اخبار


نگهداری بیش از ۷۰ هزار نمونه ژنتیکی در بانک ملی ژن گیاهی ایران

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون بیش از ۷۰ هزار نمونه ژنتیکی شامل بذر و اندام‌های رویشی در بانک ملی ژن گیاهی نگهداری می‌شود.
به گزارش «ایران» به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، گودرز نجفیان رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی گفت: نگهداری از نمونه‌های ژنتیکی گیاهی به منظور حفظ این ارقام از خطر انقراض در طبیعت با وجود تغییرات اقلیمی انجام می‌شود به طوری که این نمونه‌ها برای بهره‌برداری و استفاده نسل‌های آینده حفظ می‌شوند.
وی با بیان اینکه این مؤسسه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال گذشته موفق به معرفی ۲۸۳ رقم بذر ارقام زراعی آبی شده است، اظهار داشت: در هشت سال اخیر سالانه ۱۵ رقم اصلاح شده جدید در حوزه محصولات زراعی اساسی همچون گندم، جو، لوبیا، باقالا، ماش، تریتیکاله، ذرت، سورگوم، کلزا، آفتابگردان، گلرنگ، کنجد، سویا، یونجه، شبدر، ارزن، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان به کشاورزان معرفی شده است.
این مقام مسئول تعداد ارقام معرفی شده در این سال‌ها را ۱۲۰ رقم عنوان کرد و گفت: ارقام معرفی شده که پس از تحقیقات فراوان به نتیجه رسیده دارای پتانسیل عملکرد بالاتر، تحمل به کم آبی و در مواردی متحمل شوری و خشکی آب و خاک هستند و با تغییرات اقلیمی سازگاری بهتری دارند.
نجفیان افزود: این ارقام همچنین دارای ارزش غذایی مناسب و با کیفیت مطلوب، مشتری‌پسند و مدنظر زنجیره فرآوری تا مصرف هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی:
در برخی داروهای دامی کاهش قیمت خواهیم داشت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به دامداران این قول را می‌دهیم که در بعضی از داروها نه تنها افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه بعضی از داروها و واکسن‌ها نیز کاهش قیمت خواهند داشت.
سید محمد آقامیری در گفت‌وگو با ایرنا مستقر در نمایشگاه رویداد مدیریت ایران ۱۴۰۱، گفت: این نمایشگاه و رویداد هم‌افزا ایده بسیار خوبی برای حضور همه شرکت‌ها است؛ اما به نظر من باید از عمومی خارج شده ‌و تخصصی‌تر و یا به صورت بخش بخش می‌شد.
وی افزود: اینکه همه حوزه‌ها در اینجا حضور داشته باشند، امکان استفاده از آن را کمتر می‌کند. این تقسیم‌بندی با توجه به کمبودی که مدیران در وقت خود دارند، می‌توانست به آنها در بازدید از نمایشگاه کمک کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: به طور کلی ایده نمایشگاه ایده خوبی است و می‌تواند در زمینه‌های مختلف به مدیران کمک کند.
آقامیری با اشاره به تغییر نحوه تخصیص ارز در دولت سیزدهم، گفت: از نگاه تحلیلگران اقتصادی این کار بسیار ارزشمند است. به دلیل اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن بین مردم، باعث افزایش رفاه می‌شود و فاصله طبقات کاهش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: این کار بسیار سختی است به دلیل اینکه وقتی چنین کاری انجام می‌شود، قطعاً نارضایتی هم وجود دارد، اما نتیجه نهایی تغییر نحوه تخصیص ارز برای مردم بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود.
رئیس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: هر نفر سالانه به طور متوسط ۳۲ کیلوگرم مرغ مصرف می‌کند. تفاوت قیمت نهاده ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد، حداقل ۲۰ هزار تومان است. سؤال من این است که آیا میزان مصرف دهک‌های اول و دهک‌های آخر، یکسان است؟ جواب خیر است.
آقامیری افزود: بنابراین کسانی که در دهک‌های هفتم تا دهم قرار دارند و در واقع پولدارتر هستند، یارانه بیشتری دریافت می‌کردند که عادلانه نبود و دولت آن را عادلانه کرد.
وی تأکید کرد: در حوزه واکسن‌ها و داروهای دامی، به دامداران عزیز این قول را می‌دهیم که در بعضی از داروها نه تنها افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه با روش‌هایی که سازمان دامپزشکی کشور در پیش گرفته، حتی بعضی از داروها و واکسن‌ها کاهش قیمت خواهند داشت.
آقامیری با تأکید بر اینکه هیچ کمبود نهاده‌ای در بازار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: حتی مازاد هم وجود دارد. آرام آرام تولیدکننده به وضع موجود اطمینان پیدا می‌کند و حدود سه ماه دیگر بازار آرام شده و به شرایط قبل برمی‌گردد.


واردات بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امام(ره)

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان از واردات بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از آغاز امسال تاکنون از طریق بندر امام خبر داد.
به گزارش «ایران» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدأ)؛ امید جهان نژادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان با اعلام اینکه فرایند تأمین کالا‌های اساسی کشور حتی یک روز هم تعطیلی ندارد، گفت: اکنون دو فروند کشتی اقیانوس‌پیما به وزن ۸۰ هزار تن در لنگرگاه بندر امام(ره) آماده پهلوگیری و تخلیه است و سه فروند کشتی دیگر نیز طی هفته‌های آینده از طریق آب‌های سرزمینی ایران وارد این بندر خواهند شد.
 جهان نژادیان با تأکید بر حجم بالای ترافیک کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی در بندر امام(ره) افزود: هم‌اکنون، محموله‌های یک فروند کشتی بزرگ حامل کالا‌های اساسی در این بندر در حال تخلیه، بارگیری و ارسال به مقاصد تعیین شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه عملیات تأمین کالا‌های اساسی سرعت بیشتری گرفته است، تصریح کرد: پس از اجرای عملیات تخلیه کشتی یاد شده، یک کشتی بزرگ حامل ۷۰ هزار تن گندم و یک کشتی دیگر به وزن ۱۰ هزار تن روغن خام خوراکی، آماده پهلوگیری و تخلیه محموله خواهند شد.
جهان نژادیان همچنین از ورود سه فروند کشتی حاوی کالا‌های اساسی در هفته‌های آینده به کشور از طریق بندر امام(ره) خبر داد و خاطرنشان کرد: این کشتی‌ها حامل کالای اساسی شامل دو کشتی به وزن ۸۵ هزار تن روغن خام خوراکی و یک کشتی حامل ۶۷ هزار تن گندم است که از مجموعه خرید‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران و برای تأمین نیاز مصرفی خانوار‌ها و مصرف صنایع است.
گفتنی است، بندر امام خمینی(ره) از مبادی اصلی ورود کالای اساسی به کشور است که از آغاز امسال تاکنون، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از طریق این بندر وارد کشور شده است و ورود کالا تا پایان سال از طریق این بندر ادامه خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/9/620805/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها