صدور ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی همچنان در مسیر غیرقانونی ادامه دارد

فروش بلیت به شرط رزرو هتل!


زهره توکلی
خبرنگار
​​​​​​​

به رغم دستور وزیر راه و شهرسازی درباره توقف فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی که به‌دنبال هماهنگی انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشور برای افزایش غیرقانونی این بلیت‌ها صورت گرفت، بازهم سایت‌های خبری گزارش‌هایی مبنی بر عدم رعایت این قوانین و سرگردانی مسافران خارجی در فرودگاه‌ها داده‌اند.

رستم قاسمی عنوان کرده بود که از 12تیرماه جاری به ایرلاین‌ها در مورد عدم فروش بلیت پروازهای داخلی با دلار به‌صورت مکتوب ابلاغ شده است. همچنین در جلسه‌ای هم که مدیران ایرلاین‌ها با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داشتند، این ممنوعیت به آنها اعلام شده است لذا هیچ ایرلاینی حق ندارد بالاتر از آنچه در وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده به فروش بلیت پرواز داخلی اقدام کند.
با وجود اینکه زمان زیادی از این موضوع نمی‌گذرد اما خبرهایی مبنی بر عدم رعایت برخی ایرلاین‌ها بار دیگر مطرح شد. «ایران» با چند مسئول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تماس گرفت اما هیچکدام از آنها حاضر به گفت‌و‌گوی رسمی نشدند.
آنها با بیان اینکه  اگر این موضوع صحت داشته باشد، به سازمان هواپیمایی کشور مربوط می‌شود، عنوان کردند: دفاتر فروش بلیت هواپیمایی یا ایرلاین‌ها زیر‌مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری هستند و از سوی آنها باید نظارت صورت گیرد.
این موضوع باید از سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری شود چون آژانس‌ها و تورگردانان، بهره بردار و استفاده کننده از این بلیت‌ها هستند و خودشان در فروش بیش از نرخ مصوب یا عدم رعایت نرخ مصوب و تعرفه‌های مشخص شده دخیل نیستند.
اگر این موضوع صحت داشته باشد پس اطمینان از صحت این موضوع باید به سازمان هواپیمایی انتقال داده شود تا با رسیدگی به این موضوع اگر تخلف یا تخطی صورت گرفته شده با آن برخورد قانونی شود.
ارزی شدن بلیت‌ها به سازمان هواپیمایی مربوط است!
مسئولان میراث فرهنگی تأکید کردند که این موضوع به سازمان هواپیمایی مربوط می‌شود چون پیش از این، میراث فرهنگی جلسات متعددی با مسئولان مربوطه گذاشته و عنوان شده که افزایش نرخ بلیت برای مسافران خارجی، به مصلحت گردشگری نیست و نباید اجرا شود که خوشبختانه مورد قبول واقع شد. سازمان هواپیمایی هم اعلام کرد که این مصوبه افزایش نرخ بلیت برای مسافران خارجی اجرایی نیست و فروش بلیت با نرخ دلاری متوقف شد لذا اگر موارد محدودی هم به آن عمل نکنند می‌توان در قالب تخلف، آن را مورد بررسی قرار داد و رسیدگی کرد.
آنها به «ایران» می‌گویند: «میراث فرهنگی در همان مصوبه اولیه مبنی بر فروش بلیت با نرخ دلار به مسافران خارجی که به ضرر گردشگری کشور می‌شد، موضع خود را اعلام کرده و موافق با این مصوبه نبوده است و تأثیرات آن را هم بارها بیان کرده‌ایم. گردشگری یک مجموعه‌ای از خدمات مختلف نظیر جابه‌جایی، اقامت و... است که اگر یک حلقه از آن با دیگر حلقه‌ها ناهماهنگ باشد یا از نظر کمیت و کیفیت خدمات به مشکل بخورد بر سایر حلقه‌ها هم تأثیر می‌گذارد و به گردشگری آسیب وارد می‌کند چون مزیت گردشگری ما «مناسب بودن قیمت‌های گردشگری» است.
مسئولان میراث فرهنگی معتقدند تکرار این موضوع و طرح دوباره آن در رسانه‌ها، این‌طور تلقی می‌شود که هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌ها وجود ندارد در صورتی که این موضوع در سطح مدیریتی حل شده  و اگر مواردی هم تخلف شده باشد قابل برخورد و رسیدگی است.
در سایر بخش‌ها نیز امکان تخطی و عدم رعایت تعرفه‌ها، گرانفروشی و... وجود دارد و با اعلام ذینفع که می‌تواند مسافر یا آژانس باشد قابل پیگیری و برخورد است لذا این فرایند خاص خود را دارد و لزوماً به معنای موضع‌گیری در کلیت موضوع نیست. از سویی نشر این خبرها که شاید شامل تعداد اندکی باشد، می‌تواند حساسیت‌هایی را در جامعه ایجاد و آسیب‌هایی را به صنعت گردشگری وارد کند.
حرف وزیر راه و شهرسازی، زمین ماند
حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز دراین باره به «ایران» گفت: چگونه است که وزیر مربوطه در خصوص این قیمت‌ها دستور می‌دهد و موضوع در جلسه هیأت وزرا هم مطرح می‌شود و عنوان می‌کنند که فروش بیش از نرخ مصوب ریالی تخلف محرز است ولی تاکنون اکثر ایرلاین‌ها تبعیتی از این دستور نکرده‌اند؟
وی افزود: متأسفانه بلیت اتباع خارجی را به ایرانی‌ها هم با همان قیمت غیرقانونی به فروش می‌رسانند و اهمیتی برای قانون قائل نیستند.
رفیعی گفت: حتی به مسافران ایرانی نیز عنوان می‌کنند که فقط در صورت رزرو هتل،بلیت می‌فروشیم در صورتی که شاید مسافر ایرانی در آن شهر، نیازی به هتل نداشته باشد و این هم خلاف قانون است. گویا گران کردن بلیت‌های هواپیما برای مسافران خارجی با هدف گران کردن بلیت‌ها برای ایرانی‌ها بوده چون تعداد مسافران خارجی در کشور بسیار اندک است.وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص پیگیری این تخلفات وظیفه‌ای ندارد و پیگیری آن وظیفه سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی است، اما وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند به‌عنوان نماینده مردم این موضوع را در هیأت دولت مطرح  و از موضع خود مبنی بر جلوگیری از افزایش نرخ بلیت هواپیما دفاع کند. لذا با وجودی که وظیفه قانونی در این زمینه ندارند اما می‌توانند در این باره کمک کنند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تأکید بر اینکه فروش بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی به‌صورت ارزی و بالاتر از نرخ تعیین شده به اتباع خارجی ممنوع است به مهر گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که برخی دفاتر خدمات مسافرت هوایی نسبت به اخذ هزینه به‌صورت ارزی از مسافران خارجی اقدام می‌کنند بر همین اساس به اتباع خارجی توصیه می‌شود برای تهیه بلیت در مسیرهای داخلی بلیت خود را به‌صورت مستقیم از طریق سایت رسمی شرکت‌های هواپیمایی مربوطه تهیه کنند.میراکبر رضوی افزود: شرکت‌های هواپیمایی به هیچ عنوان مجاز به ذخیره جا به بهانه ارائه بلیت به اتباع خارجی با هدف فروش بلیت به قیمت بالاتر نبوده و ارائه خدمات به مسافران ایرانی در اولویت است.
وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی حداکثر می‌توانند تا سقف ۱۵ درصد از ظرفیت پرواز خود را در اختیار اتباع خارجی قرار دهند همچنین اتباع خارجی مقیم ایران که دارای مجوز رسمی اقامت از دستگاه‌های ذی صلاح هستند از تمامی حقوق اجتماعی در استفاده از هواپیما برای سفرهای داخلی برخوردارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/15/620465/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها