ایران در ایران


احتمال ابطال مصوبه شورای شهر شیراز از سوی وزیر کشور
شوک شیرازی‌ها از افزایش 800 درصدی عوارض خدمات شهری

شیراز- مصوبه تعیین نرخ عوارض و بهای خدمات شهری شیراز در سال ۱۴۰۱ که به گفته برخی کارشناسان در بعضی بندها تا ۸۰۰ درصد رشد داشته با گلایه شهروندان و شوک به بازار ساخت‌وساز این کلانشهر مواجه شده است.
براساس این مصوبه، تعیین عوارض در سال ۱۴۰۱ به یکباره براساس نرخ واقعی زمین و مسکن که در یک سال اخیر نیز رشد زیادی داشته محاسبه می‌شود در حالی که در سنوات گذشته عوارض ساخت‌وساز نه بر مبنای قیمت واقعی بلکه با نرخی حدود یک سوم قیمت محاسبه می‌شده است.
بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی دلیل این مسأله را افزایش غیرمتعارف بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز در صحن شورا و لزوم تأمین آن از محل عوارض می‌دانند به نحوی که بودجه پیشنهادی شهردار در زمان ارائه لایحه به شورا حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که شوراییان شیراز آن را به رقمی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش داده‌اند. اکنون با توجه به انتقاد اخیر استاندار فارس، شهروندان به لغو این مصوبه از سوی وزیر کشور امید بسته‌اند.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ در شورای مسکن استان فارس در شیراز گفته بود که مصوبه عوارض شهرداری شیراز از سوی فرمانداری شهرستان رد شده و به هیأت حل اختلاف رفته است.
استاندار فارس گفت: افزایش ۴۰۰ یا ۶۰۰ درصدی که در برخی بخش‌ها ایجاد شده برای مردم قابل تحمل نیست و هیچ استدلالی را هم قبول نداریم.
ایمانیه اظهارداشت: اگر نیاز باشد شورای حل اختلاف را تشکیل خواهیم داد و آن ۵۰ درصد را هم پس خواهیم گرفت.
به گزارش ایرنا شهردار شیراز پیش از این در سخنانی با بیان اینکه شهرداری سازمان غیردولتی مردم نهاد است، گفت: شهرداری‌ها خود دارای درآمد هستند و با هزینه‌کرد مردم آن شهر را اداره می‌کنند، بدین معنا که هر کاری در شهر انجام می‌شود از عوارضی است که شهروندان پرداخت می‌کنند.
سیداحسان اصنافی همچنین با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از کل بودجه شهرداری شیراز را عوارض تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: بودجه امسال این کلانشهر ۱۵ هزار میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان است که رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان آن را عوارض تشکیل داده است.
از سوی دیگر رئیس شورای عالی، کارشناسان رسمی دادگستری کشور و رئیس کانون کارشناسان دادگستری استان فارس گفت: کاملاً مشخص است که افزایش عوارض شهری امسال در شیراز منطقی نبوده است.
محمدحسین دادخواه با بیان اینکه به نظر کار کارشناسی روی این مسأله نشده است، افزود: تا سال ۱۳۹۸ عوارض شهرداری شیراز براساس قیمت منطقه‌بندی محاسبه می‌شد که این رویه قابل مقایسه با رویه فعلی مبنی بر قیمت واقعی نرخ زمین و مسکن نیست و در آن زمان، قیمت منطقه‌بندی بسیار پایین‌تر تعیین و محاسبه می‌شد.
همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز گفت: مصوبات شورای شهر شیراز زمانی قانونی می‌شود که فرماندار شیراز آن را تأیید کند اما در دو مورد شامل بودجه سالانه و عوارض سالانه مصوبات بجز تأیید فرمانداری نیازمند تأیید استانداری فارس است.
ابراهیم حسینی افزود: مصوبه تعیین نرخ عوارض امسال نیز در شورای حل اختلاف استان با حضور استاندار فارس مورد بررسی قرار گرفت، یکسری موارد براساس نظر استاندار فارس اصلاح شد.
از سوی دیگر طهماسبی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس گفت: استانداری فارس به‌عنوان مجری قانون رفتار عوارضی شهرداری شیراز را رصد می‌کند و اگر کاهش عوارض متناسب با سیاست‌های عمومی دولت باشد قابل دفاع خواهد بود و در غیر این صورت حتماً از ابزار نظارتی و اهرم قانونی استفاده خواهیم کرد.
طهماسبی تأکید کرد: احتمال استفاده استانداری فارس از ابزار قانونی در خصوص مصوبه اخیر شورا درخصوص افزایش عوارض سال ۱۴۰۱ به اطلاع مدیران شهری رسیده است.
وی به احتمال ابطال مصوبه شورا توسط وزیر کشور اشاره کرد و افزود: ابزارهای نظارتی کافی در اختیار استانداری فارس و وزارت کشور برای ابطال این مصوبه وجود دارد و اگر اصلاحی در این مصوبه رخ ندهد قطعاً به موضوع به‌صورت جدی ورود خواهد شد و حتی امکان وتو توسط وزیر کشور نیز وجود دارد.


مصرف برق در خوزستان بار دیگر رکورد زد

اهواز - مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه روند افزایش مصرف برق در این استان همچنان سیر صعودی دارد، گفت: رقم جدید اوج مصرف برق هشت‌هزار و ۷۰۸مگاوات در شبکه تحت نظارت این شرکت به ثبت رسید.
به گزارش شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، محمود دشت‌بزرگ اظهار داشت: سه‌شنبه ۲۸تیرماه پیک مصرف برق در شبکه خوزستان به عدد هشت‌هزار و ۷۰۸مگاوات رسید و از پیک مصرف هشت‌هزار و ۶۲۷مگاواتی که یکشنبه ۲۶تیرماه به ثبت رسیده بود، عبور کرد.
وی افزود: این میزان افزایش مصرف برق نسبت به‌ مدت مشابه در سال قبل رشد بیش از هشت درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: وقوع دماهای ۵۰درجه و بالاتر از آن به همراه رطوبت هوا و ماندگاری آن از شروع هفته جاری باعث شده میزان مصرف برق در این استان افزایشی شود و شبکه در شرایط پربار قرار گیرد.
دشت‌بزرگ با درخواست از مشترکان برای کاهش مصرف برق برای حفظ پایداری شبکه برق، بیان کرد: شبکه برق چند روز متوالی است که در دمای بالای ۵۰درجه در نهایت پرباری بوده که اگر مدیریت و کاهشی نشود، باعث کوتاه شدن عمر تجهیزات  و حوادث ناخواسته و خاموشی در شبکه می‌شود.


زیرساخت‌های اربعین در ایلام نیازمند توجه مسئولان کشوری است

ایلام- استاندار ایلام گفت: زیرساخت‌های اربعین در ایلام نیازمند توجه مسئولان کشوری است.
به گزارش مهر، حسن بهرام‌نیا خواستار حضور میدانی استان‌های معین، نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط و درگیر در اربعین در استان شد.
وی اظهار داشت: قطعاً اربعین امسال متفاوت‌تر و باشکوه‌تر از سال‌های گذشته است و برای برگزاری باشکوه آن نیازمند همراهی و هم‌افزایی تمامی مجموعه‌های استانی و ملی هستیم.
بهرام‌نیا افزود: تا اربعین زمان و فاصله زیادی نداریم و در این میان برای تکمیل برخی زیرساخت‌ها نیازمند مساعدت لازم در تزریق اعتبارات و تجهیز امکانات در حوزه‌های مختلف خدماتی، رفاهی و بهداشتی هستیم.


برای نخستین بار در کشور انجام می پذیرد
اجرای کشت قراردادی پنبه در خراسان شمالی

بجنورد - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌شمالی گفت: با هدف حمایت از کشاورزان، اجرای کشت قراردادی برای نخستین‌بار در کشور در استان خراسان‌شمالی انجام شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه پنبه یکی از محصولات اساسی و راهبردی است، گفت: امسال ۱۳هزار و ۳۰۰هکتار از اراضی استان به کشت پنبه اختصاص یافته که این رقم در مقایسه با کشت ۹هزار هکتاری در سال گذشته ۳۵درصد افزایش داشته است.
حمید نامور گفت: امسال برای نخستین‌بار در خراسان‌شمالی و کشور با حمایت دولت کشت قراردادی در ۴هزار هکتار از اراضی استان، پنبه کشت شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان از پیش‌بینی ۴۰هزار تن پنبه از مزارع استان خبر داد و افزود: خراسان‌شمالی در بخش سطح زیرکشت رتبه پنجم کشور در شهرستان مانه و سملقان با بیشترین میزان کشت، به‌عنوان دومین شهرستان در کشور شناخته شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/15/620467/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها