جزئیاتی از جلسه اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با اسکوچیچ

سرنوشت نیمکت تیم ملی در ابهام


آدرینا ورشینگر/ با اینکه کمیته فنی فدراسیون فوتبال نظرش را درباره برکناری دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تیم ملی اعلام کرده ولی هنوز تکلیف نیمکت ایران برای حضور در جام جهانی 2022 قطر روشن نیست. اسکوچیچ سه‌شنبه در جلسه‌ای 6 ساعته با اعضای هیأت رئیسه فدراسیون شرکت کرد اما نتیجه‌گیری قطعی به همراه نداشت تا بازار شایعات پیرامون وضعیت آینده تیم ملی همچنان داغ باشد. نکته‌ای که درخصوص این جلسه وجود داشت این بود که از بین اعضای هیأت‌ رئیسه، شهره موسوی در بازداشت به‌سر می‌برد و طهمورث حیدری هم به‌عنوان سرپرست کاروان تیم ملی بانوان به تاجیکستان سفر کرده و ‌در این جلسه مهم غایب بودند و در این شرایط، اعلام شد تا زمانی که اعضای هیأت رئیسه به‌صورت کامل حضور نداشته باشند، امکان برکناری اسکوچیچ وجود ندارد. درباره جزئیات این نشست اما هیچ خبری تا به این لحظه به‌صورت رسمی بیرون نیامده ولی اسکوچیچ با لبخند و بدون گفت‌وگو با خبرنگاران ساختمان فدراسیون را ترک کرد‌ و اعضای هیأت ‌رئیسه به بررسی شرایط ادامه دادند. طبق شنیده‌ها اسکوچیچ از نحوه اعلام عزل خود ابراز ناراحتی کرده و انتظار چنین رفتاری را نداشته است. مدیران فدراسیون هم برای دلداری این مربی کروات تأکید کرده‌اند اعضای کمیته فنی تصمیم‌‌گیرنده اصلی نیستند و تنها نظر مشورتی خود را اعلام می‌کنند و تصمیم نهایی در هیأت ‌رئیسه گرفته می‌شود و برای همین این جلسه را گذاشته‌اند تا نقطه نظرات او را هم بشنوند.
 اسکوچیچ هم به وجود مشکلات بسیار زیادی اشاره داشته که خود و دستیارانش بارها شده که ماه‌ها حقوقی دریافت نکرده‌اند، اما این اتفاق تأثیر منفی در آماده‌سازی تیم ملی نداشته است. اما مهم‌ترین سؤال مدیران فدراسیون از این مربی هم درباره این بوده که فضای عجیب رختکن و اختلاف با چند بازیکن را چگونه می‌خواهد کنترل کند که اسکوچیچ گفته: «من مسئول تمام شرایط فنی تیم هستم ولی وظیفه  کنترل کردن خصوصی‌ترین اتفاقات مربوط به بازیکنان و اتفاقات داخل اردو را نداشته‌ام و تا ساعت یک یا دو شب به ‌همراه کادر خود در حال آنالیز حریفان و فیلم دیدن و برنامه‌ریزی تاکتیکی و فنی برای تیم ملی هستم اما می‌دانم برای بردن یک تیم متحد و پرانگیزه به جام جهانی باید چه تصمیمی بگیرم.» اسکوچیچ درباره این نشست تأکید کرد: «در شرایط کنونی کدام مربی است که به اندازه من شناخت کافی از شرایط تیم ملی و نفرات مختلف و تسلط کامل روی کار تیم ملی داشته باشد؟ این فرصت باید در اختیار من بماند تا مأموریتم را کامل کنم.» با این حال، در این نشست به اسکوچیچ اعلام شده که هیأت ‌رئیسه جلسه‌ مشورتی دیگری هم با سایر مدیران و اعضای کمیته فنی برگزار خواهند کرد تا تصمیم نهایی اتخاذ شود. گفتنی است اسکوچیچ پس از این جلسه به کرواسی بازگشت و طبق اعلام احسان اصولی قرار است ۳۰ تیر مجدداً به ایران بازگردد.
اظهار نظر غیرحرفه‌ای دستیار اسکوچیچ
هنوز برکناری اسکوچیچ به‌صورت رسمی از سوی فدراسیون اعلام نشده اما دستیار این مربی کروات همه چیز را تمام شده دانست. در واقع شرایط به گونه‌ای شده که هر کسی به خود اجازه اظهارنظر می‌‌دهد! در حالی که تصمیم‌گیری مسئولان فدراسیون ارتباطی با ملادن زگانیر یا دیگر اعضای کادر فنی ندارد و از لحاظ حرفه‌ای درست نیست که مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی در این باره موضع رسمی داشته باشد و در رسانه‌ها اعلام کند، او گفته است: «قبلاً هم صحبت‌هایی بود که ما تغییر می‌کنیم. این اتفاق رخ نداد و حالا ممکن است این‌طور شود. یک حجم از انتقادات و بحران شکل گرفته و به نظر می‌رسد که می‌خواهند یک نفر از خودشان را به عنوان سرمربی منصوب کنند. این یک وضعیت خاص است. از ابتدا هم مشکلات زیادی وجود داشت. بی اعتمادی زیادی در کار بود. اسکوچیچ فقط با نتیجه ماند چون همیشه برنده بود.»
حمایت رسانه کرواسی از هموطنش و اتهام به کمیته فنی
فارغ از اینکه برکناری اسکوچیچ درست است یا اشتباه، این تصمیم توسط یک مجموعه رسمی به نام کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران گرفته شده است. در این میان یک رسانه کروات به حمایت از هموطن خود پرداخته و در یک تشبیه عجیب، موضوع را «کودتا» نامیده است. رسانه sportske  در این باره نوشت: «ایرانی‌ها تصمیم‌گیری درباره سرنوشت اسکوچیچ را به تعویق انداخته‌اند اما خیلی زود تصمیم نهایی را خواهند گرفت. بعد از آن‌که خبرگزاری دولتی اعلام کرد این مربی کروات به احتمال زیاد اخراج می‌شود و نامزدهای جانشینی او از جمله برانکو ایوانکوویچ که آثار عمیقی در ایران از خود بر جای گذاشته است معرفی کرده بود، سایت فدراسیون فوتبال ایران این خبر را منتشر کرد. نمی‌توان دقیقاً گفت که چه اتفاقی می‌افتد. بدیهی است که مبارزات فعلی برای برتری در فدراسیون و تیم ملی وجود دارد که ربطی به بازی‌ها و نتایج ملی ندارد.» این رسانه همچنین به تماس با برانکو سرمربی سابق تیم ملی ایران و پرسپولیس اشاره کرده که او گفته است: «خیلی خجالت می‌‌کشم. روزنامه‌نگاران ایرانی تمام روز با من تماس می‌گیرند. خیلی ناجور است که مرا در آن شرایط قرار می‌دهند، چون انگار دارم اسکوچیچ را خراب می‌کنم. هر وقت خبری از سرمربی جدید می‌آید از من و کارلوس کی‌روش یاد می‌کنند اما هیچ کس از فدراسیون ایران با من صحبت نکرد. من با عمان تا سال ۲۰۲۴ قرارداد دارم. برای من ناخوشایند است که مجبور شوم جانشین اسکوچیچ بشوم. من چنین کاری نمی‌کنم و کاری به اخراج او ندارم.» همچنین نشریه «sn» کرواسی نوشت: «اسکوچیچ 4 ماه به آغاز مسابقات جام جهانی به شکل بی رحمانه‌ای از سمتش برکنار شد. اسکوچیچ در 18 بازی روی نیمکت ایران آمار خیلی خوبی به نامش ثبت کرد و موفق شد با 15 برد، 2 شکست و یک تساوی ایران را به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی کند.»

مدیرروستا: شاید تماس‌ها روی هیأت رئیسه تأثیر گذاشته است
​​​​​​​علی‌اصغر مدیرروستا عضو کمیته فنی فدراسیون، درباره اینکه کمیته فنی رأی به برکناری اسکوچیچ داده است ولی این تصمیم توسط هیأت رئیسه فدراسیون نهایی نشده به تسنیم گفت: «همه می‌دانند تمام بحث‌ها و تصمیمات کمیته فنی باید توسط هیأت رئیسه فدراسیون مصوب شود. کمیته فنی به اتفاق آرا تصمیمی گرفته است. اتحادی که در کمیته فنی وجود دارد، مبتنی بر یکپارچگی است، حال اگر این اتحاد در هیأت رئیسه وجود ندارد، با خودشان است، چرا که تمام مصوبات با آنهاست. در این مدت افراد زیادی تماس گرفتند که الان وقتش نیست درباره آن صحبت کنیم. با این تماس‌ها نتوانستند روی ما تأثیر بگذارند ولی شاید روی برخی از اعضای هیأت رئیسه تأثیر گذاشته باشند. این صحیح نیست که کمیته فنی را جلو بیندازند و پشت آن پنهان شوند و بعد از تصمیم گرفته شده، اظهارنظر کنند.» مدیرروستا درباره اینکه آیا تماس‌ها با کمیته فنی از خارج از بدنه اهالی فوتبال بوده است، یادآور شد: «تلفن‌ها فوتبالی بوده و برخی از اهالی رسانه و افرادی که در این موضوع نقش داشتند پیگیر بودند و تماس می‌گرفتند. خارج از مجموعه فوتبال تماسی با ما گرفته نشده است.» او درباره اینکه گفته می‌شود مربی بعدی تیم ملی ایرانی خواهد بود، گفت: «اولویت با مربی ایرانی است اما چنانچه توافق نشود، گزینه‌ خارجی مطرح خواهد شد.» مدیرروستا درباره اینکه آیا سولسشر سرمربی پیشین منچستر یونایتد گزینه تیم ملی است، تصریح کرد: «هنوز از کسی برنامه خواسته نشده. از سویی دیگر هنوز هیچ اسمی از مربیان خارجی مطرح نیست.»گفتنی است محمد جماعت مدیر رسانه‌ای تیم ملی نیز در توئیتر درباره گزینه خارجی مطرح شده برای تیم ملی نوشت:«هرگونه مذاکره با اوله گونار سولسشر برای هدایت تیم ملی غیرواقعی و کذب محض است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/17/619828/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها