قیمت مرغ در بخشی از خرده‌فروش‌ها همچنان کمتر از نرخ تنظیم بازار

آرامش دوماهه در بازار مرغ پس از حذف ارز ترجیحی


با مردمی سازی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه امسال قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا منجر به فروش مرغ کمتر از این نرخ در بازار شد. بررسی‌های میدانی از سطح بازار نشان می‌‌دهد که قیمت کنونی هر کیلو مرغ ۵۵ هزار تا ۶۵ هزار تومان، ران مرغ ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان، سینه ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است.
طبق آخرین آمار روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ گرم در سطح بازار و ماهانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور توزیع می‌‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی با اصلاح ارز 4200 تومانی، سیاست‌های حمایتی را از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ در کشور در چند محور پیاده کرد که شامل ارائه بسته‌های حمایتی با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت، خرید قراردادی، تحویل نهاده‌های مدت دار، خرید مازاد مرغ و تخم‌مرغ تولیدکنندگان و تعیین قیمت به صورت هفتگی و خرید قراردادی از تولیدکنندگان مرغ بخشی از اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان مرغ بود.
علاوه بر موارد مذکور، لغو ممنوعیت صادرات برای تعادل بخشی در بازار مرغ هم دیگر اقدام دولت در این زمینه است به طوری که دولت صادرات مرغ و تخم مرغ را آزاد کرده و تعرفه صادرات را به صفر رسانده است تا پس از تأمین نیاز داخل، مازاد تولید صادر شود.
محمد یوسفی رئیس انجمن‌‌ پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با «ایران» درباره وضعیت بازار عرضه مرغ در مراکز خرده فروشی گفت: در حال حاضر فراوانی در عرضه مرغ وجود دارد و به طور میانگین قیمت‌ها کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازاری که 59 هزار و 800 تومان در نظر گرفته شده بود، به فروش می‌‌رسد.
وی با اشاره به اینکه دولت به طرق مختلف می‌‌تواند از تولیدکنندگان حمایت کند، اضافه کرد: با توجه به قیمت مصوب دولتی، قیمت‌های تمام شده برای تولید مرغ به همراه توزیع و فروش بالاتر از نرخ مصوب است. به همین منظور تولیدکنندگان همزمان با حفظ قدرت خرید مردم باید از طریق راهکارهایی همچون کالابرگ الکترونیکی یا کارت اعتباری برای خرید اقلام پروتئینی از تولیدکنندگان حمایت کنند. 
 
افزایش و تثبیت عرضه مرغ در بازار
رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای مرغ نیز با اشاره به اینکه دولت آرامش را به بازار مرغ منتقل کرده است، به «ایران» گفت: دولت با افزایش و تثبیت عرضه مرغ به همراه تأمین ذخیره مرغ استراتژیک آرامش را در بازار ایجاد کرد اما حالا زمان آن است که به سمت حمایت از تولیدکننده حرکت کند.
وی با تأکید بر ضرورت اصلاح در تخصیص ارز 4200 تومانی تصریح کرد: ما با اصلاح ارز ترجیحی موافق بودیم و این اقدام می‌‌بایست زودتر هم انجام می‌‌گرفت اما به دولت پیشنهاد می‌‌کنیم که با استفاده از برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی عدم متضرر شدن تولیدکنندگان را هم درنظر بگیرد.
مبصری با بیان اینکه بعد از اصلاح ارز 4200 تومانی، هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرد، افزود: نسبت مداخله نهاده‌ها و خوراک دام با تولید 70 درصد است. تا پیش از اصلاح ارز 4200 تومانی، قیمت خوراک مرغ برای تولیدکنندگان به 5 هزار و 200 تومان در هر کیلو می‌رسید ولی حالا به 18 هزار و 500 تومان رسیده است. در این شرایط با مداخله 70 درصدی برای هزینه‌های تمام‌شده، افزایش قیمت مرغ مسأله دور از ذهنی نیست.
دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای مرغ با ارائه پیشنهاداتی برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان مرغ و حفظ آرامش بازار گفت: برای بالا بردن میزان مصارف عمومی باید کالابرگ‌های الکترونیکی مختص به اقلام پروتئینی مانند گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز داده شود تا یارانه دولتی صرف خرید سایر کالاها توسط خانوارها نشود. این اقدام هم برای حفظ سلامت خانوارها ضروری است تا به این واسطه پروتئین مورد نیاز افراد صرف خرید کالاهای دیگر نشود و هم با ارائه کالابرگ‌های الکترونیکی پروتئینی از تولیدکنندگان حمایت صورت می‌‌گیرد. 
مبصری تصریح کرد: دولت برای تأمین و ذخیره‌سازی گوشت مرغ می‌‌تواند از منابع داخلی استفاده کند و واردات را کاهش دهد. در چنین شرایطی تولیدکنندگان جوجه یکروزه هم جوجه‌ریزی خود را کاهش نمی‌دهند و بازار با بی ثباتی مواجه نمی‌شود. این موضوع مهمی است زیرا جوجه یکروزه محصول منحصر به فردی است که جایگزین ندارد و با کاهش آن نمی‌توان میزان عرضه و تقاضا را با هم متناسب کرد.
وی تصریح کرد: دولت می‌‌تواند خرید تضمینی و حمایتی را از سر بگیرد و صادرات را از همه نژادها و نه فقط آرین آزاد کند تا تولیدکنندگان بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/9/620439/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها