اخبار


یک کارشناس بازار کار:
بخش حمل و نقل، اشتغال و ارزآوری بالایی دارد

یک کارشناس بازار کار بخش حمل و نقل و ترانزیت کالا را دارای ارزآوری و اشتغالزایی بالا دانست و بر لزوم صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر تأکید کرد.
علی‌اکبر سیارمه در گفت‌وگو با ایسنا، از بخش حمل‌ونقل به عنوان یکی از بخش‌های اشتغالزا و دارای ارزش افزوده نام برد و افزود: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ترکیه و بلغارستان، صنعت حمل و نقل خود را متحول کردند و از طریق بخش حمل و نقل به توسعه صادرات، جابه‌جایی و حمل بار و کالا روی آورده‌اند.
وی با اشاره به موقعیت ایران در بخش حمل و نقل گفت: با وجود داشتن مرزهای آبی و زمینی بسیار و حمل و نقل هوایی، دریایی و جاده‌ای، ۹۰ درصد حمل و نقل ما از طریق زمینی و به صورت جاده‌ای انجام می‌‌شود و به نسبت وسعت کشورمان راه‌آهن سراسری نداریم.
این کارشناس حوزه کار ادامه داد: مقایسه کشورهای اروپایی حتی پاکستان و هندوستان نشان می‌‌دهد که ما از فرصت‌های طلایی کشورمان برای خروج از اتکا به نفت استفاده نکردیم در حالی که صنعت حمل‌ونقل علاوه بر اشتغالزایی، ارزآوری قابل توجهی برای کشورمان دارد.
سیارمه گفت: هندوستان با وجود آنکه قطارهای مدرن روز ندارد و در محدوده اقیانوس قرار گرفته اما بخش اعظمی از نیاز خود را برای جمعیت در نظر گرفته‌اند تا از مزایای حمل و نقل دریایی استفاده کنند ولی ما آنطور که باید در بخش حمل و نقل هوایی و دریایی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.
وی با اشاره به دسترسی نداشتن بسیاری از کشورهای استقلال‌یافته آسیای مرکزی به آب‌های آزاد، گفت: این کشورها می‌‌توانند از مسیر ایران برای عبور و مرور و رفتن به دریای عمان استفاده کنند و وارد آب‌های گرم شوند ولی اگر قرار بر ترانزیت باشد و کالاها از دریای عمان وارد چابهار شوند، می‌‌توانیم از طریق ریلی و جاده‌ای کالاها را به سمت اوراسیا و کشورهای تازه استقلال یافته ببریم.
به گفته سیارمه با تقویت بخش حمل و نقل، تولید داخلی، صادرات و اشتغال رونق می‌‌گیرد. این کارشناس بازار کار درعین حال صدور خدمات فنی و مهندسی را از دیگر حوزه‌های اشتغالزا برشمرد و گفت: در حال حاضر زمینه کسب فرصت‌های اشتغال در بازارهای بین‌المللی فراهم است و اعزام نیروی کار در قالب صدور خدمات فنی و مهندسی صورت می‌‌گیرد. این بخش در توسعه صادرات و اشتغال، ‌افزایش توان رقابتی و ایجاد رفاه و درآمد نقش بسزایی دارد و با توجه به آنکه در این زمینه نیروی انسانی ماهر و کارآزموده در اختیار داریم می‌‌توانیم از فرصت‌های فراهم شده در این بخش به نحو شایسته استفاده کنیم.
وی گفت: صنعت ساختمان نیز از ارزش افزوده و اشتغال بالایی برخوردار است به شرط آنکه از اشغال اتباع بیگانه درآمده و در اختیار نیروی کار داخلی قرار گیرد.


ضرورت شناسایی رشته‌های موردنیاز بازار کار از سوی نظام آموزشی

یک کارشناس بازار کار، نخبگان و دانشمندان کشور را سرمایه‌های ملی نامید که از مسأله نفت با ارزش‌ترند و تأکید کرد: باید نقشه راه کسانی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند و رشته تحصیلی و ‌آینده شغلی خود را انتخاب کنند، ترسیم شود.
ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نبود بازار کار برخی از رشته‌های دانشگاهی و بیکاری فارغ‌التحصیلان ، بر ضرورت گسترش رشته‌های دانش بنیان تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی نظام آموزشی کشور این است که برنامه مدون و مشخصی برای دانشجویان ندارد در حالی که باید یک نقشه راه برای کسانی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند و رشته تحصیلی و آینده شغلی خود را انتخاب کنند، ترسیم شود.
وی افزود: در چنین برنامه مدون و همه جانبه‌ای، صفر تا صد ورود دانشجو به دانشگاه تا فارغ‌التحصیلی او پیش‌بینی می‌شود و نظام آموزشی رشته‌هایی که بازار به‌شدت به آنها نیاز دارد را شناسایی و اعلام می‌کند.
این کارشناس بازار کار ادامه داد: یکی از اقداماتی که نظام آموزشی کشور می‌تواند انجام بدهد این است که کمبود دانشجو و نیرو در بخش‌های مختلف را اعلام کند؛ مثلاً بگوید امسال در بخش فنی ـ مهندسی، آب، مهندسی کشاورزی یا ماشین افزار با کمبود دانشجو مواجهیم و این رشته‌ها بازار کار دارند، این کمبودها را اعلام کند تا متناسب با آن دانشجو جذب و پذیرش شود.
چمنی افزود: سال‌های سال است رشته‌هایی را در دفترچه‌ها می‌گنجانیم که اساساً بازار کاری ندارند و افراد ناچار شده‌اند در آن رشته‌ها تحصیل کنند و از دانشگاه مدرک فارغ‌التحصیلی بگیرند و بعد از خروج از دانشگاه در کارهایی مشغول به کار شده‌اند که مرتبط با رشته تحصیلی آنها نبوده است.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر گسترش تولیدات دانش بنیان ادامه داد: در بحث دانش بنیان اگر می‌بینیم بسیاری از کشورها پیشرفت کرده‌اند دلیلش این بوده که برای آن سرمایه‌گذاری و هزینه کرده‌اند. درست است که ما هم چند سالی است در این مسیر قدم برداشته‌ایم ولی کافی نیست و باید سرعت و شتاب بیشتری به برنامه فعالیت های دانش بنیان خود بدهیم و از آنها عقب نمانیم.
چمنی یادآور شد: ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به پیشرفت رسید اما کشورهایی مثل ژاپن برای نوآوری و فعالیت‌های دانش بنیان خود هزینه کردند و نظام اقتصاد دانش بنیان خود را مورد حمایت قرار دادند.
این کارشناس بازار کار در پایان تصریح کرد: معتقدم نخبگان و دانشمندان ما سرمایه‌های ملی به شمار می‌روند که از مسأله نفت هم با ارزش‌ترند منتها مشکل ما مشکل مدیریتی و عدم حمایت است و باید از افراد نخبه و دانش پژوه حمایت کرد تا از نظر ذهنی و اجتماعی به آرامش برسند و بتوانند با بکارگیری ایده‌های خود برای اقتصاد و کشور مفید و مثمرثمر باشد.
همچنین کارشناس دیگر حوزه کار با اشاره به نبود تناسب بین برخی از رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار، اظهار کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار کار نمی‌خواند و در بحث تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای نبوده که رشته‌های تحصیلی مطابق با نیاز بازار کار باشد.
علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: برخی از رشته‌هایی که اکنون در دانشگاه‌ها تدریس و بر اساس آن دانشجو جذب می‌‌شود، با توجه به شرایط روز و بازار کار نیازمند اصلاح و بازنگری است، چون ظرفیت ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها فراهم نشده است.
این فعال حوزه کار با اشاره به ارائه‌ آموزش‌های مهارتی در کشورهای دیگر اظهار کرد: در بسیاری کشورها از دوران دبستان دانش‌آموزان با دوره‌های مهارت‌آموزی آشنا می‌‌شوند و کارآموزی عملی را می‌‌گذرانند. سپس بر اساس شناسایی استعدادها، دانش‌آموزان را به سمت بازار کار آن مهارت سوق می‌دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/13/620458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها