معامله برد- برد ایران و روسیه با اجرای تفاهمنامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری


قرار است که روند تبدیل تفاهمنامه مشارکت ۴۰ میلیارد دلاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه به قرارداد، از همین امسال آغاز شود. به طوری که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درخصوص مدت زمان لازم برای تبدیل تفاهمنامه به قرارداد می‌‌گوید: «باید عرض کنم که بسته به پیچیدگی کار، زمان‌ها متفاوت خواهد بود. برای نمونه امضای قرارداد سوآپ گاز و سوآپ فرآورده و انتقال تکنولوژی زمان زیادی را نخواهد برد و حتی در موضوع سوآپ گاز اکنون در مراحل پایانی مذاکرات برای امضای قرارداد هستیم. اما در بقیه موارد، رسیدن به قرارداد زمان بیشتری خواهد گرفت زیرا مطالعه میدان‌های نفتی و گازی نیازمند زمان خاص خودش است که پس از آن، طرح جامع توسعه میدان تدوین می‌شود و سپس وارد مذاکرات فشرده می‌شویم، بنده امیدوارم که تا سال آینده بعضی از قراردادهای توسعه‌ای به مرحله امضای قرارداد برسد.»
با اجرایی شدن مفاد این تفاهمنامه و منتهی‌شدن به قرارداد، پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میادین گازی و تکمیل پروژه‌های ال‌ان‌جی و جمع‌آوری گازهای مشعل و ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه ۶ میدان نفتی در نظر گرفته شود که میادین کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری از جمله این میادین هستند. درخصوص آن، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) نیز می‌‌گوید: «این تفاهمنامه فصل جدیدی از روابط را میان دو کشور باز خواهد کرد.»
«ابوذر شریفی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره تفاهمنامه اخیر میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه، افزود: امضای این یادداشت تفاهم و اجرایی‌شدن آن می‌تواند تحولات مثبتی را در صنعت نفت و گاز ایران بویژه میادین گازی فراهم آورد.
وی اضافه‌کرد: پیگیری این تفاهمنامه و به نتیجه رسیدن آن باید در اولویت اقدامات شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه قرار گیرد. مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه نیاز امروز صنعت نفت و گاز کشور، سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نیاز امروز روسیه راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب برای سوآپ فرآورده‌های نفتی است، ابراز امیدواری کرد: این تفاهمنامه بتواند گام مؤثری در تحقق اهداف طرفین باشد.
وی یادآور شد: به مدد این همکاری‌های مشترک، کشور علاوه بر بهره‌مندی از عواید انتقال فرآورده‌های نفتی، گاز و حتی نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر به دریای عمان و آب‌های آزاد، می‌تواند از سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه میادین نفت و گاز بخصوص میادین مشترک بهره‌مند شود.
شریفی در پایان تصریح‌ کرد: البته در این راستا لازم است قراردادهای موجود آسیب‌شناسی شده و با انجام تغییرات لازم متناسب با شرایط میادین مورد توسعه، از قابلیت فناورانه و تجارب شرکت‌های معتبر بین‌المللی روسی استفاده شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/14/620814/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها