«ایران» از اقدامات دولت سیزدهم برای کاهش قیمت برنج در ماه‌های آینده گزارش می‌دهد

افسار گرانی برنج با آغاز فصل برداشت کشیده شد


نفیسه امامی
خبرنگار

از روز گذشته اولین برداشت برنج در استان مازندران به عنوان یکی از قطب‌های تولید برنج ایرانی انجام گرفت. این استان برنج ۲۵ میلیون ایرانی را تأمین می‌کند و بر همین اساس و طبق سنوات گذشته هرچقدر به زمان برداشت این محصول و افزایش عرضه نزدیک می‌شویم، قیمت آن هم کاهش پیدا می‌کند.
مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی هم با اشاره به آغاز کاهش نرخ برنج، قیمت برنج عمده فروشی در استان گیلان را بین 80 تا 90 هزار تومان و قیمت خرده‌فروشی را در استان مازندران بین 100 تا 110 هزار تومان اعلام کرده است.
به‌طور معمول هر ساله در اواخر تابستان و اوایل پاییز با ورود برنج داخلی به بازار، قیمت‌ها تا حدودی کاهش پیدا می‌کنند و اکنون در آستانه فصل برداشت، فرایند کاهش قیمت برنج آغاز شده است.
چندی قبل هم وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش زیاد قیمت برنج ایرانی، دلیل افزایش آن را کاهش عرضه و سودجویی عده‌ای عنوان کرده بود که با آغاز فصل برداشت، تعدیل قیمتی برای این محصول رخ خواهد داد.
بر‌اساس آمارهای رسمی مرکز آمار، کشور سالانه سه میلیون تن برنج مصرف می‌کند که حدود یک میلیون و 900 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و مابقی آن توسط بخش دولتی و بخش خصوصی از طریق واردات برنج خارجی تأمین می‌شود. این در حالی است که واردات یکی از راه‌های کاهش و تعدیل قیمت‌ها محسوب می‌شود.
کشت قراردادی؛ راهکار دیگر دولت برای کاهش قیمت برنج
یکی دیگر از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت برنج، کشت قراردادی این محصول است تا از این طریق حضور واسطه‌ها را کاهش دهد و از کشاورزان حمایت کند. همچنین از ظرفیت‌های موجود برای پایداری برنج در کشور هم استفاده شود. به همین منظور ۵۰ هزار هکتار اراضی کاشت برنج قراردادی با شرکت بازر گانی دولتی قرارداد دارند که به محض ورود به بازار، به کاهش قیمت برنج ایرانی منجر می‌شوند.
کاهش 10 هزار تومانی قیمت برنج در استان‌های شمالی
قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با «ایران»، با اشاره به کاهش قیمت برنج طی یک هفته گذشته گفت: از چند روز قبل تاکنون برنج ایرانی از کیلویی 120 هزار تومان به 110 هزار تومان رسیده است که حاکی از افت 10 هزار تومانی است. امسال قیمت برنج افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد ولی به تدریج با نزدیک شدن به فصل برداشت از قیمت آن کاسته خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به آغاز زمان برداشت برنج از 15 مرداد تا 15 مهر، روند کاهش قیمت برنج آغاز شده است و این روال طبیعی است که در هر سال تکرار می‌شود.
حسنی اضافه کرد: هیچ تولیدکننده‌ای از گرانی بی‌اندازه کالا حمایت نمی‌کند زیرا در این شرایط تقاضا کاهش پیدا می‌کند. در شرایط فعلی هم خرید و فروش برنج در شرایط رکود قرار دارد و بسیاری از تولیدکنندگان با نزدیک شدن به فصل جدید برداشت درصدد فروش برنج‌های کهنه خود هستند.
وی با رد این مسأله که بعضی از تولیدکنندگان از عرضه برنج به بازار با هدف بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها خودداری کرده‌اند، افزود: تولیدکننده برنج نمی‌تواند محصول خود را در طولانی مدت احتکار کند زیرا باید آن را بفروشد تا بتواند هزینه‌های خود را بپردازد. به همین علت هیچ تولیدکننده‌ای اقدام به عدم عرضه محصول خود نمی‌کند.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به عدم اجرای محدودیت‌های وارداتی برنج در سال‌جاری گفت: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، امسال قانون محدودیت‌های واردات برای برنج اعمال نمی‌شود و دولت برای حمایت از مصرف کنندگان این قانون را لغو کرده است. در سال‌های گذشته برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ، واردات برنج از تاریخ اول مردادماه تا اول دی ماه ممنوع می‌شد اما امسال قرار است از ابتدای مردادماه واردات برنج به کشور تداوم داشته باشد.
حسنی با اشاره به اینکه فروشندگان از کاهش قیمت‌ها استقبال می‌کنند، افزود: اکنون هیچ کمبودی برای توزیع برنج وجود ندارد و هر ارگان یا سازمان و اداره‌ای به هر میزان که نیاز داشته باشد می‌تواند تهیه کند.
وی با اشاره به انواع برنج‌های موجود در بازار و قیمت‌های آنها گفت: برنج در خرده فروشی‌ها در چند گروه قیمتی قرار دارند. برنج تایلندی با قیمت 12 هزار و 500 تومان و برنج هندی با قیمت  18 هزار تومان که در قالب طرح ماه رمضان عرضه شده بودند. همچنین نوع دیگری از برنج هندی با قیمت 26 هزار تا 36 هزار تومان و برنج پاکستانی از 24 هزار تا 38 هزار تومان و برنج ایرانی هم از 70 هزار تا 110 هزار تومان در حال عرضه هستند. البته برنج کشت دوم هم جزو برنج‌های لوکس محسوب می‌شوند که با قیمت‌ حدود 140 هزار تومان به فروش می‌رسد.
حسنی در پایان یادآور شد: مصرف کنندگان برنج‌های خارجی تمایل بیشتری به استفاده از برنج پاکستانی دارند چون به ذائقه ایرانی‌ها نزدیک‌تر است و کیفیت بهتری هم دارد. برنج‌های هندی هم به علت خمیر نشدن‌شان بیشتر مورد استفاده سازمان‌ها، شرکت‌ها، زندان‌ها و بیمارستان‌ها است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/9/619836/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها