دیگه چه خبر؟


امریکا: توان پهپادی ایران را با چشم خود دیده‌ایم

   خبر اول اینکه، «جان کربی» هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی امریکا در امور ارتباطات راهبردی در نشست خبری بامداد چهارشنبه به سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تهران واکنش نشان داد. این مقام امریکایی  در بخشی از این واکنش اذعان کرد هیچ نشانه‌ای در این باره وجود ندارد که ایران به روسیه پهپاد فروخته باشد ولی این بدان معنا نیست که روسیه علاقه‌ای به انجام این معامله نداشته باشد. کربی گفت: «ایران توان داخلی تولید پهپاد را دارد و ما به چشم خود دیده‌ایم که این پهپادها چطور علیه نیروهای ما و تأسیسات ما در سوریه و عراق استفاده شده‌اند. به همین دلیل چنین قراردادی را از نزدیک دنبال کرده و آن را جدی می‌گیریم.» این اظهارات در حالی مطرح شد که ایران و روسیه طی سال‌های گذشته دارای تفاهمات دفاعی گسترده بودند؛ مقامات امریکایی سعی کردند با سناریوسازی درباره همکاری‌ها و ربط دادن آن به بحران اوکراین، افکار عمومی غرب را تحت تأثیر پروژه ایران‌هراسی خود قرار دهند اما موضع صریح ایران مبنی بر عدم دخالت در جنگ اوکراین و همچنین تصریح این مسأله از سوی مقامات اوکراینی پروژه امریکا را با شکست رو‌به‌رو کرد.

افشای حمایت انگلیس از جنایت امریکا در فاجعه پرواز 655

  خبر دیگر اینکه، با گذشت ۳۴سال از جنایت ارتش امریکا در شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی «پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر» بر فراز خلیج‌فارس و شهادت تمام سرنشینان آن، همچنان ابعاد بیشتری از این کشتار افشا می‌شود. پرونده‌هایی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه لندن خارج شده‌اند نشان می‌دهد دولت مارگارت تاچر نخست‌وزیر اسبق انگلیس بلافاصله از این جنایت امریکا حمایت کرده و حتی در پنهان‌کاری آن نیز همکاری داشته است. به گزارش فارس، وبگاه «دی‌کلسیفاید یو.کی» در مطلبی با اشاره به این اسناد، نوشت: «واشنگتن مدعی شد نیرویش برای دفاع از خود اقدام کرده است، اما این درست نبود. آن‌طور که پنتاگون ادعا کرده بود، این هواپیما «خارج از مسیر هوایی تجاری تعیین‌شده» حرکت نکرده بود، همچنین با «سرعت زیاد» به سمت ناو وینسنس ارتفاع کم نکرده بود؛ بنابراین ایالات‌متحده یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی را سرنگون کرد و به طور عامدانه سعی کرد آن را پنهان کند. حدود ۶۶کودک در میان ۲۹۰غیرنظامی کشته ‌شده بودند.» جان مک‌ایووی، روزنامه‌نگار باسابقه نگارنده این مطلب توضیح داد: «امریکا نمی‌توانست روی هیچ دولت دیگری بجز انگلیس برای حمایت از خود حساب کند. در ۲مارس ۲۰۰۰، رابین کوک وزیر امور خارجه بریتانیا با ژنرال امریکایی کالین پاول که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ به‌عنوان مشاور امنیت ملی رونالد ریگان خدمت کرده بود، ملاقات کرد. پاول در طول بحث صریح صحبت کرد و کوک مجاب شد تا به حفاظت از راز این ژنرال امریکایی متعهد شود.» این گزارش ادامه می‌دهد: «پاول بویژه یادآور شد  پس از سرنگونی پرواز ۶۵۵ توسط ایالات‌متحده، چارلز پاول وزیر خصوصی امور خارجه تاچر «بلافاصله از داونینگ استریت زنگ زد تا بپرسد امریکایی‌ها می‌خواهند دولت بریتانیا چه بگوید.» بنابراین دولت بریتانیا با وجود کشته‌ شدن صدها غیرنظامی که اکثر آنها شهروندان ایرانی بودند، فوراً از ایالات‌متحده حمایت کرد.» در مکاتبات خصوصی تاچر با ریگان، وی حتی در مورد پیامدهای مثبت این حمله گمانه‌زنی کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد این حادثه حداقل به سران ایران کمک کرده است که نیاز فوری به پایان دادن به درگیری‌های خلیج‌فارس را بپذیرند.»

استقبال حماس از نتایج نشست سه جانبه تهران

 شنیدیم که، عضو برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نشست تهران را گامی بلند به سوی بازیابی همبستگی منطقه توصیف کرد. به گزارش ایرنا، سامی ابوزهری دیروز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: از نشست تهران استقبال می‌کنیم و آن را گامی بلند به سوی بازیابی همسبتگی منطقه‌ای و تقویت عوامل قدرت آن می‌دانیم. وی افزود: بر نقش روسیه در مقابله با سیاست‌های یکجانبه گرایی و سلطه‌طلبانه دولت امریکا تأکید می کنیم. ابوزهری نوشت: از تأکید این نشست بریکپارچگی سرزمینی، استقلال و حاکمیت ملی سوریه نیز استقبال می‌کنیم. گفتنی است هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه برای حل‌ و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه روز سه شنبه با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد.

شناسایی ۱۰۰ کلاهبردار انتخاباتی

  با خبر شدیم که، مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان  با اشاره به شناسایی 100 نفر کلاهبردار انتخاباتی در طول انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای نگهبان از ۶۰ نفر آنها شکایت و دادگاه ۳۰ نفر را محکوم کرد. به گزارش تسنیم، امین‌الله زمانی در نشستی با مدیران رسانه‌های استانی در این باره توضیح داد: این افراد با سوء استفاده از نام شورای نگهبان و با این ادعا که در تأیید صلاحیت‌ها نقش دارند، در واقع اقدام به خرید و فروش صلاحیت می‌کردند، در حالی که تحقیقات نشان داد هیچ ارتباطی با مجموعه شورای نگهبان نداشته‌اند. در ضمن اگر فردی هم پیدا شود که در این حوزه مدعی باشد، زیر ذره‌بین شورای نگهبان قرار می‌گیرد و جلوی بازارگرمی آنها را می‌گیریم. وی با بیان اینکه تاکنون در هیچ‌کدام از پرونده‌های تخلفات انتخاباتی اثری از دخالت ناظران شورای نگهبان دیده نشده است، افزود: شورای نگهبان به هیچ‌وجه در احراز، تأیید یا رد صلاحیت‌ها تحت تأثیر جناح‌ها و حزب‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد و هیچ شخصیت سیاسی یا غیرسیاسی نمی‌تواند ادعا کند که نفوذی در شورای نگهبان دارد و می‌تواند در این شورا لابی‌گری کند.

حمایت ایران از توافق آتش‌بس در یمن

  دست آخر اینکه، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران از توافق آتش‌بس در یمن برای پایان دادن به درد و رنج مردم یمن از جمله کودکان حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست روز سه‌شنبه به وقت محلی شورای امنیت درباره حفاظت از کودکان در مخاصمات مسلحانه گفت: سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱، تعداد ۲۷۴۸ مورد نقض حقوق جدی را علیه کودکان یمنی از جمله تعداد زیادی کشته و معلول ثبت کرده است. نماینده ایران در سازمان ملل تأکید کرد: پایان دادن به درگیری‌های جاری، جلوگیری از وقوع مجدد آنها و تضمین رعایت کامل و مؤثر طرف‌های درگیر با قوانین بین‌المللی بشردوستانه، همگی برای حمایت از کودکان در مخاصمات مسلحانه ضروری است. تخت‌روانچی ادامه داد: علاوه بر این پرداختن به علل اساسی مخاصمات ضروری است. کودکان بارها در مخاصمات به خدمت گرفته شده‌اند تا خانواده‌های خود را حمایت مالی کنند و مشکلاتی مانند فقر، عدم دسترسی به آموزش باکیفیت و فرصت‌های شغلی و همچنین تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و محاصره اقتصادی همچنان نقش مهمی در ارتکاب چنین نقض‌های جدی ایفا می‌کنند. وی از دبیرکل خواست تا با تمرکز بر اثرات مخرب تحریم‌های یک‌جانبه بر حفاظت از کودکان در چنین وضعیت‌هایی، ارزیابی از علل اصلی درگیری‌ها ارائه دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/5/620508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها