رئیس سازمان صدا و سیما در برنامه «صف اول» مطرح کرد

فعالان فرهنگی را مکمل رسانه ملی می دانیم


گروه فرهنگی/  پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما شامگاه سه‌شنبه ۲۸ تیرماه در برنامه «صف اول» در شبکه خبر حضور یافت و به ارائه گزارشی از عملکرد خود در طول این چند ماهه ریاستش بر سازمان صداوسیما پرداخت.
برنامه‌ریزی عجیب این گفت‌و‌گو و همزمانی آن با پوشش زنده رویداد مهم نشست مشترک رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه که باعث منقطع شدن گفت‌و‌گو با رئیس رسانه ملی شد، از نکات قابل تأمل بود و مشخص نیست با توجه به مشخص بودن این همزمانی چرا گزارش کار پیمان جبلی به زمانی دیگر موکول نشد.
پیمان جبلی در شروع سخنانش درباره نقدها بیان کرد: «ما اگر خود را به‌عنوان رسانه ملی سازمان ارتباطی می‌دانیم نیاز داریم به نقد، و نیاز داریم به آنچه که در نتیجه عملکرد ما گفته می‌شود. آنچه را که در فضای رسانه‌ای کشور وجود دارد ما به‌عنوان فرصت تلقی می‌کنیم.»او ادامه داد: «اگر تمام تولیدکنندگان، محتوای فاخر اصیل رو به جلو حرکت کنند، کمک به رسالت سازمان و چنانچه ضریب نفوذشان افزایش یابد کمک به رسانه ملی است.»
جبلی در ادامه در پاسخ به نحوه برخورد با تولیدات و محتوای مخرب و برخی آثار شبکه خانگی پاسخ داد: «ما در رویکرد تحولی در راهبردهای دوره جدید تحول در محتوا، رویکرد و سازوکاری را الگوی خود قرار دادیم که یکی از آنها رفتار هم‌افزایی است که می‌تواند رویکرد باشد. این یعنی هر رسانه‌ای را که در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه «هم افزا» باشد، همکار بدانیم.»
رئیس صداوسیما بیان کرد: «ما از وجود فعالان فرهنگی نه تنها استفاده می‌کنیم که مکمل خود می‌دانیم. وظیفه سازمان در قانون مشخص است وظیفه ما تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است که قانون برعهده ما گذاشته است، نزدیک‌ترین قانون در این زمینه قانون بودجه ۱۴۰۱ است. در رویه قضایی هم که وجود دارد صداوسیما را مسئول می‌دانند.»
او اضافه کرد: «ما به فعالان فرهنگی و سازمان‌های رسانه‌ای در فضای فرهنگی نگاه «هم افزا محوری» داریم و به‌عنوان فرصت نگاه می‌کنیم.»
جبلی تصریح کرد: «البته اگر جایی هم ملاحظه کنیم که در صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی خلاف فرهنگ اصیل و هنجارهای اخلاقی و آنچه مردم به‌عنوان هنجار می‌دانند خلافی باشد قطعاً در تعامل با سکوی انتشار یعنی پلتفرم‌ها، سعی می کنیم آن را برطرف کنیم و اگر به نتیجه نرسد از ابزارهای قانونی بهره می‌گیریم.»او افزود: «بخش عظیمی از فعالان این عرصه در هم‌افزایی و تعامل با سازمان [صدا و سیما] مشغول فعالیت هستند ما با آنها ارتباط داریم و حتی می‌توانیم از امکانات سازمان استفاده کنیم برای اعتلای آنها و شاخص آنها تولید محتوای فاخر فرهنگی است.»جبلی در بخش دیگر در حوزه خبر و اینکه پیشرفت در این حوزه چطور بوده است بیان کرد: «شاید هنوز به میانه راه هم در حوزه سیاست‌های تحولی نرسیده‌ایم. ما در این ده ماه فرصتی را برای آسیب شناسی دوره‌های گذشته در حوزه اطلاع‌رسانی و خبر گذاشتیم، از مشورت‌ها بهره گرفتیم و تلاش کردیم به گونه‌ای حرکت کنیم که بتوانیم قدم به قدم سیاست‌ها را ایجاد کنیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/23/620513/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها