پــــرونـــده


نکاتی جهت لذت‌ بردن از رؤیای امریکایی
اگه غرق شدیم، اطلاع می‌دیم
محمدرضا رضایی​​​​​​​

ضمن خوشامدگویی به مسافران عزیز و نایس کشتی بزرگ تفریحی USA tour for eshgh and hal نکاتی را جهت لذت بردن هرچه بیشتر از این سفر رؤیایی، یادآوری می‌کنیم:
۱. به قیافه معصوم هیچ‌کدام از مسافران اعتماد نکنید. هر مسافر ممکن است یک اسلحه پر شالش داشته باشد و بر حسب اتفاق اعصاب درست و درمان هم نداشته باشد. پس برای حفظ سلامت خود و نیز حفظ تمیزی محیط کشتی، از نگاه کردن مستقیم در چشمان سایر مسافران، لبخند بی‌جا، شوخی‌های لوس و بی‌نمک، شوخی‌های ناب و بانمک، جازدن در صفوف، پوشیدن اشتباهی دمپایی سایرین و... به‌شدت پرهیز کنید.
۲. اگر از قشر محترم سیاهپوستان هستید، جهت احترام به آزادی‌های فردی مسافران، از طبقه همکف کشتی بالاتر نیایید تا مسافران دارای رنگ پوست روشن‌تر بتوانند از امکانات کشتی نهایت استفاده را ببرند. البته برای رفاه حال شما سیاهپوستان عزیز نیز تفریحاتی مانند منچ، آتاری با بازی قارچ‌خور، هات‌داگ با قیمت مناسب، قایم‌باشک و... تعبیه شده است. توجه داشته باشید که در هر نقطه‌ای از کشتی، در صورت رؤیت پلیس‌های زحمتکش بدون هیچ بحثی دستانتان را روی سر خویش نهاده و رو به دیوار زانو بزنید و تا زمان دورشدن پلیس به شعاع ۵ کیلومتر هیچ اقدام دیگری انجام ندهید.
۳. در طبقه تحتانی کشتی برای بزرگسالان عزیز برنامه‌های هیجان‌انگیزی همچون عبور برق فشار قوی از بدن مجرمان، آویزان کردن مجرمان به‌صورت برعکس، شکار کوسه به‌وسیله طعمه‌کردن مجرمان، اجرای مسابقه «کی بیشتر تو آب زنده می‌مونه» به‌وسیله مجرمان، اجرای مراحل سریال «بازی مرکب» توسط مجرمان و انجام هزاران آزمایش عجیب و غریب دیگر روی مجرمان، تدارک دیده ‌شده است. برای کودکان نیز اردوهای تفریحی-آموزشی نحوه استفاده از جلیقه ضدگلوله توسط گانگسترهای کارکشته در طبقات بالاتر برگزار می‌گردد.
۴. جهت دورنماندن فرزندانتان از فضای علم و درس و مدرسه، آزمایشگاه علمی کشتی پروژه‌های لذت‌بخش علمی همراه با تفریح و سرگرمی را تدارک دیده است. پروژه‌هایی همچون اثرات عوامل شیمیایی روی نژادهای مختلف خاورمیانه‌ای، سنجش میزان مقاومت انسان در برابر انفجار هسته‌ای، سنجش میزان تحمل درد توسط سرخپوستان باقی‌مانده از آن سال‌ها، روش‌های ابداعی جهت هرچه بیشتر مردن نژادهای آسیای شرقی و....همچنین آموزش توسط استادان خبره‌ و باسابقه ارتش پرافتخار امریکا انجام می‌شود؛ پس نگران کیفیت تدریس و آموزش نباشید.
۵. مراکز خرید متنوع کشتی همه‌روزه میزبان شما مسافران گرامی است. آیا از دست دوست و همسایه و آشنا و همکلاسی و... خود عصبانی هستید و نمی‌دانید چطور ادبش کنید؟ به فروشگاه‌های مجهز و بزرگ اسلحه‌فروشی جیمز و برادران سر بزنید. آیا از کشور خود بیزارید و چشم دیدن آرامش مردم کشور خود را ندارید؟ به بنگاه‌های مشاوره‌ و پیمانکاری «آشوب و تحریم در کوتاه‌ترین زمان» مراجعه فرمایید. ما برای هر سلیقه‌ای محصول داریم.
لازم به ذکر است، تحت هیچ شرایطی شایعاتی مانند بروز نقص فنی در کشتی یا خطر غرق‌شدن کشتی را باور نکنید. مقامات کشتی همواره حواس‌شان به همه‌چیز بوده و در صورت بروز هرگونه مشکلی آن را به اطلاع شما خواهند رساند و در کوتاه‌ترین زمان نیز برطرف خواهد شد. پس اگر دیدید واقعاً دارید غرق می‌شوید هم نگران نشوید و از برنامه لذت ببرید.

شکواییه امریکا

زهرا آراسته نیا

پیش ایران کودکم اما مرا او پیر کرد
ژست شیطان بزرگی مرا تحقیر کرد
 
معترض هستم چرا حجم گلوی عده‌ای
سد راه من شد و پایم به آنها گیر کرد
 
چون که رنگ پوست آن عده خیلی تیره بود
رنگ تیره بر روان شاد من تأثیر کرد
 
پیش‌تر از رنگ سرخ بومیان حالم گرفت
لاجرم گاوِ درونم کلشان را زیر کرد
 
چندتایی قارچ دادم هیروشیما را، پوکید
پرخوری کردند ورنه قارچ من که سیر کرد
 
تا هواپیمایتان رد شد دو دست ناو من
هی برایش دل کشید و کاملش با تیر کرد
 
تیر بود اول ولی موشک به جای آن گذاشت
اوستایی که برایم ناو را تعمیر کرد

چند سالی می‌شود کابوس می‌بینم یکی
زد خلیج خوک‌ها را در زمین تکثیر کرد
 
زیر پای نقشه‌ام بوده حیاط خلوتم
آخ از ایران که آمد گربه‌ها را شیر کرد

کاریکلماتورحقوقی

نرگس داشادیان

سرخ پوست‌ها، خونشان قرمز‌تر است!
بعضی جنگ را برای صلح راه می‌اندازند.
دروغ را گردن حق انداختند، گردنش کج شد.
کتاب قانون را خواندند، خوابشان برد.
منشور حقوق بین‌المللی فقط رنگ آبی را نشان می‌داد.
قائل به اخلاق بودند، زیاد زانو می‌زدند!

سفرنامه‌ آمیز کلنل واشینگتون

مجتبی قبادی

واشینگتون شهر بسیار قشنگی است، اما در بیش‌تر شهر ظاهر عمارات و خانه‌ها قدری چرک است. هوا قدری گرم بود و معابر شلوغ. رفتیم باغ پرزیدنت. خیلی راه بود تا عمارت و باغی که برای ما حاضر کرده بودند. این عمارت در آخر شهر اتفاق افتاده است. اسم عمارت کاخ سفید است و از بنا‌های توماس جفرسون است که دویست سال قبل از این پرزیدنت بوده است. به دستشویی کاخمان می‌ماند. کوچک، بدقواره و متعفن. اگرچه این عمارت در پیش عمارت ما هیچ است، اما به یک سلیقه و مزه ساخته شده است.
سه قسمت داشت؛ یک قسمت منزل پرزیدنت، دیگر دفتر کار و سیم، سالن مراسمات. در منزل پرزیدنت سکنی گزیدیم. از سر شب تا خفتن می‌گفت قدم به دیده گذاشتید جناب دکتر. بار دیگر مهندس خطاب کرد و دیگر بار سناتور. گفتیم چه می‌گوید؟ گفتند توهم زده است و جدی نگیرید که ما خود نیز جدی نمی‌گیریم و به استندآپش خندیدیم. شب را به سختی در آنجا گذراندیم. صدای پای پاسبان‌ها زیاد می‌آمد. می‌ترسیدند خلایق حمله‌ور شوند. گویا شهر کمی ملتهب بود. خفتیم. نیمه شب صدایی همچو توپ سال نو آمد. پریدیم. گفتند نترسید که پرزیدنت بود و بخسبید.
گفتیم این چه پرزیدنت است که از یک سو مالیخولیا دارد و از سوی دیگر همچو خرس گریزلی باشد. گفتند برای سرگرمی خوب است.
صبح به همراه پرزیدنت بر اتول سوار شدیم تا شهر را ببینیم. ما را پیشگاه ستونی دراز بردند. گفتند بنای یادبود جورج واشینگتن است که به آن ارادت بسیار دارند. گفتیم این چه یادبود است که بیشتر چیز است تا بنا. گفتند بلی چیز است و مورد احترام ما. بعد ما را به گورستان آرلینگتون بردند. پر بود از سنگ قبر سفید و صلیب عمودی. سربازان امریکا که در اقصی نقاط جهان کشته شده‌اند را اینجا خاک کرده‌اند و از آن جهت اهمیت داشت که نماد صلح‌طلبی و جنگ‌های بیشمار برای صلح امریکا بوده.
در راه از برنامه‌های پرزیدنت برای مملکتشان پرسیدیم. تا خواست حرف بزند جوان سیاهی دید. شلاق از داشبورد اتول برداشت و او را زد. همراهان گفتند توهم زده و گمان می‌کند هنوز مزرعه‌دار است و سیاهان برده او و این قبیل حرکات یادگار مزارع پنبه است که در جوانی داشته.
برگشت و سوار شد. گفت برنامه که بسیار است. چند ناو و طیاره جنگی فرستاده به اطراف و اکناف جهان. معتقد است جنگ باید باشد تا صلح شود. پرسیدیم توهم زده یا جدی است. گفتند‌ الله اعلم.


یک کلاغ چهل کلاغ حقوقی​​​​​​​

فیروزه کوهیانی

 
می‌گویند: شهرداری‌های امریکا آنقدر به سلامت کارتن‌خواب‌ها اهمیت می‌دهند که موقع بارندگی آنها را جمع می‌کنند تا خیابان‌ها کامل شسته شود و محل زندگی‌شان همیشه تمیز و سالم باشد.
می‌گویند: با تصویب قانون ممنوعیت استفاده از سلاح در مکان‌های عمومی نیویورک، تعداد کشته‌های خیابانی رو به ترقی گذاشته است، کارشناسان با گفتن حیف است، تأکید کردند مانند بسته اینترنت که تا مگ آخرش را باید استفاده کرد، از اسلحه هم تا گلوله آخر باید استفاده کرد.
می‌گویند: گاز و برق امریکا از مسئولان اجرایی کشور به‌ خاطر دسترسی نداشتن رنگین‌پوستان به آب لوله‌کشی و استفاده‌شان از آب معدنی، گله کرده و خواستار تولید گاز معدنی و برق معدنی برای رفاه بیشتر حال‌ آنها شدند.
می‌گویند: وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای مربوط به شیرین ابوعاقله اظهار داشته؛ اولاً طرفی که گلوله‌‌اش اسلحه را ترک کرده! شناسنامه همراهش نبوده که یقین کنیم شلیک از طرف اسلحه یک اسرائیلی بوده است، دوماً نمی‌توانیم تهمت بزنیم و بگوییم که عمدی زده، ممکن است رهگذری بوده که تفریحی شلیکی هم کرده، سوماً شیرین جای مناسبی را برای پنهان شدن انتخاب نکرده است، چهارماً ما به خبرنگارانی که تابعیت امریکا دارند یاد می‌دهیم از کجا باید فیلم بگیرند پس در تابعیت وی نیز شک داریم. آخراً به خود ابوعاقله مشکوک هستیم چرا زمانی که گلوله را دیده فرار نکرده، ایستاده و آن را خورده!
می‌گویند: جریمه‌های سنگین تخلف رانندگی در امریکا صدای اعتراض رئیس پلیس را درآورده و طی درخواستی افزایش نیرو و اسلحه را خواستار شده، وی در مصاحبه‌ای گفته: همین هفته پیش مجبور شدیم شصت گلوله را خرج جیلند واکر، وکیل سیاهپوستی کنیم که به فرمان ایست پلیس توجه نکرده بود، مگر ما چقدر بودجه داریم که همه‌اش را برای تهیه گلوله بدهیم؟ بعضی از این مجرم‌ها هم مقاومت کرده و گلوله بیشتری می‌طلبند. یا جریمه‌‌های جانی تخلف رانندگی را بردارید یا علاوه بر افزایش مزایا، بنزین رایگان در اختیار پلیس قرار دهید.
می‌گویند: در پی اعلام مخالفت بایدن با توقف جنگ میان روسیه و اوکراین، حقوق بشر امریکایی اسمش را در بدها نوشته، او را پای تخته آورده، خودکار لای انگشتش گذاشته و یک لنگه پا تا زنگ آخر نگهش داشته تا دیگر آنقدر ضایع و مستقیم با چیزی مخالفت نکند.
می‌گویند: دولت امریکا در راستای متمدن کردن مردم، بعضی از قسمت‌های شهر را بدون سرویس بهداشتی ساخته تا مردم یاد بگیرند که همیشه و همه جا آزاد و رها باشند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/20/619800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها