پیش‌بینی فعالان اقتصادی

ایران یک میلیارد دلار کالا به قطر صادر می‌‌کند


تجارت ایران و قطر در مقطع فعلی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است و این عدد با توجه به همسایگی و پتانسیل‌هایی که دو کشور دارند بسیار اندک است. اما آغاز فعالیت  دولت سیزدهم و برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر فرصتی را ایجاد کرده است که ایران و قطر وضعیت تجاری یکدیگر را بررسی کنند. از همین رو تیم‌های مذاکره کننده دو کشور که بعضاً فعالان اقتصادی و تجار هستند، سر یک میز نشستند تا درباره آینده همکاری به تفاهم برسند. اخیراً نیز هیأت 70 نفره از ایران به قطر رفته است تا مناسبات تجاری را بررسی کنند.
در این باره نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت: با توجه به نتایج مطلوب سفر هیأت تجاری ایران به قطر پیش‌بینی شده صادرات ایران به این کشور تا ۲ سال آینده به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند که بدون تردید بخش قابل توجهی از این صادرات سهم بوشهر است.
خورشید گزدرازی اظهار کرد: این سفر پنج روزه با حضور ۷۰ شرکت صادراتی دستاوردهای بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی به همراه داشته که از جمله آنها می‌توان به نشست وزیر نیرو با هیأت همراه برای توسعه تجاری بین دو کشور اشاره کرد.
او بیان کرد: افتتاح مرکز تجاری ایران در قطر با محوریت مرکز توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتصاب رایزن اقتصادی ایران در قطر و بازدید از ظرفیت اقتصادی از جمله منطقه آزاد «حمد» از دیگر دستاوردهای سفر هیأت تجاری کشورمان به مقصد قطر است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر عنوان کرد: مشکلات صادرکنندگان ایرانی در بندر الرویس قطر نیز بررسی شده است که انتظار می‌‏رود نصب دستگاه ایکس‌‏ری در بندر یاد شده به عنوان یکی از مطالبات مهم صادرکنندگان ایرانی محقق شود.
گزدرازی یادآور شد: استقبال دولت قطر از راه‌اندازی کشتی مسافری بین بنادر جنوبی ایران و این کشور برای استفاده مسافران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از دیگر دستاوردهای این سفر است که امیدواریم تخصیص سوخت یارانه به کشتی‎های داوطلب این خط هر چه زودتر محقق شود.
او عنوان کرد: قطر در نیمه دوم سال جاری میزبان بزرگ‌‎ترین رویداد فوتبالی دنیا است که این ظرفیتی بی نظیر برای توسعه مراودات تجاری با این کشور است. در نوار ساحلی خلیج فارس استان بوشهر و بویژه بندر دیر این استان نزدیک‌ترین مسافت را با کشور قطر دارند که باید از این ظرفیت بخوبی استفاده شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/12/620808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها