اخبار


۷۹ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه ۱۲ هزارمیلیارد تومان از مطالبات گندمکاران هنوز پرداخت نشده، گفت: قرار بود مطالبات حداکثر طی مدت یک هفته تسویه شود اما روند آن بسیار طولانی شده است.
عطاء‌الله هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر با اشاره به پرداخت مبلغ جزئی از مطالبات گندمکاران در هفته جاری، گفت: تا امروز ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۵۷ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که این رقم نسبت به کل خرید سال گذشته ۵۰۰ هزار تن رشد دارد. وی اضافه کرد: در مجموع تاکنون ۴۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده و به عبارتی شرکت بازرگانی دولتی ایران هنوز پول حدود یک میلیون تن گندم خریداری شده از کشاورزان را پرداخت نکرده است.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: دولت باید توجه داشته باشد که به ازای هر کیلوگرم گندمی که کشاورزان به دلالان می‌فروشند و یا به عنوان خوراک دام مصرف می‌شود، میزان واردات افزایش می‌یابد.
هاشمی با انتقاد از روند پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: ما به این روند معترضیم چرا که قرار بود مطالبات حداکثر طی یک هفته تسویه شود اما در حال حاضر بین ۲۵ روز تا یک‌ماه تأخیر در این زمینه مشاهده می‌شود. وی درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنید میزان تولید و خرید گندم در سال‌جاری چه میزان باشد، افزود: پیش‌بینی ما این است که میزان تولید گندم بین ۸.۵ میلیون تا ۹ میلیون تن باشد.
هاشمی اضافه کرد: همچنین برآورد ما این است که حدود ۶ تا ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
وی تأکید کرد که میزان خرید تضمینی گندم بستگی مستقیم به نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران دارد.


همه اراضی کشاورزی در دو سال آینده سند دار می‌شوند

رئیس سازمان امور اراضی کشور از ساماندهی صدور اسناد کشاورزی به عنوان برنامه کاری ویژه این سازمان یاد کرد و گفت:‌ وزیر جهاد کشاورزی به این سازمان ابلاغ کرده است که این مأموریت در مدت دو سال در کل کشور انجام شود.
به گزارش «ایران» به نقل از جهاد کشاورزی فارس، صفدر نیازی در سفر به این استان و شیراز در حاشیه نشست بررسی مسائل حوزه امور اراضی فارس افزود: مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و برخورد با متخلفین بر اساس قوانینی که وجود دارد دنبال می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:‌ برای رفع تداخلات قوانین موازی روی اراضی کشور به طور مشخص برنامه‌ریزی شده و اعتبارات این طرح به صورت ملی تأمین می‌شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور همچنین گفت: تعداد پلاک‌های رفع تداخلات برای هر شهرستان مشخص می‌شود و به هر میزان که نیاز استان باشد اعتبار تخصیص پیدا می‌کند. این مقام مسئول با بیان اینکه موضوع بررسی روند رفع تداخلات اراضی یکی از اهداف سفر وی به استان فارس بوده است، اظهار کرد: بررسی صدور سند اراضی کشاورزی نیز یکی دیگر از اهداف تعیین شده در این مأموریت است که با حضور کارکنان ثبت اسناد و اداره کل منابع طبیعی بررسی لازم انجام می‌شود تا موانع رفع شود. وی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از تولیدات بخش کشاورزی، استان پهناور و بزرگ فارس را در بر دارد، افزود: در حوزه حفظ کاربری کشاورزی بحث‌های مفصلی بود، اجرای احکام معوقه‌ای که در این استان است که دستگاه نظارتی هم تأکید دارند این قوانین و احکام باید اجرا شود و تأمین اعتبار آن و هماهنگی‌های لازم در این سفر پیگیری می‌شود. او با بیان اینکه سازمان امور اراضی مجری قریب به ۱۰۰ قانون در کشور است، ابراز کرد: ما دو وظیفه بزرگ در کشور داریم؛ وظیفه اول حفظ اراضی کشاورزی از تغییر کاربری‌های غیر مجاز است و دوم صدور مجوزهای تغییر کاربری برای سرمایه گذاری‌های کشور در حوزه تولیدات و صنایع و هر تغییر کاربری که نیاز باشد.


کشور در تولید ذرت سیلویی به خودکفایی رسیده است

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور با تولید سالانه ۱۵ میلیون تن ذرت سیلویی، به خودکفایی در تولید این محصول دست یافته است. به گزارش ایرنا، فرامک عزیزکریمی در کارگاه بهره‌وری تولید ذرت سیلویی که در محل مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران مستقر در ورامین برگزار شد اظهار داشت: تولید ذرت علوفه‌ای سیلویی مورد نیاز کشور برای دامداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کشاورزان باید مسائل مربوط به مراحل کاشت، داشت و برداشت آن برای تولید ماده خشک مناسب را مورد توجه قرار دهند. وی افزود: کشاورزان در خط مقدم جنگ  اقتصادی با دشمنان قسم خورده نظام به ویژه در تأمین مواد غذایی مورد نیاز کشور قرار دارند و در شرایطی که کمر کشورهای مدعی از آمریکا تا اتحادیه اروپا به دنبال اثرات منفی ناشی از جنگ اوکراین شکسته و به دنبال تأمین محصولات اساسی خود هستند، ایران اسلامی با تلاش کشاورزان به حرکت رو به رشد خود در این حوزه ادامه می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/9/619839/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها