اخبار


با هدف مشارکت نهادهای مردمی در تصمیم‌سازی و اجرا برگزار می‌شود
تهران میزبان «رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران 1401»

گروه سیاسی/ در راستای تحقق اهداف دولت مردمی مبنی بر حضور و مشارکت مردم در تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت در حوزه‌های مختلف اجرایی و اداره کشور، «رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران 1401» دوم تا چهارم مردادماه در تهران برگزار می‌شود. در این رویداد شرکت‌ها، مجموعه‌ها و گروه‌های مردمی فعال در نقاط مختلف کشور؛ یافته‌ها، رویکردها و نتایج عملکرد خود را در حل مسائل و چالش‌های مناطق مختلف کشور و مردم با مدیران درمیان خواهند گذاشت.
به گفته سید احمد عبودتیان، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، هدف از این رویداد ایجاد پیوند میان این تشکل‌ها و نهادهای اجرایی و مدیران در حوزه‌های مخلتف است.
دفاع مقدس؛ الگوی برتر مشارکت
وی روز گذشته طی یک نشست خبری در تشریح اهداف این رویداد، با اشاره به اینکه دخیل کردن مردم در حاکمیت و امنیت کشور یکی از رویکردهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران بوده است که متأسفانه در دوره‌های گذشته این نگاه و رویکرد کمرنگ شده است، اظهارکرد: دفاع مقدس نقطه اوج این رویکرد بود که دیدیم به‌ دلیل مشارکت مردم حتی یک وجب از خاک کشور نیز به دشمن واگذار نشد. وی با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های گذشته در اداره جمهوری اسلامی ایران از این الگو فاصله گرفته شده است، یکی از دلایل این امر را جایگزین کردن الگوهای شرقی و غربی دانست و افزود: این در حالی است که اوج الگوی مردمی، جهاد‌سازندگی است که مردم در بطن حکمرانی کشور قرار گرفتند و بعدها همان الگوی مردمی را به وزارتخانه تبدیل کردیم.
کرونا؛ آخرین نمونه موفق مشارکت‌های مردمی
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، با بیان اینکه دولت سیزدهم از زمانی که روی کار آمد برای حل مشکلات به جا مانده از دوره قبل بر اصل مشارکت مردمی تأکید داشت، اظهار کرد: از آنجا که مشارکت مردم در اداره کشور کاهش یافته است، رهبر معظم انقلاب امروز آتش به‌ اختیار را اعلام کردند تا آنجا که مردم در حل بحران‌هایی مانند سیل و زلزله برای حل مشکلات پیشقدم شدند. عبودتیان با اشاره به مشارکت حاکمیتی مردم در بحران کرونا، گفت: مردم با رعایت مسائل بهداشتی و کمک‌‌های کوچک و پویش‌های رسانه‌ای که داشتند، موفق شدند اتفاق بزرگی را در کاهش آمار ابتلا به کرونا رقم بزنند. به عبارتی وقتی به نیروهای مردمی که مانند خون در رگ‌های نظام هستند اتکا کنیم، حرکت و پویایی نظام محقق خواهد شد، اما در صورت عدم مشارکت مردم، اندام‌ها به خوبی حرکت نخواهد کرد چراکه فلسفه جمهوری اسلامی ایران تکیه بر مردم است.
حضور بابرنامه دانش‌بنیان‌ها در رویداد
وی همچنین با تأکید بر اینکه دولت به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات کارآمد برای حل چالش‌ها تأکید دارد، گفت: در این رویداد هم‌افزایی قرار است شبکه‌ای از دستیاران ایجاد شود تا بتوانیم شاهد حضور مردم در ساحت تصمیم‌سازی، اجرا و نظارت باشیم. عبودتیان با بیان اینکه در رویداد هم‌افزایی و مدیریت ایران، قرار است مسائلی مانند اقتصاد کلان، مدیریت شهری، اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر مورد توجه قرار گیرد، اظهارکرد: البته در آینده قرار است به‌ صورت تخصصی در حوزه‌هایی مانند آموزش‌وپرورش یا کارآفرینی ورود کنیم و دبیرخانه دائمی آن برای حل مسائل مردم با کمک دولت‌ها دایر شود. 

شهادت ۲ مرزبان در درگیری با گروهک‌های تروریستی

معاون فرهنگی و اجتماعی مرزبانی فراجا از درگیری مسلحانه مرزبانان با گروهک‌های تروریستی و معاند خبر داد و گفت: در این عملیات دو نفر از دلاورمردان مجاهد مرزبانی به نام‌های ستوان دوم «مهدی محمدی نسب» و استواردوم «علی فاضلی شاد» در مرز بانه به فیض شهادت نائل آمدند. به گزارش ایرنا، سرهنگ شیراوژن اظهارداشت: سه‌شنبه شب مرزبانان غیور ایران اسلامی در راستای حراست از کیان ایران اسلامی حین پایش نوار مرز با افراد مسلح تروریست که قصد داشتند از دو نقطه مرزی در هنگ‌های پاوه و بانه وارد کشور شوند، مواجه شدند. وی با اشاره به اینکه مرزبانان با آتش سنگین و مقابله مقتدرانه مانع از نفوذ تروریست‌ها به داخل کشور شدند، افزود: در این دو عملیات، یک گروهک تروریستی منهدم و مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات کشف شد. مراسم تشییع این دو مرزبان عصر دیروز در بانه برگزار و سپس پیکر مطهر آنان به قزوین و کرمانشاه منتقل شد.

 لغو دو مصوبه دولت از سوی مجلس

رئیس مجلس ‌شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، دو مصوبه دولت درباره «تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱» و «کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱» را مغایر قانون اعلام کرد. به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز گذشته با اعلام اینکه این تصمیم با پیگیری‌های کمیسیون و برگزاری جلسات متعدد هیأت تطبیق قوانین مجلس اتخاذ شده، تصریح کرد: دولت مکلف است مجدداً مصوبه هیأت امنای صندوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و شورای عالی کار را در دستور کار قرار بدهد و امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیأت وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با ۳۸ درصد موافقت کند و هر چه سریع‌تر پرداخت حقوق بازنشستگان در کشور با عدد جدید انجام شود.

در دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با فرمانده عمانی تأکید شد
توسعه روابط دفاعی ایران و همسایگان

دریابان «سیف بن ناصر الحربی» فرمانده نیروی دریایی سلطنت عمان پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، با حضور در ستاد کل نیروهای مسلح با سرلشکر باقری دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اهمیت حیاتی تنگه هرمز و دریای عمان به‌عنوان یکی از زمینه‌های همکاری نزدیک دو کشور، خاطرنشان کرد: امروز ناوگان‌های ایران در سواحل دو کشور رفت و آمد دارند و ما نیز از میزبانی عمان نسبت به شناور‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی قدردانی می‌کنیم. وی افزود: ایران در راستای توسعه روابط با کشور‌های همسایه گام برمی‌دارد و به همین جهت، ما در حوزه روابط دو کشور بویژه روابط میان نیرو‌های مسلح دو کشور هیچ‌گونه محدودیتی قائل نیستیم. باقری در این دیدار اظهار داشت: جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های عمده‌ای برخوردار است که خصوصاً در حوزه صنعت دفاعی و روابط نظامی هیچ‌گونه محدودیتی برای ارتباط وجود ندارد و تمام امکاناتی که در نمایشگاه وزارت دفاع مشاهده کردید، می‌تواند در اختیار شما قرار گیرد. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین با اشاره به حضور بیگانگان در منطقه تأکید کرد: به‌طور قطع حضور بیگانگان در منطقه مشترک دو کشور تأثیری جز ناامنی ندارد و قطعاً گسترش روابط نظامی ایران و عمان در امنیت‌بخشی منطقه به نفع ملت‌های منطقه بویژه مردم دو کشور است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/2/620520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها