اخبار


ایران دهمین فولادساز دنیا  شد

انجمن جهانی تولید فولاد، کل تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال‌جاری میلادی را ۱۳.۶میلیون تن اعلام کرد و از حفظ جایگاه دهمی ایران در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا طی این دوره خبر داد.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی تولید فولاد نشان می‌دهد کل تولید فولاد دنیا در نیمه نخست سال‌جاری میلادی ۵.۵درصد کاهش یافته و به ۹۴۹میلیون تن رسیده است. در نیمه نخست سال قبل ۱۰۰۴میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده است. بر اساس این گزارش کل تولید فولاد ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال بالغ بر ۱۳.۶میلیون تن بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۸درصد کاهش داشته است. چین با تولید ۵۲۶میلیون تن به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا در این دوره شناخته شده است. با این حال تولید فولاد چین در این دوره ۶.۵درصد کاهش داشته است. هند نیز با تولید ۶۳.۲میلیون تن و ژاپن با تولید ۴۶میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. تولید فولاد امریکا به‌عنوان چهارمین تولیدکننده فولاد دنیا نیز ۲.۲درصد کاهش یافته و به ۴۱.۱میلیون تن رسیده است. روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل به ترتیب رتبه‌های پنجم تا نهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

 
عراق به دنبال تجارت 24 میلیارد دلاری با ایران

رئیس اتاق بازرگانی العماره عراق با تأکید بر اینکه تجار عراقی انتظار دارند حجم تجارت با ایران از ۲۴میلیارد دلار عبور کند، گفت: تحقق این امر به اراده و خواست دو طرف بویژه بخش خصوصی ایران بستگی دارد.
علا ولی علی افزود: ایران در تخصیص تعرفه‌های تجاری در عراق در ردیف سوم قرار دارد. از این جهت بین ایران و چین رقابت وجود دارد. درخواست ما این است که با اختصاص تعرفه‌های تجاری بیشتر از سوی ایران، روابط تجاری ایران و عراق توسعه بیشتری پیدا کند.
رئیس اتاق بازرگانی العماره در نشست هیأت تجاری سه استان دیاله، بابل و العماره در تهران به برخی موانع پیش‌روی پیشبرد روابط دو کشور هم اشاره کرد و افزود: هدف ما از این سفر این است که با ارتباط و آشنایی بیشتر با شرکت‌های ایرانی از محصولات آنها مطلع شده و همکاری‌ها را افزایش دهیم.
یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق هم در این نشست چشم‌انداز تجاری تهران- بغداد را دستیابی به حجم 20میلیارد دلار در سال دانست و گفت: تا 15سال آینده بازار ایران و عراق بزرگ‌ترین محیط فعالیت اقتصادی دو کشور خواهد بود. در زمینه  انواع کالا‌ها و طرح‌های بزرگ اقتصادی امکان فعالیت وجود دارد. بنابراین کسانی که امروز شروع‌کننده و در خط مقدم باشند، ۱۵سال بعد موفق‌ترین خواهند بود.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه عراق در سال‌های اخیر همواره شریک تجاری دوم یا سوم ایران بوده است، گفت: در حال حاضر در تجارت ایران و عراق توازن وجود ندارد و کفه صادرات ایران به عراق سنگینی می‌کند. توافق شده است این توازن برقرار شود، لذا فرصت خوبی برای تجار دو کشور خواهد بود.
در ادامه سلام غازی ابراهیم، رئیس اتاق صنایع استان دیاله هم کیفیت و قیمت کالاهای صنعتی ایران را مناسب توصیف کرد و گفت: تمایل داریم هرچه بیشتر از نمایشگاه‌های تجاری ایران دیدن کنیم و در مقابل در نمایشگاه‌های تجاری عراق پذیرای شما باشیم.

 
صدور کارت ۵ ساله بازرگانی برای صادرکنندگان رتبه‌دار

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تأیید شفاهی رئیس‌‌جمهور را برای رتبه‌بندی صادرکنندگان گرفته‌ایم تا تمدید کارت برای صادرکننده رتبه‌دار ۴ تا ۵ ساله باشد، اظهار داشت: طی ۹ماهی که از حضور ما در این سازمان می‌گذرد، بیش از یک هزار و 900 جلسه با بازرگانان داشته‌ایم تا مسائل احصا شود و برای حل آن تلاش کنیم.
او درخصوص مشکلات صادرات گفت: ۱۰درصد مشکلات مرتبط با تحریم و ۹۰درصد مربوط به خود تحریمی است که البته تحریم‌های خارجی را به راحتی می‌توان حل کرد.
پیمان‌پاک با اشاره به اینکه اکنون زمان تقابل دولت و بخش خصوصی نیست، تصریح کرد: طی ۹ماه گذشته بیشترین تعامل و همراهی را با بخش خصوصی داشتیم. اقدامات و گشایش‌های صورت گرفته در حوزه تجارت باید بیشتر و بهتر اطلاع‌رسانی شود.
او درخصوص بازگشت ارز که یکی از مشکلات بزرگ تجار است، عنوان کرد: نمی‌توان گفت صادرات می‌کنیم اما ارز برنگردد. با کمک بخش خصوصی روش‌های بازگشت ارز را تسهیل کرده‌ایم.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، همه گروه‌های کالایی بجز چند صنعت بزرگ مثل پتروشیمی و فولاد می‌توانند واردات در برابر صادرات داشته باشند.
او درخصوص احیای شورای عالی صادرات با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی افزود: وقتی شورای عالی صادرات اختیار اصل ۱۳۸ و ضمانت اجرایی ندارد، مزاحم مردم و تجار است و در این راستا شورای عالی تجارت با اختیار اصل ۱۳۸، پاراف رئیس‌جمهور را گرفته و منتظر تصویب هیأت دولت است که امیدواریم بزودی انجام شود.
معاون وزیر صمت ادامه داد: به زمان نیاز است تا ساختار سازمان توسعه تجارت ایران اصولی و حرفه‌ای شده و بتواند کارها را با کارایی لازم انجام دهد.
 
مهلت ثبت‌نام صادرکنندگان تا  5 مردادماه

فرایند انتخاب صادرکننده نمونه ملی سال ۱۴۰۱ در سایت سازمان توسعه تجارت آغاز شده است و صادرکنندگان می‌‌‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان،  فرم‌‌های لازم را به صورت آنلاین تکمیل کنند.
سامانه ثبت‌نام متقاضیان در پرتال رسمی سازمان توسعه تجارت ایران فعال است و صادرکنندگان کشور می‌توانند تا تاریخ 5 مرداد نسبت به ثبت‌نام در این رویداد ملی اقدام کنند.
مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب در هر گروه، آمار صادرات و رشد آن، تنوع بازارهای هدف صادراتی، نام و نشان تجار، کیفیت کالای صادراتی، سطح فناوری، ارزش افزوده محصولات صادراتی، حضور در کنسرسیوم‌های صادراتی، اشتغال مولد و دائمی و مهارت‌های فنی و تخصصی بنگاه‌های صادراتی در حوزه بازاریابی و صادرات است.
امسال بیش از 70گروه کالایی و خدماتی در زیرمجموعه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، محصولات صنعتی و معدنی، خدمات فنی و مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و غیره به رقابت پرداخته‌اند که در نهایت با توجه به تعداد متقاضیان و عملکرد صادراتی سال 1400، حداکثر 50صادرکننده نمونه ملی انتخاب می‌‌شوند.
در تقویم رسمی کشور 29مهرماه روز«ملی» صادرات نامگذاری شده است و طبق مصوبه هیأت وزیران، سازمان توسعه تجارت ایران موظف است هر ساله با تشکیل کارگروه ویژه متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک، سازمان ملی استاندارد و سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تعیین شاخص‌های ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی و معرفی آن در روز ملی صادرات اقدام کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7963/12/620728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها