یک راهنما برای شناخت نمادها


جمشید 
حقیقت شناس نقاش

​​​​​​​کتاب «فرهنگ نمادها» را  که 3جلدی و اثر ژان شوالیه آلن گربران است  پیشنهاد می‌کنم که دوستداران کتاب بخوانند. این سه جلد توسط خانم سودابه فضائلی ترجمه شده است. از نام کتاب پیداست که درباره نمادها و اساطیر، نکات ارزشمندی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، نمادهایی که هر روز با آن مواجهیم اما معنای درستی از آن نمی‌دانیم. قطعاً ما نمی‌توانیم هیچ چیز را بدون شناخت نمادها تأویل یا تفسیر کنیم. کاربرد نمادها در ادبیات و هنر هم بسیار زیاد است. نماد در همه‌جا کاربرد دارد. چه در جامعه‌شناسی و چه در روانشناسی. حتی در مردم‌شناسی هم پایگاه ویژه خود را دارد، مثلاً در علم روانشناسی اگر تأویل نوع حرف زدن یک آدم را بشناسید، متوجه می‌شوید که چه رفتاری با او داشته باشید. یا در مناسبت‌های اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی. با این کتاب به آنچه که در فرهنگ مشرق زمین وجود دارد، آشنا می‌شویم. در خلال همین نمادها به اسطوره‌ها می‌رسیم اینکه از کجا آمده‌اند و چه تغییراتی در پی داشته‌اند. و وقتی آنها را با ذهن خودمان قیاس می‌کنیم می‌بینیم که مباحث کتاب روشنگری می‌کند.
پیشتر هم خانم فضائلی درباره این کتاب گفته بود: «در فرهنگ نمادها از یونان  و رم گرفته تا هند و سلتی‌ها نمادها مطرح می‌شوند، البته در ایران پژوهشی مانند فرهنگ‌ نمادها وجود ندارد. هر کشور و قلمرو باستانی سرشار از نماد است چون نمادها در هر دوره‌ تغییر می‌کنند. ضدیتی که در نمادها وجود دارد اعم از مثبت و منفی، اهریمنی و هورمزدی به اندازه‌ای قوی و گسترده اند که اگر همه آنها را بررسی نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید.»
نماد در تمام لحظات زندگی ما وجود دارد، اما خیلی‌ها از وجود و حضورش بی‌اطلاعند. این کتاب کمک می‌کند  با مفاهیم نمادها بیشتر آشنا شویم. بدانیم هر چیز نماد و معنای خاص خود را دارد و  طی زمان معنا و مفهومش تغییر کرده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7963/24/620768/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها