سیدمحمد موسوی ستاره پیشین تیم ملی والیبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

نسل جدید والیبال از نسل ما بهتر است


مهری رنجبر/سید محمد موسوی، صعود تیم ملی والیبال به دور نهایی لیگ ملت‌ها را نویدبخش روزهای خوب می‌داند؛ نوید معرفی نسل طلایی دیگر. بهترین مدافع روی تور دنیا معتقد است این تیم می‌تواند باز هم نفس لهستان را بگیرد، به شرط اینکه از اول محکم مقابل حریف گردن کلفت بازی کند.
 صعود تیم ملی به دور نهایی لیگ ملت ها، شروع خوبی برای تیم ملی متحول شده است؟
قطعاً صعود نتیجه و شروع خیلی خوبی است، نوید بخش روزهای خیلی بهتر برای تیم ملی.
 به نظرت بازیکنان جوان می‌توانند خلأ ستاره‌ها را در تیم پر کنند؟
نمی‌توانم درباره پر کردن خلأ ستاره چیزی بگویم، اما هفتمی تیم ملی در جدول رده‌بندی لیگ ملت‌ها نتیجه قابل قبولی برای اولین حضور بازیکنان در این رقابت‌هاست.
 با نتیجه‌ای که تیم گرفته، می‌شود گفت نسل طلایی جدیدی در والیبال می‌آید؟
بله. این تیم شاکله‌اش همان تیم قهرمان جوانان است. بچه‌ها پیشرفت کرده‌اند و می‌توانند در آن جایگاه قرار بگیرند. آنها حتی از نظر فیزیکی و قدرت والیبال خوب هستند. البته یکسری ایراد دارند و کم تجربگی که تفکر تیم است، اما این تیم جلوتر برود، می‌تواند نتایج درخشان‌تر از ما رقم بزند؛ چرا که این بازیکنان حداقل از نظر فیزیکی خیلی بهتر از نسل ما هستند و این روزها هم والیبال فیزیکی شده است. اما ما در بعضی بازی‌ها زورمان به حریف نمی‌رسید. هرچند نمی‌شود صد درصد گفت. اما حالا این بازیکنان اگر رفتار حرفه‌ای را به روحیه جنگندگی‌شان اضافه کنند، می‌توانند همپای تیم‌های بزرگ دنیا پیش بروند و با اعتماد به نفس بالاتر، اتفاقات خیلی خوبی را رقم بزنند.
 با صعود تیم ملی والیبال به دور نهایی لیگ ملت‌ها، رئیس فدراسیون لهستان گفته بود هیچ تیمی دوست ندارد حریف ایران شود. این یعنی تیم‌ها از ایران می‌ترسند؟
 می‌شود گفت ترس آنها به خاطر این است که تیم ما بدون فشار کار می‌کند، یعنی می‌دانند بازیکنان ما چیزی برای از دست دادن ندارند، اگر تیم ما بخواهد نتیجه بگیرد، گرفته است. در واقع اگر روزشان باشد در زمین یقه هرتیمی را می‌گیرند. در واقع نتیجه تیم، به روزشان بستگی دارد. البته تیم دوهفته اول بگیر، نگیر داشت، بویژه هفته اول که بد بودند، اما هفته سوم دور مقدماتی عالی بودند. وقتی فشاری روی آنها نیست، خیلی راحت کار می‌کنند، برعکس تیم‌های بزرگ دیگر. تیم ما دوست دارد بازی کند تا دو، دو تا چهارتایش را بداند. این تیم حتی می‌تواند با نتایجش شق‌القمر کند.
 هر وقت صحبت از خداحافظی ستاره‌ها می‌شود، بهروز عطایی سرمربی تیم ملی همیشه می‌گوید بازیکنانی مثل سید محمد موسوی و امیر غفور باید در بازی‌های مهم مثل قهرمانی جهان به ترکیب تیم اضافه شوند، اگر شما دعوت شوید به اردو می‌روید؟
ما نباید دنبال این باشیم که کسی جای کسی را می‌گیرد. هرکسی جایگاه خودش را دارد و اگر انتخاب شود هم کارهای خودش را انجام می‌دهد. مثل اینکه در فوتبال می‌گویند مثل علی دایی نیامده، اما یکسری بازیکن آمدند که خصوصیات خاص خودشان را داند که علی دایی هم نداشته است. به نظرم اصلاً مقایسه درست نیست.
 محمد طاهر وادی، در پایان دور مقدماتی چهارمین پاسور لیگ ملت‌ها شد. به نظرت یعنی موفق بوده؟
محمد وظیفه خیلی سنگینی روی دوشش است. کاری که یکی از بهترین پاسورهای دنیا در تیم انجام می‌داد، مدیریت تیم که خیلی سخت است اما او از پس کار برآمد. البته که جای بهتر شدن هم دارد و هر هفته بهتر از قبل کار کرده و شک نکنید می‌تواند بهتر از این هم کار کند. به نظرم تا به حالا او بیشتر از حد توقع کار کرده است.
 چه نتیجه‌ای را برای تیم ملی در بازی یک چهارم نهایی، مقابل لهستان پیش‌بینی می‌کنید؟
تیم ایران اصلاً قابل پیش‌بینی نیست.ممکن است هر اتفاقی بیفتد. اما اگر در سرویس و دریافت خوب باشند، بعید نیست تیم باز هم برنده می‌شود. اما فراموش نکنیم لهستان تیم پرقدرتی است و دو جین بازیکن گردن کلفت دارد. حتی اگر مربی دیگری بجز گربیچ بیاید 6 بازیکن ذخیره‌اش را به زمین بفرستد باز هم تیم قدری است. تیم ما یک بار در هفته سوم این تیم را شکست داده و همه چیز بستگی به دور خیز تیم از شروع بازی دارد و نوع دفاع و حمله بچه‌ها مقابل تیم روبه‌رو. مهم است که روحیه جنگندگی بچه‌ها بالا باشد، روزشان باشد شک نکنید تیم بازی را درمی آورد، اما لهستان هم تیم بزرگی است و مربی بزرگی هم دارد.
 این تیم، حدود یک ماه دیگر قهرمانی جهان را هم دارد، به نظرت چه نتیجه‌ای باید از آن توقع داشت؟
قهرمانی جهان، اصلاً با لیگ ملت‌ها قابل مقایسه نیست. یک‌سری از بازیکنان با تجربه تیم‌ها در لیگ ملت‌ها نبوده‌اند، اما همه تیم‌ها با همه توانشان به قهرمانی جهان می‌آیند و همین کار را سخت‌تر می‌کند. تیم ما هم نباید در باد صعود به جمع 8 تیم برتر لیگ ملت‌ها بخوابد و باید بهتر از قبل آماده شود و محکم‌تر در آن رقابت‌ها حاضر شود و حتی از اعتماد به نفسی که بازیکنان به دست آورده‌اند، استفاده کنند تا نتیجه بهتری بگیرند. هرچندتیم ما تنها نیست و بقیه تیم‌ها بهترین نتیجه را می‌خواهند و بنابراین با بازیکنان با تجربه می‌آیند. تیم ما حالا تیم خوب و گردن کلفتی است و به شرطی که روی ضعف‌هایش کار کند، می‌تواند در قهرمانی جهان هم بدرخشد.

برش

هنوز مشخص نیست فصل جدید کجا بازی می‌کنم
​​​​​​​
من دو پیشنهاد خیلی خوب خارجی داشتم که یکی از آنها برای باشگاه خوب لهستانی بود، اما هنوز قراردادی نبسته‌ام. هنوز مشخص نیست فصل جدید کجا بازی می‌کنم. این روزها تمرین بدنسازی می‌کنم و بازی پدل، تا بدنم را آماده نگه دارم، اتفاقاً بازی‌ام هم خوب است و حتی به من پیشنهاد دادند در مسابقات سطح B شرکت کنم قهرمان می‌شوم. حتی مربیان پدل وسوسه‌ام کردند تا به تیم ملی پدل بروم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/17/620414/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها