دولت سیزدهم برای اداره کشور از مشارکت مردمی استفاده می‌‌کند


صبح روز گذشته نشست خبری «رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران ۱۴۰۱» با حضور سید احمد عبودتیان دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد. در  این نشست خبری سید احمد عبودتیان دستیار ویژه رئیس جمهور عنوان کرد: تشکیل شبکه‌ای از دستیاران می‌‌تواند منجر به حل چالش‌ها شود زیرا چنین اقدامی می‌‌تواند حضور مردم در ساحت تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت را تببین کند.
وی جمهوری اسلامی را دارای یک نقطه تمایز با سایر نظامات دانست و عنوان کرد: کشور ایران برخلاف اغلب کشورها کشوری مردمی است. زمانی که در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ مردم به جمهوری اسلامی، رأی دادند امام خمینی(ره) در پیامی اعلام کردند این روز امامت امت و روز جمهوری اسلامی است. بدین معنا که مردم را مسئول حاکمیت در نظر گرفتند. با  وجود اینکه این موضوع با نظام‌های دولت‌های دیگر متناقض است اما از همان نقطه آغاز حکومت اسلامی امام آن را بر دوش مردم قرار داده و امامت امت را در نظر می‌‌گرفتند. اما متأسفانه در سال‌ها و دولت‌های گذشته جای خالی این نگاه بخوبی احساس می‌‌شد.
عبودتیان افزود: یکی از دستاوردهای دفاع مقدس و مشارکت مردم عدم واگذاری حتی یک‌وجب از خاک کشور به دشمن بود. اما متأسفانه در سال‌های اخیر دولت‌ها برای اداره کشور از این الگو فاصله گرفتند که از مهمترین دلایل آن الگوبرداری از کشورهای غربی و شرقی بود. این در حالی است که اوج الگوی مردمی، جهاد سازندگی است که مردم در بطن حکمرانی کشور قرار گرفتند و بعدها همان الگوی مردمی را به وزارتخانه تبدیل کردیم. از همین رو دولت سیزدهم از شروع فعالیت خود برای حل  مشکلات و اداره کشور از مشارکت مردم بهره گرفته است. زیرا فلسفه جمهوری اسلامی تکیه بر مردم است.وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشارکت‌های مردم و حاکمیت مربوط به زمان شیوع کرونا بود که در آن مردم با رعایت مسائل بهداشتی و کمک‌‌های کوچک موفق به کاهش آمار ابتلا به کرونا شدند. یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم مربوط به شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و مؤسسات کارآمد برای حل چالش‌ها بوده است. به همین دلیل در این هم‌افزایی قرار است شبکه‌ای از دستیاران ایجاد شود تا بتوانیم حضور مردم را در ساحت تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت شاهد باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/9/620441/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها