سرقت تابلوی مظفرالدین شاه تأیید شد


مدیرکل موزه‌های کشور پس از آنکه مسئولان مختلف ماجرای سرقت تابلوی پرتره مظفرالدین شاه را در سال‌های پیش تکذیب می‌کردند،  تصریح کرد که این اثر که متعلق به استاد کمال الملک است سرقت شده است.
مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌های کشور در صفحه مجازی خود درباره تابلوی «مظفرالدین شاه» و بررسی چگونگی خروج این اثر از کاخ گلستان و فروش آن در حراج کریستیز لندن در سال ۲۰۰۰، نوشت: «نام تابلو و مشخصات دقیق آن از جمله ابعاد (همراه با قاب) در دفتر سال ۱۳۱۲ ثبت شده است، اما جزو اموال بنای موسوم به خوابگاه اندرونی ناصرالدین شاه ثبت شده است و نه کاخ اصلی و تالار برلیان.»
او نوشت: «به‌نظر می‌رسد پیش از سال ۱۳۱۲ تابلوهای شاهان قاجار در اوایل دوره پهلوی اول از تالار آینه خارج شده و به بنای خوابگاه منتقل شده است. در دفتر سال ۱۳۱۷ مجدداً این تابلو جزو اموال انتقالی از خوابگاه به کاخ گلستان ثبت شده است. 
در دفاتر سال ۱۳۶۱ که مربوط به وزارت فرهنگ و هنر وقت است، هیچ نشانی از نام تابلوی مذکور نیست. قطعاً تابلو متعلق به کاخ گلستان است و در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱، از مجموعه کاخ خارج و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل و به فروش رفته است. کارشناسان حراج کریستیز باید قبل از برگزاری حراج، این تابلو را از ایران استعلام می‌کردند.» او خروج غیرقانونی اثر را حائزاهمیت دانست و نوشت: «از این‌رو این اداره کل بر اساس وظیفه ذاتی خود و مطابق با قوانین بین‌المللی، اقدام لازم جهت بازگرداندن اثر مذکور را در دستور کار قرار داده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/17/620874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها