معاون گردشگری خواستار تخصیص اعتبار از سوی دولت برای تبلیغ گردشگری ایران شد

انتخاب پر سؤال مجری غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا و فرانسه


زیست بوم- وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در حالی شرکت سرو بنیان ادبی  را به‌عنوان مجری برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن، اسپانیا و فرانسه انتخاب کرد که این شرکت پیشتر هم مجری بخش گردشگری ایران در اکسپوی دوبی بود. نحوه عملکرد این شرکت به واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان حوزه گردشگری منجر شد.
این واگذاری سؤال برانگیز در حالی اتفاق افتاد که معاون گردشگری در مراسم هم‌اندیشی فعالان صنعت گردشگری برای حضور در نمایشگاه‌های فرانسه، ژاپن و اسپانیا از کم کاری‌های صورت گرفته در بازاریابی و تبلیغات سخن گفت.در صورتی که یکی از راه‌های بازاریابی و تبلیغ گردشگری حضور مؤثر در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و جهانی گردشگری است. این سؤال پیش‌می‌آید که چرا دوباره برگزاری نمایشگاه را به همان مجری ناموفق واگذار کرده‌اند. همچنین علی اصغر شالبافیان ضمن این‌که از تهاتر زمین نمایشگاهی با کشورهای منطقه برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری خبر داد، از کم‌کاری مسئولان در بازاریابی سخن گفت و تأکید کرد: شرایط کشور و محدودیت‌هایی که با آن روبه‌رو است، از وظیفه بازاریابی رفع تکلیف نمی‌کند. او گفت: اگر از من پرسش شود دولت چه وظایفی در حوزه گردشگری دارد، حتماً می‌گویم بازاریابی در رأس تمام وظایف قرار دارد. البته دولت در این زمینه کم کاری  کرده و به اندازه کافی این وظایف انجام نشده است. بسیاری از حوزه‌هایی که دولت‌ها تصدیگری می‌کنند، قابل واگذاری است، اما کمتر در این مورد کاری انجام شده است. بنابراین دولت برای بازاریابی باید هزینه کند. او گفت: همه ما از شرایط کشور و محدودیت‌هایی که دولت با آن روبه‌رو است، آگاهیم. اما این موضوع رفع تکلیف نمی‌کند و وضعیت فعلی دولت این است، به همین دلیل مشارکت بخش خصوصی حتماً لازم است، یعنی ما باید از دانش و تجربه‌های بخش خصوصی برای شرکت در نمایشگاه‌ها استفاده کنیم.
شالبافیان گفت: باید برای تقویم برگزاری نمایشگاه‌های دائمی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم حداقل وظایفی که داریم را انجام دهیم. البته هدف‌مان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری به معنای مرسوم آن نیست. هدف ما نمایشگاه‌های تخصصی است که ایران می‌تواند به شکل ویژه در برخی از کشورها برگزار کند زیرا پایگاه‌های آن را در آن کشورها داریم. از فرصتی که در هماهنگی و هم‌افزایی بین مقرهای جمهوری اسلامی و فضاهای فیزیکی برای برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای دیگر برای ایران به شکل ویژه وجود دارد باید استفاده کنیم؛ آن‌هم تا چند ماه دیگر که فهرست این کشورها اعلام می‌شود.
معاون گردشگری گفت: با مشورتی که با بخش خصوصی داشتیم قرار است از ظرفیت بهینه‌ تهاتر فضای نمایشگاهی داخل کشور با برخی از کشورهای دیگر، از جمله کشورهای منطقه بهره ببریم. برخی از فعالان صنعت گردشگری در سال گذشته از فضای نمایشگاهی که در آنکارا در اختیار ایران قرار گرفته بود، بهره بردند و حضور پیدا کردند.ما نیز تعهد دادیم فضایی را در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در اختیار شرکت مجری ترکیه‌ای قرار بدهیم و در ازای آن پیشاپیش آن‌ها نیز فضای نمایشگاهی در آنکارا را در اختیار همکاران بخش خصوصی و جامعه تورگردانان قرار دهند. ما به‌دنبال مکانیزمی هستیم که این موضوع نظام‌مند شود. او گفت: ‌با پیگیری‌های مهندس ضرغامی و دستور وزیر صمت توانستیم به مدت پنج سال از فضاهای نمایشگاه‌های تهران استفاده کنیم که امکان تهاتر را با مجریان نمایشگاه‌های گردشگری بویژه کشورهای منطقه فراهم کنیم. در ترکیه سالانه بیش از چهار نمایشگاه مهم گردشگری برگزار می‌شود.
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ژاپن (جاتا) ۳۱ شهریور تا سوم مهرماه ۱۴۰۱ در شهر توکیو و نمایشگاه فرانسه (تاپ رزا) ۲۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در پاریس برگزار می‌شود. این گردهمایی به‌منظور آشنایی دفاتر خدمات مسافرتی از چگونگی برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای فرانسه، ژاپن و اسپانیا، چگونگی حضور فیزیکی و مجازی دفاتر خدمات مسافرتی در این نمایشگاه‌ها و تشریح برنامه‌های جنبی به همت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران و شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار شد. بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت سرو بنیان ادبی به‌عنوان مجری برپایی غرفه ایران در نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن و فرانسه انتخاب شده است. این شرکت پیش‌تر مسئولیت بخش گردشگری پاویون ایران در اکسپوی دوبی را داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/15/619811/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها