک‌ها در ارائه خدمات بانکی از متقاضیان کپی مدارک هویتی را دریافت نکنند. وی با بیان اینکه بانک‌ها نباید کپی مدارکی را که برای احراز هویت اشخاص لازم است اعم از کپی کارت ملی و شناسنامه دریافت کنند، گفت: بانک‌ها حتماً باید از طریق سامانه‌ای که ثبت احوال آن را ایجاد کرده استعلام‌های لازم را دریافت و کد پیگیری که در سامانه ارائه می‌شود را در پرونده مشتریان نگهداری کنند و هیچ‌گونه کپی مدارک هویتی را درخواست نکنند.

 
حجم نقدینگی به ۴۹۴۳ هزار میلیارد تومان رسید

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به ۴۹۴۳ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته ۲.۳ درصد رشد را ثبت کرده است. بانک مرکزی جداول گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است. براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به رقم چهار هزار و ۹۴۳ هزار میلیارد تومان (۴۹۴۳ هزار میلیارد تومان) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۷.۳ درصد رشد داشته است. حجم نقدینگی در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ برابر چهار هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان و در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ نیز سه هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود.نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۳۷.۳ درصد و در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ نیز ۲.۳ درصد رشد داشت.

 
میزان دریافت تنخواه بودجه از بانک مرکزی یک بیستم شد

دولت در دو ماهه اول امسال 1630 میلیارد تومان تنخواه بودجه از بانک مرکزی دریافت کرده در حالی که در دو ماهه اول سال گذشته میزان تنخواه دریافتی دولت معادل 35 هزار و 880 میلیارد تومان بوده که بیانگر کاهش 95.4 درصدی استفاده از این منبع در دولت سیزدهم است.
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، جزئیات متغیرهای پولی و بانکی اردیبهشت ماه 1401 منتشر شد. براساس آمارهای بانک مرکزی، حجم کل پایه پولی به 632 هزار و 210 میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال گذشته 6.5 درصد رشد نشان می‌دهد. پایه پولی طی دو ماهه اول سال گذشته رشد 7.4 درصدی را تجربه کرده بود. همچنین رشد نقدینگی در دو ماهه اول سال‌جاری 4 هزار و 943 هزار و 470 میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته 2.3 درصد رشد داشته است. رقم رشد نقدینگی در دو ماهه اول سال قبل معادل 3.6 درصد بوده است. بنابراین طی دو ماهه اول امسال سرعت رشد نقدینگی کاهش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در دولت سیزدهم، کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی بوده و در همین راستا کنترل ترازنامه بانک‌ها و کاهش قابل توجه دریافت تنخواه از بانک مرکزی و عدم استقراض از بانک مرکزی از سیاست‌های دولت در این مدت بوده است. اما به نظر می‌رسد یکی از علل رشد 6.5 درصدی پایه پولی در دو ماهه اول امسال، اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی و پرداخت یارانه نقدی بوده، چرا که این سیاست در گام اول به‌صورت همزمان اجرا شده و وصولی دولت از محل فروش ارز با فاصله به دست آمده اما یارانه نقدی یکباره پرداخت شده است.
این پدیده صرفاً در گام اول رخ می‌دهد و در ماه‌های بعد از اردیبهشت‌ماه نقدینگی دیگر از این محل رشد نخواهد کرد، چرا که همزمان با پرداخت یارانه نقدی، درآمد از محل فروش ارز به حساب دولت واریز خواهد شد. براساس این گزارش، خالص دارایی خارجی بانک مرکزی 5.4 درصد، مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی 6.1 درصد و خالص سایر اقلام بانک مرکزی 55.6 درصد کاهش یافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/8/619764/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها