پروژه متهم‌سازی ایران به شراکت در جنگ اوکراین


گروه سیاسی/ برجسته کردن وجوه همکاری همه جانبه تهران و مسکو بویژه در عرصه نظامی به عنوان روندی علیه جنگ اوکراین، از جمله دستور کارهای جدید مقام‌های امنیتی امریکا در پیگیری فاز جدید عملیات روانی علیه تهران به شمار می‌‌آید. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا یک روز پس از طرح این ادعای واهی که روسیه خواستار دریافت «صدها» پهپاد از جمله پهپادهای مسلح برای استفاده در جنگ اوکراین، از ایران شده است، سفر از پیش تعیین شده ولادیمیر پوتین به تهران برای شرکت در اجلاس آستانه را بهانه تکرار این ادعای خود قرار داد. «سالیوان» در موضعی جدید کوشیده سفر رئیس جمهور روسیه را نشانه‌ای از تعمیق روابط روسیه با ایران در رابطه با بحران اوکراین بداند. «سالیوان» در این رابطه مدعی شد: «ایران برنامه حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اوکراین دارد و در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است.»
ابعاد یک سناریوی جنگ روانی
هرچند ادعای دو روز پیش مشاور امنیت ملی امریکا مبنی بر همکاری پهپادی ایران و روسیه علیه اوکراین، بلافاصله از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این گونه پاسخ گرفت اما تکرار این ادعا این بار در سطحی گسترده‌تر که ایران وارد شراکت نظامی با روسیه در جنگ اوکراین شده است، وجه تازه‌ای از عملیات روانی واشنگتن علیه ایران را آشکار می‌‌کند. این ادعا در حالی مطرح شده که تعاملات نظامی ایران با روسیه بر کسی پوشیده نمانده است اما امریکا با دروغ‌پردازی با برنامه دراین‌باره، می‌‌کوشد سمت و سوی روند مسبوق به سابقه همکاری تهران و مسکو در عرصه پهپادی را ذیل یک شراکت ادعایی در جنگ اوکراین، ارزیابی و کشورمان را یکی از عوامل دخیل در این جنگ معرفی کند؛ امری که پیگیری آن از منظر وضعیت متزلزل امریکا در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی شکست خورده‌اش در جنگ یادشده و همچنین سردرگمی در مذاکرات رفع تحریم‌ها چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. شاید بتوان وجه دیگری را که مقام امنیتی امریکا در تکرار ادعای موهوم علیه ایران درصدد القای آن بوده، سفر بحث برانگیز «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا به سرزمین‌های اشغالی و عربستان دانست. سفری که با موج عظیمی از انتقادات در صحنه سیاست داخلی امریکا روبه‌رو شده است و مقام‌های این کشور در تلاش هستند وسعت هجمه‌های پرشمار علیه این سفر را با طرح ادعاهای جدید علیه ایران و تأثیر بر افکار عمومی اروپا، کاهش دهند.
مواضع صریح تهران
ادعای مشاور امنیت ملی امریکا مبنی بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، در حالی مطرح شده است که مقامات کشورمان از همان آغاز، به صراحت جنگ نظامی را محکوم کرده و حتی خواستار ارائه کمک‌های انسان دوستانه به مردم جنگ‌زده اوکراین شدند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز که در سفر ایتالیا و واتیکان به سر می برد به این مسأله واکنش نشان داد. وزیر امور خارجه در این رابطه گفت: ما شکل‌های مختلفی از همکاری با روسیه از جمله در حوزه دفاعی داریم، اما به هیچ‌یک از طرف‌های درگیری اوکراین کمک نمی‌کنیم؛ چرا که مطمئن هستیم این جنگ باید به پایان برسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7956/3/619874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها