اشتغال فناوری در آسیا، اروپا و امریکا


میترا جلیلی / طبق تازه‌ترین گزارش «استاتیستا» در سال 2022 حدود 3،32 میلیارد نفر در جهان شاغل خواهند بود درحالی که این رقم در سال 1991 حدود 2،28 میلیارد نفر بوده است. این عدد نشان از رشد 1،04میلیارد نفری افراد شاغل در جهان دارد که بخشی از این شغل‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت فناوری مربوط می‌شود. اما میزان اشتغالزایی حوزه فناوری در کشورهای مختلف چگونه است؟
امریکا دارای 8،9 میلیون شغل فناوری
طبق آمار بازار کار که توسط مؤسسه CompTIA اعلام شده، پیش‌بینی می‌شود تا پایان 2022 مجموع اشتغال فناوری در این کشور به 8،9 میلیون عدد برسد. همچنین تخمین زده شده است که ارزش اقتصاد صنعت فناوری امریکا در پایان سال 2022 به 1، 8 تریلیون دلار برسد که این رقم 9 درصد از اقتصاد ملی این کشور را تشکیل می‌دهد. طبق این آمار، متوسط دستمزد مشاغل فناوری 125درصد بیشتر از متوسط دستمزد در امریکاست و تعداد مؤسسات تجاری فناوری در ایالات متحده نیز با افزایش 5 درصدی نسبت به سال گذشته به 507 هزار عدد خواهد رسید. در امریکا متوسط حقوق توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و مهندس امنیت سایبری، سالانه بین 120تا 130هزار دلار است و البته فعالان این حوزه در «سیلیکون ولی» درآمد بیشتری دارند.
طبق این گزارش، در ژانویه 2022 چهاردهمین ماه متوالی رشد شغلی در بازار داغ استخدام 
آی تی برای امریکا رقم خورد و 243 هزار نفر به افراد شاغل در این حوزه اضافه شدند. به این ترتیب نرخ بیکاری در مشاغل فناوری امریکا از 2 درصد در دسامبر 2021 به 1،7 درصد در ژانویه 2022 کاهش یافت. بیش از نیمی از مشاغل ایجاد شده در ژانویه 2022 مربوط به سرویس‌های آی تی و توسعه نرم‌افزار بوده است. کمپانی‌های فناوری برای 7هزار و 500 نفر در حوزه پردازش دیتا، هاستینگ و سرویس‌های مربوطه و همچنین 3 هزار و 100 نفر در سرویس‌های اطلاعات ازجمله موتورهای جست‌و‌جو و 2 هزار نفر هم در تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتر اشتغالزایی کرده‌اند.
البته انفجار در مشاغل فناوری به ایالات متحده محدود نمی‌شود و در بریتانیا نیز میزان مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات در سال گذشته دو برابر شده است، به طوری که آگهی‌های شغلی مربوط به بخش فناوری، رسانه و مخابرات (TMT) بریتانیا رشد سالانه 119درصدی داشته است. آخرین گزارش KPMG نیز نشان داد که اشتغال بخش فناوری در بریتانیا با سرعتی بی‌سابقه درحال رشد است هرچند سازمان‌ها در سال 2022 با فشارهای شدید هزینه در مورد استخدام و زنجیره تأمین مواجه هستند.
290 هزار شغل فناوری برای عربستان
با وجود از دست رفتن مشاغل و تعطیلی کسب و کارهای متعدد درنتیجه شیوع کووید 19 در جهان، فوربز در گزارشی عنوان کرده است کارگران دارای مهارت‌های دیجیتال، راحت‌تر می‌توانند فرصت‌های شغلی مورد نظر خود را بیابند. آسیا که با بیش از 2،3 میلیارد کاربر آنلاین، خانه بیش از نیمی ازکاربران اینترنت جهان است و ضریب نفوذ اینترنت در آن، تنها 5 درصد پایین‌تر از میانگین جهانی است، موفق به اشتغالزایی مناسبی در حوزه فناوری شده است. با نگاهی به کشورهای منطقه می‌توان دریافت که بازار آی سی تی عربستان سعودی به ارزش بیش از 32،1 میلیارد دلار، بزرگ ترین بازار فناوری در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. در همین راستا در این کشور تلاش شده تا شغل‌های مرتبط با فناوری ایجاد شود. به این منظور عربستان سعودی از اتریش کمک گرفته که تا پایان 2022، حدود 290 هزار شغل در بخش آی سی تی این کشور ایجاد کند تا به یک بازیگر جهانی در اشتغال فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شود.
10 میلیون اشتغال فناوری در هند
در نگاهی به هندوستان نیز می‌توان دریافت بخش آی سی تی هند در دو دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و آن را به یک اهرم مهم اشتغال برای نسل بعدی کارگران تبدیل کرده است. فعالان حوزه فناوری معتقدند که اقتصاد این کشور عمیقاً تحت تأثیر تحولات سریع فناوری که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود، شکل گرفته و دگرگون شده است. در این زمینه، مهارت‌های آی سی تی برای اقتصاد دیجیتال روبه رشد، حیاتی شده است.
بر اساس داده‌های MEITY، بخش آی سی تی هند رشد چشمگیری داشته است. این بخش در سال 1998 تنها 1،2 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده بود درحالی که این رقم در سال 2018 به بیش از 7،9 درصد از تولید ناخالص داخلی هندوستان رسید. همچنین طبق این گزارش، متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها 3 درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند. با توجه به جمعیت بالای هندوستان، درحال حاضر صنعت فناوری اطلاعات این کشور تقریباً 10 میلیون اشتغال ایجاد کرده است. به‌تازگی نیز «راجیو چاندراسخار»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هند از ایجاد یک میلیون شغل دیگر توسط بخش فناوری اطلاعات تا سال 2025 در این کشور خبر داده است. وی همچنین یادآور شد: هدف ما ایجاد درآمد 400 میلیارد دلاری در بخش الکترونیک و درآمد یک تریلیون دلاری در بخش خدمات و سرویس‌های فناوری است. گفتنی است هند در ایجاد استارتاپ‌های جدید پیشتاز بوده و در سه سال گذشته به دنیا نشان داده است که حداکثر نوآوری و سرمایه‌گذاری در این کشور اتفاق افتاده است. هند در طول سه سال گذشته نزدیک به یک میلیون استارتاپ ایجاد کرده است که درمیان آنها 100 یونیکورن (شرکت استارتاپی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) نیز دیده می‌شوند.
اشتغال فناوری در اروپا
16 درصد از کاربران اینترنت جهان در اروپا جای گرفته‌اند و آمار یورواستات نشان می‌دهد که در سال 2021، حدود 9 میلیون نفر به‌عنوان متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر اتحادیه اروپا (EU) اشتغال داشته‌اند. گفتنی است که طبق آمار یورواستات، در سال 2020 حدود 8،5 میلیون متخصص آی سی تی در اتحادیه اروپا مشغول به کار بودند و در طول همه‌گیری کرونا در این سال، تعداد متخصصان این حوزه نزدیک به 600 هزار نفر در مقایسه با سال 2019 افزایش یافت؛ این بزرگ‌ترین افزایش یکساله در این اتحادیه بوده است.
طبق این گزارش، تعداد متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتحادیه اروپا از سال 2012 تا 2021 به میزان 50،5 درصد افزایش یافته است که تقریباً 8 برابر بیشتر از میزان افزایش 6،3 درصدی رشد اشتغال این اتحادیه به طور کلی است. در سال 2021 حدود 80،9 درصد از مردان به‌عنوان متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتحادیه اروپا مشغول به کار بوده‌اند درحالی که این رقم برای زنان به 19،1 درصد می‌رسد.
از میان 9 میلیون فرد شاغل در حوزه فناوری در اتحادیه اروپا، بیشترین تعداد شاغلان این حوزه در این منطقه، با 2 میلیون نفر به آلمان مربوط می‌شود که بیش از یک پنجم (22،5 درصد) از نیروی کار حوزه‌ آی سی تی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. فرانسه نیز با 1،2 میلیون شاغل در بخش آی سی تی، دومین نیروی کار بزرگ این حوزه را به خود اختصاص داده و این رقم معادل 13،9 درصد از کل اشتغال آی سی تی اتحادیه اروپاست. پس از آن ایتالیا با دراختیار داشتن 9،5 درصد از کل اشتغال آی سی تی اتحادیه اروپا جای گرفته است. همچنین تجزیه و تحلیل آگهی‌های شغلی سوئیس در 7 سال گذشته نشان می‌دهد تقریباً در  نیمی از آگهی‌های شغلی این کشور (49 درصد)، حداقل نیاز به یک مهارت دیجیتال دیده می‌شود البته گاه نیز نیاز به چندین مهارت مختلف به‌طور همزمان عنوان شده است. این امر تأیید می‌کند که مهارت‌های دیجیتال در بازار کار این کشور بسیار مورد تقاضا هستند. مهارت‌های دیجیتال پایه، مدیریت محتوا، مدیریت شبکه، سیستم و داده‌ها، مدیریت کسب و کار دیجیتال، توسعه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات و ارتباطات خاص صنعت، 6 نوع مهارت دیجیتال هستند که در بیشتر آگهی‌های شغلی دیده می‌شوند.
سهم نسبی متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات
در سال 2021، متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات 4،5 درصد از کل نیروی کار اتحادیه اروپا را تشکیل داده‌اند. در این اتحادیه، سوئد با 407 هزار و 100 نفر بالاترین سهم نسبی را از کل نیروی کار خود به‌عنوان متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار دارد که این رقم 8 درصد از کل اشتغال سوئد را تشکیل می‌دهد. پس از آن فنلاند با حدود 188هزار متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات، 7،4 درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می‌دهند. در سال 2021 سهم نسبتاً بالایی از افراد شاغل به‌عنوان متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در لوکزامبورگ، هلند، ایرلند، استونی، بلژیک و دانمارک ثبت شده است. هریک از این کشورها گزارش داده‌اند حداقل یکی از هر 20 نیروی کار آنها به‌عنوان متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات به کار گرفته شده‌اند. در مقابل، متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات 2،6 درصد از کل نیروی کار در رومانی و 2،8 درصد در یونان را تشکیل می‌دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/7/620861/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها