رئیس جمهور با اشاره به رویکرد فعالانه دولت در حوزه تعاملات بین المللی عنوان کرد

همسایه محوری نتیجه می‌دهد


گروه سیاسی/ افزایش سطح مناسبات تجاری، از کلمات دیپلماتیک در مذاکرات و نشست‌های سیاسی، به واقعیت‌های میدانی و اعداد عینی تبدیل شده است. گذشته از سفرهای همسایگان شمالی ایران به تهران که به امضای توافقنامه‌های متعدد منتهی شد، ورود نخستین قطار ترانزیتی آسیای مرکزی به تهران در یک ماه اخیر، یک رویداد مهم در این رابطه بود. درعین حال، امضای تفاهمنامه با هدف عقد قرارداد 40 میلیارد دلاری نفتی و گازی میان ایران و روسیه، گواه دیگری بر این مدعا است. این‌ها و شواهد دیگر، نشان دهنده به ثمر نشستن رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی، یعنی سیاست همسایگی در یک سال گذشته است. سیاستی که در آن، بر تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری میان ایران و همسایگان تأکید می‌‌شود، به جای اینکه همچون گذشته، نگاه‌های منتظر به سمت غرب باشد یا اینکه مناسبات تجارت خارجی ایران به برجام گره زده شود. باوجود این، روندی که آغاز شده، در ابتدای مسیر است و همان طور که آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت به آن اشاره کرد، نیازمند گام‌های همگرا و همراستای بخش‌های مختلف دولت است. به عبارت دیگر، دستگاه‌های دولتی، به ویژه بخش‌های اقتصادی باید با حرکت در این مسیر، ظرفیت‌های مغفول مانده را فعال و از فرصت تاریخی پیش آمده برای ایران حداکثر بهره را ببرند.
 ضرورت پیگیری دستگاه‌ها برای اجرای توافقات
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت، به مذاکرات سران کشورهای ضامن روند آستانه و دیدار با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: بحمدالله حرکتی که در زمینه تقویت سیاست همسایگی در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از سوی دولت مردمی آغاز شده در حال نتیجه دادن است. در دیدارهای دوجانبه، هم آقای پوتین و هم آقای اردوغان بر اجرای توافقات صورت گرفته با کشورمان مُصِر بودند که این مسأله پیگیری مجدانه دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.
 مأموریت به معاون اول
رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست رئیس جمهور روسیه از ایران برای تکمیل خط راه‌آهن رشت-آستارا، به معاون اول خود مأموریت داد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای این کریدور مهم ترانزیتی را پیگیری و زمانبندی دقیق آغاز و تکمیل آن را ارائه کند.
 تبریک رئیس جمهور به المپیادی‌ها
آیت‌الله رئیسی در ادامه این نشست، ضمن تبریک موفقیت‌های چشمگیر دانش‌آموزان کشورمان در المپیادهای بین‌المللی، به دانش‌آموزان مدال‌آور، معلمان و فعالان نظام آموزشی کشور، با تأکید بر لزوم استمرار حمایت‌های دولت از دانش‌آموزان مستعد برای تکرار موفقیت‌ها، از وزیر آموزش‌ و پرورش خواست زمینه را برای ارتقای علاقه‌مندی و تحصیل دانش آموزان نخبه در رشته‌های علوم انسانی هم فراهم کند.
قدردانی از برگزارکنندگان میهمانی غدیر
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم میهمانی ۱۰ کیلومتری در روز عید غدیر تصریح کرد: این اقدام ارزشمند که جلوه باشکوهی از آوردن غدیر به متن جامعه و خانواده است، الگوی بسیار خوبی برای مناسبت‌ها و دیگر مفاهیم ارزشمند دینی خواهد بود که جامعه را در برابر بسیاری از تهاجمات مخرب ضددینی مصون خواهد کرد. آیت‌الله رئیسی با قدردانی از مردم برای حضور پررنگ در این جشن بزرگ، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست، با توجه ویژه به تجربه برگزاری جشن مردمی غدیر، الگوپردازی برای برگزاری رویدادها و مراسم‌های آیینی خلاقانه جدید را دستور کار قرار دهد.
 مسئولان با مردم گفت‌وگو کنند
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت گفت‌وگوی مستمر مسئولان دستگاه‌های اجرایی با مردم و پاسخ به سؤالات افکارعمومی، خطاب به مسئولان این دستگاه‌ها گفت: لازم است در تبیین اقدامات و عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود فعال‌تر و جدی‌تر عمل کنید. این حق مردم است که از اقدامات و روندها در دستگاه‌های اجرایی اطلاع کامل داشته باشند. آیت‌الله رئیسی همچنین ضرورت پاسخ بهنگام نسبت به شبهات و القائات نادرست از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی را مورد تأکید قرار داد و افزود: شما وظیفه دارید در مواجهه با کسانی که در جامعه القای شبهه نموده یا برای مردم گره ذهنی ایجاد می‌کنند، منفعل نباشید و سؤالات و شبهات را با ارائه توضیحات متقن و دقیق پاسخ دهید.
در پرداخت مطالبات گندمکاران وقفه ایجاد نشود
وی همچنین پس از استماع گزارشی از وزارت جهاد کشاورزی، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران، با قدردانی از کوشش ارزشمند کشاورزان در تأمین این کالای استراتژیک برای کشور، به مسئولان مربوطه دستور داد تا اجازه ندهند در پرداخت مطالبات گندمکاران وقفه‌ای ایجاد شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7961/1/620531/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها