محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در گفت‌و‌گو با «ایران»:

در ورزش، کمبود بودجه نداریم


حامد جیرودی/ هر گاه نام پارالمپیک به میان می‌آید، بسیاری از مردم و علاقه‌مندان به ورزش یاد افتخارآفرینی‌های ورزشکاران جانباز و معلول می افتند که در میادین مختلف بازی‌های آسیایی، جهانی و المپیک به مدال‌های رنگارنگی دست پیدا کرده و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورده‌اند. ریاست کمیته ملی المپیک را محمود خسروی وفا برعهده دارد. مدیری جانباز که از سال 1379 که  مجموعه فعالیتش را آغاز کرده و حتی قبل‌تر از آن در فدراسیون جانبازان و معلولین درکنار این ستاره‌های ورزش بوده و با آنها رابطه‌ای بسیار صمیمانه دارد. تا جایی که بسیاری از ورزشکاران جانباز و معلول، مشکلات خود را به‌صورت مستقیم با او در میان می‌گذارند و خسروی وفا هم با تکیه کلام «من کارگر شما هستم» به آنها پاسخ می‌دهد. خسروی وفا که چندی پیش به‌عنوان بهترین مدیر صد سال اخیر ورزش ایران انتخاب شد، در حاشیه برگزاری گردهمایی مدال آوران پارالمپیک که هفته پیش در مشهد مقدس برگزار شد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درباره این گردهمایی گفت: «این همایش و گردهمایی مدال‌آوران 9 دوره  پارالمپیک بود که اولین دوره آن در سئول و آخرین دوره آن در توکیو برگزار شد. ما هم به‌عنوان یک جشن و دورهمی به آن نگاه کردیم و در آستانه عید غدیر و هفته امامت و ولایت برگزار شد. ما باید فضایی را به وجود بیاوریم که ورزشکاران هر چند وقت یک بار دور هم جمع شوند و تجدید خاطره کنند. وزیر محترم ورزش هم دعوت ما را پذیرفتند و برای این مراسم آمدند.»
در این گردهمایی فیلمی  از زنده یاد سیامند رحمان پخش شد. وزنه‌برداری که مردم بسیار به او علاقه داشتند و مورد توجه بود. اما با درگذشت او این سؤال پیش آمده که ستاره‌ای بین ورزشکاران جانباز و معلول هست که بتواند جایگاهی مانند سیامند پیدا کند. 
خسروی وفا در این باره عنوان کرد: «رسیدن یک ورزشکار به درجه بالایی از محبوبیت، موضوعی است که دست خود اوست. نه دست شماست و نه ما. ورزشکار باید خیلی از لحاظ اجتماعی و اخلاقی و مسائل شخصی روی خودش کار کرده باشد تا به جایگاه پهلوانی دست پیدا کند که محبوبیت هم دنبال آن باشد. اما در خصوص مدال‌آوری شک نکنید مدال دسته فوق سنگین وزنه‌برداری از آن ایران خواهد بود.»
خسروی وفا به این سؤال که ورزشکاران چطور با او ارتباط نزدیکی پیدا کرده‌اند، پاسخ داد: «نمی‌دانم. واقعاً چه بگویم. اما این را می‌دانم که اگر ارتباط خوبی نباشد، کمیت مدیریت لنگ می‌زند. هر مدیری در هر مجموعه‌ای که هست باید با افرادش ارتباط عاطفی و شخصی هم داشته باشد و خودش را از پیکره آن مجموعه بداند. به غیر از این باشد، جای سؤال دارد.»
رئیس کمیته ملی پارالمپیک درباره اینکه چطور مشکلات و دغدغه‌های ورزشکاران را سعی می‌کند برطرف کند، توضیح داد:«ابتدا که باید آنها را گوش کنیم و اگر کاری از دست‌مان بربیاید، انجام دهیم. شاید همه مشکلات را هم نتوانیم حل کنیم اما بچه‌ها همین که بدانند مشکلات‌شان پیگیری می‌شود، برایشان آرامش بخش است و می‌فهمند موضوع‌شان دغدغه کل خانواده است.»
خیلی از فدراسیون‌های ورزشی در بسیاری از اوقات به کمبود بودجه اشاره دارند. این شرایط در کمیته پارالمپیک به چه صورت است؟ خسروی وفا در این باره چنین نظر داد: «من سال‌هاست که می‌گویم بودجه زیاد هست ورزش کشور بودجه کم ندارد ولی بد هزینه می‌کنیم. ما کشور ثروتمند و قدرتمندی هستیم که در میدان‌های پارالمپیک می‌درخشیم. ما حدود 20 سال است که در هر دوره از مسابقات پارالمپیک شرکت می‌کنیم، با هواپیمای اختصاصی می‌رویم. کدام کشور بعد از ایران چنین شرایطی دارد؟ من کشور دومی را سراغ ندارم. ما همان پولی را که دولت می‌دهد هزینه می‌کنیم و به لطف خدا کمبود پول هم نداریم. در کشور ما، پول مشکل اصلی نیست و بد هزینه کردن مشکل است و سوء مدیریت باعث می‌شود که به نظر بیاید مشکلات مالی است.»
خسروی وفا در حالی چنین نظری دارد که بسیاری از ورزشکاران رشته‌های مختلف از هزینه‌های بالای فوتبال و توجه‌ها به این رشته گلایه می‌کنند. او در این باره چنین واکنشی داشت: «من در این باره با ورزشکاران هم عقیده هستم که فاصله زیادی بین فوتبال و سایر رشته‌ها هست. اما در کل معتقدم که منابع مالی برای ورزش کم نیست و باید مدیریت شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/21/620832/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها