«برکت پلاس» با قابلیت شکست اُمیکرون به سبد واکسیناسیون اضافه شد


گروه اجتماعی/ اولین واکسن ایرانی با فناوری به روز شده و اختصاصی در برابر سویه اُمیکرون پس از انجام مراحل کارآزمایی بالینی و ارسال مستندات و نتایج، رسماً با مجوز وزارت بهداشت در سبد واکسیناسیون عمومی قرار گرفت. واکسن کووایران برکت پلاس با قابلیت شکست اُمیکرون به عنوان دوز بوستر تزریق می‌شود.
با شیوع سویه اُمیکرون و انتشار گزارش‌های علمی مبنی بر فرار این سویه از آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط تمام واکسن‌های فعلی موجود در دنیا و کاهش تأثیرگذاری آنها و توصیه سازمان بهداشت جهانی به تولیدکنندگان واکسن برای به روزرسانی واکسن‌ها، گروه دارویی برکت و کارخانه شفافارمد تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند که گزارش آن به صورت پیش مقاله در سایت «بیوارکایو» منتشر شد. کووایران برکت پلاس نخستین واکسن اختصاصی در برابر سویه اُمیکرون است که از سوی متخصصان گروه دارویی برکت تولید شده است. دکتر حسن جلیلی مدیرعامل شرکت شفا فارمد، تولیدکننده واکسن کووایران برکت نیز روز هفتم اسفند ماه 1400 اعلام کرده بود که وزارت بهداشت کد اخلاق برای مطالعه بالینی دوز سوم واکسن اختصاصی اُمیکرون برکت را صادر کرد. به این تریب کارآزمایی‌های بالینی واکسن بازمهندسی شده کووایران برکت پلاس از اواخر سال گذشته در کشور کلید خورد.
اسفند ماه 1400 بود که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت پلاس اختصاصی سویه اُمیکرون خبر داده بود. عباس شیراوژن در حساب کاربری توئیتری خود نوشته بود: «واکسن ایرانی برکت پلاس به صورت اختصاصی برای سویه اُمیکرون تولید شده است. واکسن ایرانی برکت پلاس ضمن اخذ مجوزهای علمی لازم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تأیید شد.»گفته می‌شود در کمتر از یک ماه از شناسایی سویه اُمیکرون، محققان ایرانی این واکسن اختصاصی را تا مرحله حیوانی پیش بردند و سپس با مجوز کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو، نخستین واکسن ایرانی اُمیکرون وارد فاز تست انسانی شد. 
همچنین پیش‌تر مدیر عامل شرکت دارویی برکت گفته بود؛ بعد از موفقیت و اثر بخشی 100 درصدی واکسن جدید کووایران برکت ویژه سویه اُمیکرون در مرحله تست حیوانی و ارسال مستندات، مطالعه بالینی این واکسن از ابتدای اسفند 1400 با تزریق واکسن برکت پلاس به 210 داوطلب آغاز شد. در این مطالعه واکسن کووایران برکت پلاس به 210 داوطلب که دوز اول و دوم خود را یکی از دو واکسن برکت و سینوفارم زده بودند، تزریق شد و نهایتاً مستندات و نتایج این کارآزمایی برای وزارت بهداشت ارسال شد. بر این اساس سازمان غذا و دارو نیز در روزهای گذشته رسماً اعلام کرد پس از بررسی مستندات مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن و نتایج اثربخشی و ایمنی‌زایی آن، مجوز اضطراری واکسن برکت پلاس را صادر کرده است که می‌تواند به عنوان دوز یادآور در این مرحله استفاده شود. پس از صدور مجوز اضطراری روز گذشته وزارت بهداشت مجوز مصرف عمومی برکت پلاس را صادر کرد.سازمان بهداشت جهانی در مقاله‌ای که در تاریخ 17 ژوئن 2022 منتشر کرده به صراحت بیان می‌کند: بر اساس داده‌های موجود، استفاده از واکسن اُمیکرون به عنوان آنتی ژن غالب از بابت دوز یادآور می‌تواند برای کسانی که واکسیناسیون خود را بر اساس واکسن‌های قبلی انجام داده‌اند، مفید باشد.ترکیب واکسن کووبرکت پلاس بر پایه ویروس غیر فعال شده نشان گرفته از واریانت B.1.1.529 است با توجه به اینکه از ویژگی‌های شاخص زیر سویه‌های جدید اُمیکرون واکسن‌گریزی و ایمن گریزی شان است و واکسن‌های موجود در دنیا در برابر سویه‌های قبلی ویروس کرونا ساخته شده‌اند، شرکت دارویی شفافارمد برای نخستین بار واکسنی ساخته است که قابلیت ایجاد آنتی‌بادی‌های اختصاصی در برابر سویه اُمیکرون دارد. آنطور که در روزهای گذشته دکتر مجید مختاری عضو کمیته علمی مقابله با کرونا به «ایران» خبر داده بود، همه دنیا به سمتی رفته‌اند که واکسن‌های‌شان را تغییر دهند به‌طوری که سی‌دی‌سی و اف‌دی‌ای امریکا نیز با احتمال زیاد برای ساخت واکسن‌هایی با فناوری نوآورانه با شرکت‌های واکسن‌سازی فایزر و مدرنا وارد مذاکره خواهند شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/18/619848/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها