سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد

تولید ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی در سال



آن‌گونه که وزارت صمت اعلام کرده، بزودی خودروهای پژو405، تیبا، سمند و ساینا کنار گذاشته می‌‌شود و جای این خودروها، محصولات جدیدتر و به‌روزتر رونمایی خواهد شد، اما بخشی از خودروها در زمره محصولات اقتصادی هستند، تا دهک‌های بیشتری از جامعه بتوانند به خودرو با قیمت مناسب دسترسی پیدا کنند. در این باره امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌‌آید.
 
زمانی که صحبت از حذف برخی خودروها می‌‌شود، این سؤال به وجود می‌‌آید که آیا با قیمت مناسب می‌‌توان خودروهای جدیدتر و به‌روزتر خریداری کرد؟
تولید خودروی اقتصادی از یک سال و نیم پیش کلید خورده، اما در چند ماه اخیر شتاب بیشتری گرفته است. در حقیقت دو شرکت خودروساز یک پلتفرم مشترک تعریف کردند که در راستای آن سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی اقتصادی تولید شود. تا بهمن ماه می‌‌توان از طراحی مفهومی این خودرو رونمایی کرد و بعد مرحله تولید تجاری آن است که فکر می‌کنم تا یک سال و نیم آینده وارد بازار شود و از آنجا که در دنیا خودروی اقتصادی تقریباً ۵۰ درصد تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد در کشور‌های مختلف کیفیتش پایین نیست.

آیا این خودروی اقتصادی کیفیت لازم را دارد یا مانند سایر خودروهای تولیدی است؟
اول از همه باید گفت که کیفیت خودرو در حال حاضر اصلاً قابل دفاع نیست و وزارت صمت هم به هیچ وجه دفاع نمی‌کند و بار‌ها گفته شده که کیفیت و خدمات پس از فروش قابل دفاع نیست. حالا صحبت شما دو بحث دارد، یکی وضع موجود است که این وضع موجود از نظر ارتقای کیفیت سال آینده به طور خاص جزو اولویت نخست صنعت خودرو است. امسال اولویت ما پایداری تولید، کاهش التهابات بازار و تنظیم قیمت و مواردی از این دست است. همین که تولید سه خودرو از نظر کیفی متوقف و سه تا چهار خودروی جدید جایگزین می‌شود این یک گام کیفی‌سازی است. اکنون در دنیا خودرو‌های اقتصادی کیفیت‌های خوبی دارند و در واقع در لبه فناوری‌های روز دنیا هستند، اما با فرایند‌های تولید به مقیاس و تأمین زنجیره‌ای قطعات به شکل اقتصادی و با قیمت‌های پایین‌تری تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار داده می‌شوند.

تولید ۳ خودروی تیبا، ساینا و سمند از ابتدای مرداد متوقف می‌شود؟
اکنون حدود ۳۵ هزار دستگاه خودروی تیبا داریم که روی خط تولید است و همچنین تعهد 2 تا ۵ هزار دستگاه سمند و ساینا وجود دارد که قرار شده پلاک و شماره‌گذاری شوند و بعد از اینکه تعهدات به پایان رسید، تولید متوقف می‌‌شود. البته تولید از ابتدای مرداد تمام می‌شود، ولی تعهدات به قوت خود باقی است. توقف تولید خودروهای قدیمی، یکی از 8 فرمان رئیس جمهور است که اکنون روی سه خودرو متمرکز هستیم و بتدریج خودرو‌های دیگری هم جایگزین خودرو‌های فعلی خواهد شد.

واردات خودرو به کجا رسید؟
آیین‌نامه واردات خودرو به دولت داده شده و کلیات آن هم در دولت بررسی شده و مشکلی نداشته، اما تصویب نهایی با دولت است؛ تصور می‌‌کنم بزودی این آیین‌نامه مصوب و بعد از آن دستورالعمل نوشته شود و اگر مشکل ارزی از ناحیه بانک مرکزی وجود نداشته باشد، به محض اینکه تصویب شود، واردات خودرو عملیاتی خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/12/620454/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها