آغاز ساخت ۲۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن


رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران گفت: از سال گذشته تاکنون عملیات احداث ۱۰۰هزار واحد مسکونی شهری و ۱۸۰هزار واحد مسکونی روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است.
اکبر نیکزاد در مراسم آغاز عملیات اجرایی 3هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی شهر تهران، اعلام کرد: اکنون ۱۸۰هزار واحد روستایی و ۱۰۰هزار واحد مسکونی شهری در قالب طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن در دستور ساخت قرار دارد.
نیکزاد یکی دیگر از وظایف بنیاد مسکن را تهیه و اجرای طرح‌های‌ هادی عنوان کرد و افزود: در این خصوص در تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار طرح تهیه و اجرایی شده است.
وی به برنامه بنیاد مسکن برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از زلزله و سیل‌زده اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در ۱۵نقطه کشور ستاد بازسازی بنیاد مسکن فعال است که ۶ستاد در مناطق سیل‌زده و ۹ستاد در مناطق زلزله‌زده در حال بازسازی واحدهای مسکونی و محیط هستند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تأکید بر وظیفه بنیاد مسکن در ارائه خدمات مختلف به مردم در حیطه وظایف بنیاد توضیح داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همکاری با شهرداری تهران احداث ۱۸۰هزار واحد مسکونی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برنامه قرار داده است که ۱۰هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود.
وی توضیح داد: در سال گذشته عملیات ساخت سه هزار واحد مسکونی آغاز شد و هم‌اکنون نیز سه هزار واحد دیگر در برنامه ساخت قرار گرفته است. نیکزاد بخش دیگری از فعالیت‌های بنیاد مسکن را توسعه حرم حضرت عبدالعظیم و بافت پیرامون آن عنوان کرد و افزود: خط ۴ متروی تهران در کنار ۳هزار واحد مسکونی که سال گذشته عملیات اجرای آن کلنگ‌زنی شد بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اظهار امیدواری کرد اجرای طرح نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد، در زمان مقرر خود تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.
افزایش میزان صدور پروانه ساخت
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: با تمهیداتی که برای تسهیلات ساخت مسکن اندیشیده‌ایم، قرار است تا شهریور شیب نزولی صدور پروانه ساختمانی در تهران صعودی شود.
وی افزود: کاهش صدور آمار پروانه‌های ساختمانی از اوایل دهه ۹۰ و سال ۱۳۹۱ که ما ۳۱هزار پروانه ساختمانی داشتیم، روند کاهشی را آغاز کرد و روزبه‌روز هم این کاهش صدور پروانه مشهود بود که مربوط به ۸ سال قبل تاکنون است.
وی افزود: با سیاست غلطی که در کشور حاکم شد، عملاً ما این رکود را در حوزه مسکن می‌بینیم و این بد‌مسکنی و بی‌مسکنی که امروز مشاهده می‌کنیم، حاصل این تفکر غلط در گذشته است.
شهردار تهران ادامه داد: تدابیری را در این زمینه  اندیشیده‌ایم؛ بویژه مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران درخصوص بافت فرسوده و تسهیلاتی که ناظر به صدور پروانه است، امکانی را ایجاد می‌کند که ساخت‌وساز برای مردم ما کاملاً به صرفه و صلاح باشد.
زاکانی یادآور شد: ما یک میلیون مسکن کم داریم و از طرفی هم با این سامان‌یافتگی که در حوزه تولید مسکن به صورت انبوه شکل گرفته است، امیدواریم این روند نزولی صدور پروانه ساخت، مثبت شود. شهرداری تهران با همکاری بنیاد مسکن در حال ساخت ۱۰هزار مسکن در تهران است و این امکان را فراهم می‌کند تا وعده‌ای را که به مردم تهران برای تأمین مسکن یا رفع نیاز آنها در حوزه تملکی یا اجاره‌نشینی داده‌ایم، عملی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با تسهیلاتی که در نظر گرفته‌ایم، روند کاهشی صدور پروانه‌های ساخت مسکن در تهران افزایشی خواهد شد.
شهردار تهران درباره آمار صدور پروانه ساخت در تهران طی ۴ماهه نخست سال‌جاری گفت: آمار وجود دارد ولی با مصوبه‌ای که در کمیسیون ماده ۵ اخذ شد و ناظر به بافت فرسوده بود، قطعاً از ماه آینده روبه رشد خواهد شد. این مصوبه کمتر از ۱۰روز است که اخذ و ابلاغ شده و برای دیدن نتایج آن، کمی زمان لازم است. وی درباره ساخت سالی ۱۸۰هزار واحد مسکونی در تهران گفت:  ساخت این ۱۸۰هزار واحد شروع می‌شود. ما از همه ظرفیت‌های شهر تهران استفاده نمودیم و بافت‌های قابل نوسازی را احصا و هدف‌گذاری کرده‌ایم که بین ۲۲منطقه تقسیم‌بندی شده و قدرالسهم امسال تعیین شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/11/620870/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها