اعضای هیأت دولت روز گذشته در پایان نشست کابینه در جمع خبرنگاران حضور یافتند

سؤال و جواب در پاستور


گروه سیاسی/ تکذیب بازگشت ارز 4200 تومانی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه، اشاره به تصویب بسته پیشنهادی ساماندهی مسکن از سوی سخنگوی دولت، بخشی از اخبار، گزاره‌ها و نکات مورد تأکید اعضای دولت بود که روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران عنوان شد. در پایان جلسه دولت که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای کشور و دادگستری و سخنگوی دولت در میان خبرنگاران حاضر شدند و ضمن تشریح آخرین اقدامات و تصمیمات دولت، به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. آنچه می‌‌خوانید، گزارشی از حاشیه‌های جلسه روز گذشته دولت است؛

میرکاظمی: تکذیب بازگشت ارز 4200 تومانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست هیأت دولت، برخی اخبار مبنی بر ارائه لایحه از سوی دولت برای بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی را رد کرد و گفت: بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی درست نیست و چیزی به نام ارز ترجیحی نداریم. اگر هم دولت بخواهد حمایتی کند، باید مابه‌التفاوت ریالی را پرداخت کند که این امر نیز فقط برای گندم و دارو است.
سیدمسعود میرکاظمی در واکنش به گرانی برخی کالاها، با بیان اینکه یکی از بحران‌های جدی در همه کشورهای دیگر هم افزایش قیمت  موادغذایی و انرژی است؛ طوری که حتی کشورهای بدون تورم هم جهش تورم داشتند، اظهار کرد: در گذشته هر تُن روغن را به قیمت ۷۰۰ دلار وارد می‌کردیم که الآن نرخ آن به ۲۴۰۰ دلار در تُن رسیده است. وی همچنین با بیان اینکه پایان سال گذشته ۱۳۵ درصد تعهدات سفرهای استانی اجرایی شد که ۳۵ درصد بیشتر از تعهدات بود، از افزایش انجام تعهدات در سال جاری خبر داد و افزود: عمده درآمدهای کشور از مالیات و نفت است و از آنجا که مالیات‌ها از مردادماه پرداخت می‌شود و نیز از آنجا که قرار است برای عمران استقراض نکنیم، به همین دلیل پرداخت‌های عمرانی از مردادماه بیشتر می‌شود. میرکاظمی افزود: به همین منظور ۱۲ هزار میلیارد تومان از تیر اختصاص دادیم که این مبلغ علاوه بر ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق است که برای پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص رتبه‌بندی معلمان هم توضیح داد: برای رتبه‌بندی معلمان ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بودیم. منابع و مصارف برای هر ماه بسته می‌شود و قبل از رسیدن پایان ماه انجام می‌شود. میرکاظمی مبلغ بودجه را ۳۸ هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: برای رتبه‌بندی منبع گذاشتیم و در سقف بودجه این منابع پرداخت می‌شود.

وحیدی: بانجابت‌تر از زنان ایرانی نداریم
احمد وحیدی، وزیر کشور درپاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره اجرای قانون حجاب و عفاف با بیان اینکه بانوان و دختران ما اکثراً خود را متعهد می‌دانند و عفیف‌تر و بانجابت‌تر از زنان ایرانی در هیچ کجا سراغ نداریم، تأکید کرد: در اجرای این قانون با کرامت باید رفتار شود که این اقدام نیز بر همین اساس است. موارد اندکی وجود دارند که افرادی بسیار متحجرانه می‌‌خواهند قانون‌شکنی کنند، اما در فراجا اقدامات را با رعایت کرامت دنبال می‌کنند.
وی، زیست عفیفانه در کشور را موضوعی بسیار جدی برشمرد و افزود: ممکن است عزیزانی حجاب کاملی نداشته باشند و به نظام و اسلام وابسته و علاقه‌مند باشند؛ اما ممکن هم هست که برخی از سر غفلت حجاب خود را رعایت نکنند که با تذکر مشفقانه، آن را اصلاح می‌‌کنند. وزیر کشور با بیان اینکه افرادی که اصرار بر عدم رعایت قانون دارند، باید ملتزم به قانون باشند، ادامه داد: موارد بسیار اندکی پیدا می‌‌شود که نصایح را هم رعایت نمی‌کنند. تذکرات جدی‌تری به آنان داده می‌‌شود که خیلی‌ها هم بعد از آن تذکرات متنبه می‌شوند و به رعایت مقررات توجه می‌کنند. وحیدی درباره آموزش نیروهای گشت ارشاد گفت: اصل برخورد با کرامت است و همین طور هم برخورد می‌‌شود. در برخی موارد ناجا فقط از طریق پیامک اطلاع می‌دهد و شخصی با افراد مواجه نمی‌شود. اما در موارد اندکی  به دلیل هنجارشکنی و قانون‌شکنی باید قانونی برخورد شود.

​​​​​​​بهادری جهرمی: تصویب بسته پیشنهادی ساماندهی مسکن در دولت 
سخنگوی دولت با اشاره به تصویب بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی مسکن در نشست هیأت وزیران، اظهار کرد: این آیین‌نامه در راستای ساماندهی مسکن و در حوزه تسهیل و تسریع اختصاص کمک ودیعه مسکن بود که در این باره برای موجرانی که با مستأجران همراهی بیشتر داشته باشند هم مشوق‌هایی پیشنهاد شد که وزارتخانه‌های راه و اقتصاد در نظر می‌گیرند.
علی بهادری جهرمی با اشاره به تغییر در شیوه نرخ‌گذاری مشاوران املاک و نحوه محاسبه درصدی از نصاب معامله، تصریح کرد: قرار شد درصدی از ارزش معاملاتی که مطابق قانون مالیات سالیانه مشخص می‌‌شود، حق‌الزحمه مشاوران در نظر گرفته شود که با این تغییر بتوانیم شاهد تغییر جدی در این حوزه باشیم. بهادری جهرمی اضافه کرد: البته این موضوع باید تأییدیه نهایی اتحادیه متبوع را دریافت کند. سخنگوی دولت گفت: همچنین لایحه مبارزه با راهزنی دریایی با پیشنهاد وزارت دادگستری در هیأت وزیران تصویب شد.  بحث‌های تعقیب و چگونگی دستگیری متهمان و همچنین موضوعات نظارتی در این لایحه گنجانده شده که امیدوارم به تصویب مجلس برسد. رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به تصویب لایحه‌ای در دولت به‌منظور جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف در حوزه مناطق آزاد تجاری افزود: برداشت‌های متفاوتی از نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در مناطق تجاری وجود داشت که به نظر می‌رسید قانون به نوعی موجبات اخذ مالیات مضاعف را در این مناطق ایجاد می‌‌کرد که لایحه اصلاح آن به تصویب رسید که امیدوارم مجلس‌ هم آن را تصویب کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/2/619865/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها